یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام حسن غریب دادستان قم

دادستان عمومی و انقلاب قم از شناسایی و دستگیری ۴ نفر از عوامل اصلی تهیه و ارسال فیلم درگیری در درمانگاه قم به شبکه‌های معاند در کمتر از دو روز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان اینکه در پی ماجرای رخ داده در یکی از درمانگاه‌های قم و انتشار فیلم آن در یکی از شبکه‌های معاند بلافاصله دستورات قضایی جهت بررسی دقیق موضوع و شناسایی فرد یا افرادی که بر خلاف مصالح ملی و بدون رضایت طرفین، اقدام به ارسال فیلم به شبکه‌های معاند کرده بودند صادر شد گفت: با اقدامات فنی و تحقیقی مامورین امنیتی استان قم چهار نفر از عوامل اصلی این اقدام مجرمانه شناسایی و بازداشت شدند و پس از تفهیم اتهام توسط قاضی محترم پرونده، سه نفر از آنان با صدور قرار تامین قانونی روانه زندان شدند.

بیشتر بخوانید:

توضیحات دادستان قم درباره فیلم اتفاق رخ داده در یک درمانگاه + فیلم کامل

وی با اعلام اینکه با بررسی اولیه توسط نهادهای انتظامی و امنیتی مشخص شد این افراد قصد سوء استفاده از این اتفاق و ایجاد تفرقه و تنش در سطح جامعه را با ارسال فیلم به شبکه‌های معاند داشته اند افزود: تنش و درگیری ایجاد شده در درمانگاه بدون انعکاس به دستگاهای قضایی وانتظامی با مصالحه و رضایت طرفین در همان زمان خاتمه یافته بود، اما با فاصله چند روز از وقوع این اتفاق، فیلم تقطیع شده توسط این افراد استخراج و به شبکه معاند اینترنشنال ارسال می‌شود و این شبکه معلوم الحال نیز شروع به نفرت پراکنی می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

جریان کلیپ درمانگاه قم در حال پیگیری است

دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به اینکه ارسال فیلم به شبکه‌های معاند مطابق با قانون، جرم است گفت: دستگاه قضایی براساس وظایف قانونی خود در برخورد با هر فردی که قصد برهم زدن امنیت روانی جامعه و ایجاد تفرقه دربین مردم را داشته باشد ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

این مقام قضایی با تاکید بر ضرورت هوشیاری هموطنان عزیز در خنثی سازی اهداف دشمن در ایجاد فضای دوقطبی و تنش در فضای عمومی جامعه در پایان یادآور شد: سایر ابعاد پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 8
    باسلام این چندمین باراست که به طلاب حمله و جسارت در شهر قم شده است. اگر در موارد قبلی برخورد شایسته و در خور و البته بازدارنده شده بود شاهد تکرار آنها نبودیم. تا برخورد قاطع و بازدارنده نباشد این بساط جمع نخواهد شد.
    • عبدالله IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      27 4
      ظاهراً دوستان خبرگزاری حوزه تازگی‌ها بیشتر علاقه‌مند به انتشار پیام‌های موافق میل‌شان شده‌اند و از بازتاب نظرات انتقادی خودداری یا بسیار گزینشی عمل می‌کنند که به قول معروف نه سیخ بسوزد، نه کباب! حال منتشر شود یا نه، به عرض می‌رسد که این مورد ربطی به حملات سال گذشته به برخی طلاب، نداشت. اگر طلبه حاضر در درمانگاه، صرفاً به تذکر زبانی اکتفا نموده و اقدام به عکس گرفتن (یا حتی تظاهر به تصویربرداری) نمی‌کرد، چنین اتفاق ناگواری پیش نمی‌آمد. یک‌سویه نگری و غفلت از دیگر جوانب موضوعات، انسان را از درک واقعیات غافل و در پیشگیری از موارد مشابه ناتوان می‌سازد. به‌صرف این‌که یک‌طرف ماجرا طلبه است، نباید از عدم رعایت ضوابط شرعی در امر به معروف و نهی از منکر چشم‌پوشی کنیم. اگر اقدام به این واجب دینی لازم است، رعایت شرایطش نیز حتماً ضرورت دارد و صد البته طلاب عزیز بسیار بیشتر از دیگر اقشار، باید نسبت به اجرای احکام در چارچوب ضوابط دینی حساسیت داشته باشند. همه می‌دانیم و قبول داریم که در عمل به واجب، نمی‌توان مرتکب حرام شد؛ بنابراین، استمرار نظر به نامحرم ولو این‌که کشف حجاب کرده باشد، طبق نظر مراجع عظام جایز نیست. ...
    • پاسخ به عبدالله IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 44
      طبق نظر مراجع؟ زنی که نهی را نمی پذیرد و به مکشفه گی ادامه می دهد، اگر قصد تلذذ و ریبه نباشد، نگاه بهش حرام نیست. آیت الله سیستانی: مسألة 26: يجوز النظر إلى النساء المبتذلات - اللّاتي لا ينتهين إذا نُهين عن التكشّف - بشرط عدم التلذّذ الشهويّ ولا الريبة، ولا فرق في ذلك بين نساء الكفّار وغيرهنّ، كما لا فرق فيه بين الوجه والكفّين وبين سائر ما جرت عادتهنّ على عدم ستره من بقيّة أعضاء البدن. آیت الله مکارم هم در حاشیه عروه در برابر مشکل محسوب کردن نظر می فرماید: الظاهر أنّه لا إشكال فيه، بعد ما عرفت من عموم التعليل الوارد في رواية عبّاد بن صهيب. مرحوم امام و صاحب عروه که مشکل می دانند یعنی احتیاط واجب و در احتیاطات وجوبی می شود به الاعلم فالاعلم رجوع کرد که در این مورد جایز می دانند.
    • ادامه پاسخ به عبدالله IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 3
      آیت الله وحید خراسانی هم نظر را جایز می دانند به مواردی که معمولا نمی پوشانند اول متن مرحوم آیت الله خویی در منهاج الصالحین را ملاحظه بفرمایید: يجوز للرجل النظر إلى من يريد التزويج بها أو شراءها و كذا إلى نساء أهل الذمة و كذا المتبذلات اللاتي لا ينتهين إذا نهين عن التكشف [1023] و حالا حاشیه ی آقای وحید: [1023] فيما لا يسترن بحسب عادتهن. نام کتاب : منهاج الصالحين نویسنده : الوحيد الخراساني، الشيخ حسين    جلد : 3  صفحه : 295
  • رضا IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 12
    به دلیل اینکه امر به معروف و نهی از منکر مستقیم با مخاطراتی برای متدینین همراه بوده .این روحانی عزیز از شیوه امر به معروف و نهی از منکر غیر مستقیم یا نامحسوس استفاده کرده و این روش بارها و بارها استفاده شده که در آن وقتی آمر به معروف امکان امر به معروف را در زمان و مکان را مشخصی ندارد، عکس و فیلم تهیه میکند تا مسئولین فرد خاطی را شناسایی و ارشاد نمایند
  • نقدی دیگر! IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    3 0
    بد نیست این جمله حکیمانه‌ی منسوب به شیخ‌الرییس ابوعلی سینا رضوان‌الله‌تعالی‌علیه را که همه خوانده و شنیده‌ایم، بار دیگر باهم مرور کنیم: «اگر برای یک اشتباه هزار دلیل بیاورید، در واقع هزار و یک اشتباه از شما سرزده است.» واقعاً چه نیازی به این‌همه توجیه و آسمان و ریسمان بافتن است؟! چه اتفاقی باید بیفتد تا باور کنیم که این روش برخورد با مقوله حجاب، به افزایش درگیری‌ها و بحران‌های روزافزون اجتماعی منجر می‌شود؟ کسانی که این روش‌ها را توجیه می‌کنند، یک‌لحظه بین خود و خدا، وجدان‌شان را قاضی کنند که آیا اگر این اتفاق برای یکی‌از نوامیس نسبی یا سببی خودشان روی می‌داد نیز با همین حرارت حمایت‌ و توجیه می‌کردند؟ اگر بنا باشد چنین روش‌هایی رواج یابد، باید منتظر دعواهای کوچه‌بازاری فراوان باشیم. درحالی‌که، وظیفه حکومت‌ها ایجاد نظم و صلح و امنیت در جامعه است و از بین بردن زمینه‌های نزاع بین افراد. کاشتن بذر کین و نفرت و نزاع در بین آحاد مردم، کار حکمرانی عاقلانه نیست.
    • تطبیق برعکس IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 7
      تطبیق ناروای آن هم حکیمانه هست یا همان ۱۰۰۱ می شود؟ دزد مال رو که می گیرند برای نیروی گیرنده ابراز محبت می کند؟ خب دزد دل و دلربا هم همین هست، وسوسه گر مردان متاهل هم اغواکنندگان جوانان هم و ... شما با نوشته تان چه می خواهید بگویید؟ متجاهر به فسق رها بودنش خوب هست؟ به نفعش هست؟ به نفع جامعه هست؟ شخصیت عصیانگرانه مکرم هست؟ واقعیت جامعه غربی جلوی چشممان نیست؟ کی باید عبرت بگیریم؟ به جراحان بفرمایید خشونت بد است ابزار جراحی را کنار بگذارید! چرا به جای توضیح و بیان چرایی برخورد، طرف سلب برخورد ایستاده اید؟
  • فقه چه می‌گوید/1 IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    39 0
    استاد سید محمد هاشمی اصفهانی، از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم طی یادداشتی، به قضیه درمانگاه قم پرداخت و نوشت: در مورد فیلمی که از آن خانم توسط آن طلبه گرفته شده است، قبل از اظهار نظر شرعی بگویم که به‌نظر بنده بهترین نوع پوشش چادر و استتار تمام بدن به‌جز وجه و کفین است. این مطلب را عرض کردم تا کسی فکر نکند، سخن ما در دفاع از بدحجابی است. اما حرکت آقای طلبه فکر می‌کنم منطبق باهیچ‌یک از موازین شرعی نیست. زیرا: تنها عنوانی که می‌تواند منطبق با این حرکت باشد، عنوان «نهی از منکر» است که فقهاء از جمله صاحب جواهر در جلد ٢٢ صفحه ٦٢٤ «جواهر» برای وجوب نهی از منکر و امر به‌معروف چهار شرط ذکر کرده‌اند که مورد عکاسی طلبه فاقد اکثر آنها (لولا الکل) می‌باشد: ۱. شناخت معروف و منکر از سوی آمرین به‌معروف و ناهین از منکر و علت آن‌ را «عدم غلط کاری آمرین به‌معروف و منکرین از منکر» ذکر کرده‌اند. این شرط را مرحومین حلی، علامه، شهیدین، فاضل مقداد و غیرهم تصریح کرده‌اند. ۲. در انکار منکر احتمال تأثیر وجود داشته باشد (ولو غلب علی ظنه او علم انه لایوثر لم‌ یجب بلا خلاف اجده فیه بل فی ظاهر المنهی الاجماع علیه). جواهر ص۶۲۷ج۲۲؛ ۳. فاعل منکر و تارک واجب اصرار بر ادامه و استمرار منکر داشته باشند، اما اگر آثار ترک منکر یا فعل واجب از آنان مشاهده و ظاهر بود نهی از منکر و امر به معروف ساقط می‌شود. ۴. بر نهی از منکر مفسده‌ای مترتب نباشد. صاحب جواهر در این مورد فرموده است: «فلو علم او ظن توجه الضرر الیه او الی ماله او الی عرضه او الی احد من المسلمین فی‌الحال او المآل سقط الوجوب بلا خلاف اجده فیه لنفی الضرر و الضرار و الحرج فی‌الدین وسهولة الملة و سماحتها و ارادةالله الیسر دون العسر» جواهر، ج٢٢ص٦٣٣-٦٣٤؛ هرگونه ضرر مظنون و یا معلوم و خسارت و زیان مالی، عرضی به خود یا یکی از مسلمین در حال و آینده را موجب سقوط وجوب نهی از منکر دانسته است و به ادلّه نفی ضرر و ضرار و حرج در دین و سهولة آئین و سماحت آن و این‌که اراده خداوند بر یُسر، نه تنگی و عسر، تعلق گرفته؛ استدلال نموده است. اگر هیچ‌کدام از شرایط قبل بر فعل آقای طلبه انطباق نداشته باشد، قطعاً شرط چهارم منطبق آنان است. ... ادامه دارد
    • همه IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 15
      لولا الكل؟! مگر پوشش سر جای شک و شبهه هست؟ طلبه که هیچی، مردم عادی هم این را می فهمند. آغاز نوشتار نوید خوبی برای انجامش نمی دهد.
    • موثر IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 54
      اگر تاثیر نداشت پس جیغ و داد مکشفه برای چی بود؟ می ترسید که تصویرش برود و مدرک علیه او باشد. قطعا تاثیر داشت اقدام روحانی بزرگوار.
    • اصرار IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 19
      اما اصرار كه همه ديدند، اگر اصرار نداشت که سرش رو می پوشاند، روحانی وظیفه مند هم وقتی می دید دست از منکر برداشته، اقدامی علیه ش انجام نمی داد
    • مفاسد IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 12
      و اما مانعيت مفاسد مذكور در مورد شرايط عادي است، ولي در موردي كه كفار پشت جریانند، و بی حجابی را می خواهند ابزار تهی کردن جامعه از التزام به احکام اسلامی، و تمسک به عفاف و پاکیزگی روانی کنند و به وسیله هرزگی کانون خانواده را مورد مخاطره قرار دهند، دیگر مفاسد جزئی جایی برای طرح ندارد. لقمان به پسرش نمی فرماید چون ضرر دارد امر و نهی نکن، می فرماید: و اصبر علی ما اصابک.
  • فقه چه می‌گوید/2 IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    42 0
    ,,, از همه این‌ها گذشته، برای نهی از منکر مراتب سه گانه قلب، زبان و ید ذکر شده است که با امکان نهی از منکر با مرتبه اول، نوبت به مرتبه دوم نمی‌رسد. و همین‌طور امکان نهی از منکر با مرتبه دوم نهی با مرتبه سوم جایز نیست. مضافاً این‌که خود مراتب هم شدت و ضعف دارند. صاحب جواهر در این مورد چنین می‌افزاید: «وحینئذ فالمتجه الاقتصار فیهما علی اول مراتب الانکار بالقلب علی وجه یظهر للمامور والمنهی ذلک ثم المرتبة الاخری من الایسر فالایسر الی ان تنتهی مراتبه باقسام الهجر و تغیر الوجه ونحوهما فان لم یجد استعمل اللسان ایضا بمراتبه الایسر فالیسر فان لم یجد استعمل الید ایضا بمراتبها»: سزاوار است‌ که در انکار به قلب به اولین مرتبه انکار با آن اکتفا شود؛ به‌طوری که برای مأمور و منهی روشن شود، سپس به مرتبه بالاتر انکار قلبی بپردازد تا وقتی همه مراتب انکار با قلب (از جدائی و تغییر چهره) تمام شود. اگر این مرتبه نتیجه نداد، نوبت به مرتبه زبانی می‌رسد. با رعایت مراتب تذکر زبانی، اگر تذکر زبانی هم نتیجه نداشت به مرتبه آخر یدی و عملی می‌رسد که فعل این طلبه از مصادیق یدی و عملی است که مسبوق به دو مرتبه قلبی و لسانی است. ایشان ابتدا می‌بایست انکار قلبی را با تغییر چهره نشان می‌داد و سپس زبانی و در نهایت یدی نهی از منکر می‌کرد. همه این‌ها در وقتی است که شرایط چهارگانه نهی از منکر جمع باشد. در غیر این‌صورت وجوب آن ساقط می‌شود.
    • مرتبه اولي IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 13
      مرتبه اول در واقع قلبي نيست. مرتبه ي اولي عكس العمل منفي و ناخوشنودانه از گناه گناهکار هست، لذا اما خمینی رضوان الله تعالی علیه در تحریر الوسیله آورده است که: (مسألة 7): يحرم الرضا بفعل المنكر وترك المعروف، بل لا يبعد وجوب كراهتهما قلباً، و هي غير الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر./ پس کراهت قلبی از باب دو فریضه نیست، بلکه وجودش نشانه حیات و عدمش نشانه ممات قلب است. نهی آن است که بیرون از روان اتفاق می افتد و طرف عاصی متوجه می شود.
    • مرحله سوم نیست IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 25
      اولا علي ما نقل ابتداء تذكر لساني بوده است. ثانيا تصويرگیری کجایش جلوگیری یدی هست. این کار پسا امر و نهیی هست، یعنی وقتی نپذیرفت، حالا مستندسازی می شود، هیچ درگیری با طرف و آلات و اسبابش هم نیست. البته اگر طرف متنبه شد این دیگر تاثیر جانبی خواهد بود نه مستقیم. تصویرگیری موردی متداول در دنیاست، لذا وزیر محترم کشور هم به آن اشاره و تایید کردند.
  • اسلامی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    29 0
    1.امر به معروف و نهی از منکر اولا باید در تمامی شؤون باشد و ثانیا فرد فرد جامعه بتوانند این کار را انجام دهند. ثالثا هر فرد نسبت به حاکمان و بالکعس بتواند. 2.تمامی شرایط شرعا ملاحظه شود. 3.آنچه اهمیت دارد اولا عجبت لمن یتولی اصلاح الناس و هو عاجز عن اصلاح نفسه و ثانیا کونوا دعاة للناس بغیر السنتکم است. 4.قاعده الشئ اذا جاوز عن حده انعکس الی ضده هم ملاحظه گردد. و هزاران نکات باریکتر ز مو.
    • آری اما IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      در مورد ۱ آری اما مشروط کردن برخی از نهی از منکرها مثل نهی از بی حجابی و بدحجابی و سرقت قلوب، به نهی از اختلاس و سرقت مال چرا؟
    • معضل بهانه خواهی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 9 صفحه : 482 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه‌السلام ، قَالَ : « يَكُونُ فِي آخرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ يُتَّبَعُ [١] فِيهِمْ قَوْمٌ مُرَاؤُونَ يَتَقَرَّؤُونَ [٢] ، وَيَتَنَسَّكُونَ [٣] ، حُدَثَاءُ [٤] سُفَهَاءُ ، لَايُوجِبُونَ أَمْراً بِمَعْرُوفٍ ، وَلَا نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ إِلاَّ إِذَا أَمِنُوا الضَّرَرَ [٥] ، يَطْلُبُونَ [٦] لِأَنْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَالْمَعَاذِيرَ
    • مقولتان IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      و اما در مورد اصلاح و دعوت اصلاحي، اساسا امر به معروف و نهي از منكر اقدامي اصلاحي براي فرد مذنب نيست، (البته اگر ضمن امر و نهی وی هم اصلاح شود که چه بهتر ولی هدف در این فریضتین مورد مذکور نیست) ملاحظه بفرمایید بحث از اصلاح نفس در اخلاق ذکر می شود اما مساله امر به معروف و نهی از منکر در فقه. اولی هدفش درست کردن درون فرد مورد نصح هست دومی هدفش جلوگیری از تسری تظاهرات عصیانی به جامعه و پیش گیری از ضرر اجتماع. لذا امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در تحریر الوسیله، ضمن نفی عبادی و قربی بودن امر و نهی، هدف از آنها را قطع فساد و اقامه ی فرایض می داند عنایت بفرمایید: (مسألة 13): لا يعتبر فيهما قصد القربة و الإخلاص، بل هما توصّليان لقطع الفساد وإقامة الفرائض. نعم، لو قصدها يؤجر عليهما. نام کتاب : تحرير الوسيلة - ط نشر آثار نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 1 صفحه : 493
    • کم کاری مفرط ... IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      در باره ي قاعده ي: "الشئ اذا جاوز عن حده انعکس الی ضده" بلا شك چنین هست. لکن آیا در زمانه ی کنونی نسبت به بی حجابی و بدحجابی زیاده روی شده است یا کم کاری؟ حد، قطع هرزگی است؛ آیا قطع شده است یا تشدید؟ برخی از لجاجت می ترسانند! در حالی که امر و نهی هدفش مبارزه با لجاجت هست؛ و برنامه، ازدياد دُزِ مقابله، تا برطرف شدن گناه هست.