چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث

حوزه/ به همت نمایندگی جامعة المصطفی در تانزانیا، اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث در کشور تانزانیا در سالن بین المللی همایش‌های جولیوس نیرره شهر دارالسلام برگزار گردید.

در این مراسم باشکوه و بی نظیر در تانزانیا که در روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ۱۵۰۰ نفر از شخصیت‌های علمی و دینی برگزار شد، علمای شیعه و اهل سنت، طلاب، دانشجویان، جماعت خوجه‌های اثنی عشری، سفیر جمهوری اسلامی ایران، رایزن جمهوری اسلامی ایران، مفتی اعظم تانزانیا، نائب مفتی اعظم تانزانیا، رئیس مرکز ادیان تانزانیا، شیخ بزرگ شیعیان، نماینده جامعة المصطفی در اوگاندا، نماینده جامعة المصطفی در ماداگاسکار، رئیس مرکز بلال مسلم میشن آفریقا، نماینده فدراسیون جهانی خوجه‌ها، رئیس ائمه جمعه و جماعت اهل سنت حضور داشتند.

مقدمات جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا در ماه گذشته با حضور ۹۰۰ نفر شرکت کننده از مدارس قرآنی، مدارس علوم دینی و دانشگاه‌ها برگزار گردید.

در مراحل برگزاری مسابقات، چهار محفل قرآنی و یک نشست علمی نیز برگزار گردید.

همچنین در این مسابقات ۱۵۷ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در ۹ رشته کتبی و شفاهی از ۱۷ مدرسه شیعه و اهل سنت رقابت کرده و ۴۲ نفر با کسب امتیازات لازم، جوایز خود را در روز اختتامیه دریافت نمودند.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین تقوی، نماینده منطقه‌ای المصطفی در تانزانیا ضمن خیر مقدم و خوش‌آمدگویی، به بیان اهداف و اهمیت این جشنواره پرداخت و در انتها گزارشی از فرآیندهای صورت گرفته در این جشنواره ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین جشنواره قرآن کریم بیان داشت: مراسم امروز ما متعلق به تنها کتاب آسمانی در تاریخ است که در صحت و دقتش از نزول تا امروز تردیدی وجود ندارد. همه مسلمانان و همه محققان و مدققان و پژوهشگران بر آن اتفاق دارند که کلمه‌ای بر آن افزوده و یا کم نشده است. حافظ این قرآن طبق بیان خود قرآن خداوند بزرگ است.

سخنران اصلی و مهمان ویژه اختتامیه، شیخ ابوبکر بن زبیر، مفتی اعظم تانزانیا سخنان خود را با تشکر از خداوند متعال و تبریک به همه دست اندرکاران برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث آغاز کرد.

وی از دعوت به این مراسم با همراهی رهبران ارشد باکوتا قدردانی کرد، همچنین از برگزاری مسابقات قرآن ابراز خرسندی نمود و قرآن را راه هدایت جاودانه بشریت دانست، لذا از مسلمانان خواست تا خیلی با دقت قرآن را بیاموزند و قرائت کنند.

مفتی اعظم تانزانیا خاطرنشان کرد: قرآن بر خلاف سایر کتب یک عبادت است حتی وقتی خوانده شود و مخصوصاً با صدای خوش که دل را جلا می‌بخشد. لذا از مسلمانان درخواست می‌نمایم که به مسائل مربوط به قرآن اهمیت دهند زیرا برنامه روزانه زندگی اعم از نحوه برخورد با مردم، آداب گفتگو، آداب غذا خوردن و هر چیز دیگری را به ما می‌آموزد.

وی همچنین با اشاره به اینکه قرآن کریم در هر زمان و زمینه‌ای سهمی در پیشرفت جهان دارد، به عنوان نمونه به حوزه حمل و نقل آبی، زمینی و چگونگی اختراع سفرهای هوایی با استفاده از قرآن اشاره کرد.

شیخ ابوبکر در پایان از مردم تانزانیا خواست برای صلح و امنیت کشور تانزانیا دعا کنند زیرا بدون صلح و امنیت، حتی نمی‌توان به سلامت عبادت نمود.

در انتها با حضور شخصیت‌های برجسته حاضر در جایگاه از نفرات برتر تقدیر شد و برنامه به پایان رسید.

قاریان مطرح و برجسته بین المللی در این مراسم به قرائت پرداختند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

استاد قاسم مقدمی از کشور جمهوری اسلامی ایران

استاد دکتر سعید رحیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران

استاد عیدی شعبان از کشور تانزانیا

استاد جلال معصومی از کشور افغانستان

استاد رجا ایوب از کشور تانزانیا

قاری نوجوان آقای یاسین غلامی از کشور جمهوری اسلامی ایران

استاد حسین بوکی از کشور تانزانیا

استاد رضا دوسا از کشور تانزانیا

استاد علی عبدالله از کشور تانزانیا

همچنین مراکزی به شرح ذیل حضور داشتند:

١: حوزه امام صادق (ع)

٢: مرکز حجة العصر سوسائتی

٣: مرکز بلال مسلم میشن

٤: حوزة النساء ابونگو

٥: جامعةالمصطفی

٦: مدرسه حضرت زینب (س)

٧: جماعت خوجه شیعه اثنا عشری دار السلام

٨: مرکز مرضیانو

٩: ائمه مساجد اهل سنت

١٠: سازمان بکواتا

١١: مدرسه المنتظر

١٢: مدرسه تعلیم و تربیت

١٣: دار القرآن خیر البریه

١٤: مرکز تی آی سی

۱۵: حوزة النساء کیگامبونی

۱۶: مؤسسه ابو الفضل العباس (ع) تانگا

۱۷: مدرسه سید الشهداء (ع) موشی

۱۸: مدرسه اهل البیت (ع) کیگوما

۱۹: مرکز اصحاب الکهف

۲۰: مرکز استقامة

۲۱: مدرسه دارالقران چنیکا

۲۲: مرکز خدمة القرآن

در این جشنواره رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب ملی و خصوصی حاضر بودند و پخش زنده داشتند. اسامی برخی از این رسانه‌ها به شرح ذیل است:

شبکه ملی Babdeo

شبکه ملی Azam Tv

شبکه پخش آنلاین DDAY TV

شبکه TBConline

شبکه پخش آنلاین دنیا تی وی

روزنامه Citizen

روزنامه Mwananchi

و …

برای مشاهده گزارش تصویری به اینجا مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha