شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
کد خبر: 1155318
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
زرندیه

حوزه/مدیر موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول (س) ساوه گفت :مباحث تفسیری و اختلاف قرائت ها و شکل گیری طبقه قرّاء و صحت قرائات از مسائل اعتقادی دوران امام صادق علیه السلام به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز نشست معارف امام صادق علیه السلام با حضور خانم کرمی مدیر موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول (س) ساوه در مدرسه علمیه کوثر زرندیه برگزار شد.خانم کرمی در ابتدا به جریان های فکری دوران امام صادق علیه السلام پرداخت.

وی در بیان اختلاف اعتقادی در دوران امام صادق(ع) گفت:مباحث تفسیری و اختلاف قرائت ها و شکل گیری طبقه قرّاء و صحت قرائات از مسائل اعتقادی دوران امام صادق علیه السلام به شمار می رود.

کرمی در ادامه افزود: نحله های فقهی در زمان امام صادق (ع) به وجود آمده بود و مردم پیرامون مسائل مختلف فقهی و حلال و حرام پرسش می نمودند و این امر سبب تشکیل مراکز پاسخگویی در شهرهایی همچون کوفه و بصره گردید.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول (س) با اشاره به شکوفایی مباحث کلامی در این دوران تاکید کرد: در این دوران برخی از مسائل اعتقادی، نظیر خدا و صفات الهی و بررسی حادث و قدیم بودن صفات الهی ،مباحث نبوت و حقیقت وحی، شیطان و توحید بیش‏تر مطرح بوده و بحث‏ها و مناظره‏ های بسیاری را به دنبال آورده است و موجب پیدایش و رشد مکاتب کلامی مهم معتزله و اشاعره گردید و عاملی در جهت تضارب آرا و مباحث کلامی و اعتقادی گشته و شکوفایی و بالندگی بیش‏تر آن مباحث را به همراه داشت و گروه های فکری دیگری همچون زنادقه و صوفیه در این دوران شکل گرفت.
مدرس حوزه در خاتمه به پذیرش و جذب طلاب در مقطع سطح سه و چهار و بیان رشته های تحصیلی آن پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha