شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
بیانیه تبریز

حوزه/ جمعی از اهالی چهار محل، معتمدین و امنای مساجد، خانواده شهدا و ایثارگران چهار محل قدیم بوشهر در بیانیه‌ای از مسئولان خواستند در قبال بی‌حرمتی‌ها و هنجار شکنی‌هایی که در چهار محل صورت می‌گیرد به وظایف قانونی خود عمل کرده و با انحرافات و اعمال ضد فرهنگی برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، جمعی از اهالی چهار محل، معتمدین و امنای مساجد، خانواده شهدا و ایثارگران چهار محل قدیم بوشهر در بیانیه‌ای از مسئولان خواستند در قبال بی‌حرمتی‌ها و هنجار شکنی‌هایی که در چهار محل صورت می‌گیرد به وظایف قانونی خود عمل کرده و با انحرافات و اعمال ضد فرهنگی برخورد کنند.

در این بیانیه آمده است: پیشینه فرهنگی تاریخی استان بوشهر و شهر بوشهر به ویژه چهار محل قدیم شمالی، بیانگر نقش درخشان مردم این دیار در پاسداری از فرهنگ اسلام ناب محمدی است.

حضور افتخارآفرین و تاریخ ساز علمای مبارز و شجاعی همچون علامه شیخ حسن آل عصفور، علامه سید عبدالله بلادی، آیت الله مجتهد اهرمی و آیت‌الله سید محمد تقی حجت در همین چهار محل، علاوه بر رهبری مذهبی مردم، با فتاوای تاریخی خود پرچم مبارزه با استعمار پیر انگلیس را برافراشتند و بیوت این بزرگان و تجّاری مثل حاج سیّد محمد رضا کازرونی و اهالی چهارمحال، مأمن و مأوای سرداران رشیدی چون شهید رییسعلی دلواری و یاران مبارزش در مصاف با استعمار پیر انگلیس جنایتکار بود که یاد و نام آنان، همچون چراغی فروزان روشنی بخش تاریخ و فرهنگ و تمدن این کهن دیار شد و میراث گرانقدری از فرهنگ و مبارزه را در این خطه از سرزمین ایران عزیز برجای گذاشت.

و نیز در ایامی نه چندان دور دل‌های سرشار از معنویت، به رهبری بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در مقابله با رژیم ستم شاهی، مردانه ایستادند و آنان را به خاک مذلت نشاندند و در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز رزمندگان جان برکف و ایثارگران سرافراز با حضور در جبهه‌های نبرد و تقدیم ۴۸ شهید والا مقام که در کوچه پس کوچه‌های چهار محل رشد و نمو یافتند، حماسه‌ای دیگر آفریدند و پاسدار حریم دین و میهن اسلامی شدند تا همگان بدانند چهار محل قدیم بوشهر همچون سدّی عظیم و شکست ناپذیر در برابر استعمارگران، متجاوزان و فرهنگ ستیزان، برای همیشه بر تارک تاریخ نورانی اسلام عزیز و ایران مقتدر می‌درخشد و هم‌اینک نیز با تمام وجود در خدمت اسلام و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی در صحنه است.

مردم این دیار بر خود می‌بالند که همواره در مراسم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با برپایی مجالس روضه خوانی و سینه زنی با حضور پیشکسوتانی همچون مرحوم ناخدا عباس دریانورد، مرحوم جهانبخش کردی‌زاده(بخشو)، مرحوم محمد شریفیان و مرحوم علی دشتی و بسیاری از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، با ابداع سبک‌های نوین در نوحه خوانی و عزاداری سنتی، در گسترش فرهنگ دینی و مذهبی مردم متدین بوشهر پیشتاز بوده‌اند.

چهار محل قدیم بوشهر با این پیشینه درخشان تاریخی، فرهنگی و مذهبی، همواره پایگاهی مقاوم در برابر فرهنگ بیگانگان و سنگری استوار در پاسداری از حریم دین و میهن و فرهنگ ناب اسلامی بوده است.

متأسفانه در سال‌های اخیر با بی‌توجهی به فرهنگ غنی بوشهر و چهار محل قدیم و سبقه دینی و مذهبی مردم متدیّن، اقداماتی ضدّ فرهنگی و مغایر با پیشینه پرافتخار مردم صورت گرفته و می‌گیرد که موجب نگرانی شدید مردم شریف و دیندار، خانواده محترم شهدا و ایثارگران، امنا، معتمدین و جوانان انقلابی چهار محل شده است.

ظهور و گسترش بی‌رویه کافه‌ها در کوچه پس کوچه‌های چهار محل تنها با اهداف سودجویانه و غیر فرهنگی، بدون پایبندی به اصول اخلاقی، زمینه‌ای برای ترویج فرهنگ اباحیگری و غیر اخلاقی و ترویج موسیقی‌های مهیج و مبتذل و مختلط به اسم موسیقی محلی شده و نمونه بارز آن فستیوال کوچه بود که در غفلت بی‌سابقه مسئولان و در کنار اماکن مقدس مذهبی و مساجد صورت گرفت و دل هر انسان متدین و مسلمانی را به درد آورد که برای جبران آن، اراده جدی مسئولین استان و شهرستان بر حل معضلات فرهنگی ایجاد شده و برنامه‌ریزی برای احیا و معرفی سنّت‌ها و شخصیت‌های فرهنگی چهار محل بسیار ضروری است.

لذا بدینوسیله ضمن اعلام انزجار از وقوع چنین حوادث ضد فرهنگی که هم اینک نیز در برخی کافه‌ها و اماکن همجوار این مراکز با وضعیت بسیار ناهنجار بدون رعایت شئونات اسلامی صورت می‌گیرد، از مسئولان سازمان‌ها و اداراتی که به هر نحو در صدور مجوز ونظارت و کنترل این مراکز مسئولیت دارند از جمله استانداری، فرمانداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اصناف، و اداره اماکن نیروی انتظامی انتظار می‌رود:

۱- از آنجایی که وجود کافه‌ها در کوچه پس کوچه‌های چهار محل علاوه بر ایجاد مزاحمت برای همسایگان، نظارت و کنترل این مراکز را عملاً غیر ممکن می‌سازد و باعث ازدحام جمعیت با وضعیت بسیار نامناسب می‌شود، لذا خواستار عدم صدور مجوز و انتقال این اماکن به گذرها و خیابان‌های اصلی می‌باشیم تا نظارت بر آنها به سهولت انجام پذیرد.

۲- اجرای موسیقی در کافه‌ها که به صورت غیر قانونی تنها با اهداف سودجویانه انجام می‌شود، علاوه بر ایجاد صحنه‌های زننده، باعث ایجاد مزاحمت و آلودگی‌های صوتی برای اهالی محل می‌شود که با توجه به وجود سالن‌هایی در سطح شهر برای اجرای کنسرت‌های موسیقی، ضرورت دارد از اجرای موسیقی در کافه‌ها جلوگیری به‌عمل آید و با کافه‌هایی که خارج از چارچوب قانونی اقدام به اجرای موسیقی زنده با اشکال مختلف و بدون رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی می‌کنند بدون اغماض برخورد قانونی صورت پذیرد.

۳- پیشنهاد می‌شود در کافه‌های موجود اقداماتی برای احیا و معرفی آداب و سنت‌های فراموش شده و ارایه صنایع دستی و غذاهای سنّتی بوشهر و شناساندن تاریخ و تمدن چهار محل صورت گیرد.

۴- لازم است طرح‌هایی برای معرفی علمای مبارز، بزرگان و مشاهیر چهار محل و به‌کارگیری راویانی دوره دیده که با تاریخ و فرهنگ بوشهر آشنا باشند برای شناساندن فرهنگ و تاریخ بوشهر به مسافران و گردشگران اجرا شود.

۵- لازم است خیابان‌ها و کوچه‌های چهار محل به نام علما، مشاهیر و ۴۸ شهید والامقام محلات نامگذاری شود و نمادهایی از بزرگان و شهدای چهار محل به ویژه در میدان انقلاب و در مراکز فرهنگی تاریخی اجرا شود.

۶- ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی در چهار محل برای ارایه محصولات صنایع دستی و غذاهای سنتی و دریایی ضروری به نظر می‌رسد.

شایان ذکر است ما به هیچ وجه با آزادی مشروع و شادی در چارچوب شرع و قانون مخالف نبوده بلکه با مجالس مغایر با شئونات اخلاقی و مروّج اباحیگری و مفسده آلود که جوانان را از توجه به معنویات دور کند به طور جدی مخالف هستیم و اجازه نخواهیم داد خانواده‌ها و جوانان عزیزمان در دام نقشه‌هایی که بیگانگان برای به انحراف کشیدن آنان می‌کشند، گرفتار شوند.

در ضمن از طرح نور که توسط نیروی خدوم انتظامی که قطعاً با توجه به منویات مقام معظم رهبری و با پرهیز از اقدامات بی‌قاعده در حال اجراست حمایت می‌کنیم.

در پایان یادآور می‌شود، اگر مسئولان به وظایف قانونی خود در قبال بی‌حرمتی‌ها و هنجار شکنی‌هایی که در چهار محل صورت می‌گیرد عمل نکنند، مردم متدین و جوانان انقلابی به وظیفه شرعی خود مطابق با بند "م" وصیت نامه امام راحل(ره) و در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری به صورت آتش به اختیار عمل نموده و همچون اسلاف با شرافت خود با انحرافات و اعمال ضد فرهنگی برخورد خواهند کرد.

وَالسَلامُ علـی مَنِ اتّبع الهُدی

اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعی از اهالی چهار محل، معتمدین و امنای مساجد، خانواده شهدا و ایثارگران چهار محل قدیم بوشهر

(بهبهانی، دهدشتی، شنبدی، کوتی)

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha