دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/ پیش همایش یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با تاکید بر اینکه فراگیری علم حدیث و نظام‌مند شدن آن از برکات حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی است، افزود: علم حدیث در حوزه طی صد سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و بعد از انقلاب اسلامی قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نیست و اینها مرهون زحمات علمای بزرگ حوزه همچون آیت‌الله ری‌شهری (ره) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیش همایش حدیثی یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با رونمایی از کتاب الکافی با ترجمه فارسی از آثار جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث و نیز کتاب ادعیه الکافی، امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در سالن اجتماعات دارالحدیث برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبائی رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث طی سخنانی در این همایش، با اشاره به اینکه مدرسه حدیثی قم در دوره کهن مدرسه‌ای شایسته‌ و قابل توجه بوده است، گفت: بزرگانی از جمله شیخ صدوق و مرحوم کلینی محصول مدرسه حدیثی قم هستند.

وی افزود: در بازه زمانی صد ساله اخیر که دوره بازتاسیس حوزه علمیه قم است، باز هم مباحث حدیثی مورد توجه بوده است. مرحوم شیخ عباس قمی به دلیل اینکه کتاب ایشان در صد ساله اخیر نوشته شده است را می‌توان به عنوان اثر حوزه علمیه قم در دوران معاصر مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبائی با اشاره به اینکه در دوره مرحوم آیت‌الله بروجردی مباحث حدیثی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت، گفت: ایشان هم از نظر فعالیت‌های شخص خودشان و هم القای اهمیت علم حدیث به شاگردانشان، اثر زیادی بر حدیث‌پژوهی و علوم حدیث داشتند.

وی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب کارهای خوبی در حوزه علم حدیث شده است، گفت: اما فعالیت‌های حدیثی بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی به شکل چشمگیری رشد کرد و نمود بیشتری یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی خاطرنشان کرد: می‌توان گفت میزان پژوهش‌های حدیثی، انتشارات حدیثی،‌ احیای آثار حدیثی و ترجمه حدیث و مباحث علوم پیرامونی حدیث در این ۴۵ سال اخیر قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نیست.

وی با بیان اینکه ما در همه عرصه‌ها رشد قابل توجهی داشته‌ایم، گفت: حوزه علمیه قم در دوره اخیر در برخی از حوزه‌ها از جمله علم حدیث و قرآن و مباحث بینارشته‌ای تفاوت کاملا محسوسی با حوزه‌ علمیه نجف و همچنین دوره‌های پیشین دارد.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به اینکه در دوره‌های کهن و حتی دوره‌های پیشین تک‌ستاره‌های حدیث‌پژوه داشته‌ایم که بی‌نظیر بوده‌اند، گفت: اما احیای آثار حدیثی در صد ساله اخیر خیلی گسترده بوده و عموم آثار حدیثی کهن ما در این دوره به دفعات احیا، تصحیح و منتشر شده است.

وی افزود: در دوره بعد از انقلاب این کار بسیار منضبط‌تر شد و به جای تصحیح‌های فردی، تصحیح‌های گروهی انجام شد و این فرایند متکی به فرد نه بلکه متکی بر سیستم شد و گروه‌های مختلف با توجه به تخصص و تبحری که در یک عرصه داشتند به غنای تخصصی آثار حدیثی افزودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبائی به فراگیری علم حدیث از لحاظ نوع مخاطب پس از انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: علم حدیث پس از انقلاب در بین مخاطبان طلبه و غیرطلبه فراگیر شد. از زمان تاسیس دانشگاه قرآن و حدیث نیز در مجموع بیش از ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل داشته‌ایم که صرفا یک سوم آنها طلبه هستند.

وی با تاکید بر اینکه فراگیری حدیث و نظام‌مند شدن آن از برکات حوزه علمیه قم و ثمرات انقلاب اسلامی بوده است، افزود: علم حدیث در حوزه طی صد سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و بعد از انقلاب اسلامی قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نیست و اینها مرهون زحمات علمای بزرگی همچون آیت‌الله ری‌شهری (ره) است.

وی با اشاره به اینکه دعا و دعانگاری در فرهنگ شیعی نقطه‌ای متعالی است که قابل مقایسه با هیچ نحله و دین دیگری نیست، گفت: همواره درگیری بین سندگرایان و محتواگرایان در عرصه ادعیه وجود داشته است و کاری که جدیدا در موسسه دارالحدیث انجام گردید این بود که مجموعه‌ی ادعیه الکافی به صورت مستقل ترجمه شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین طباطبایی تاکید کرد که کتاب الکافی به عنوان یک کتاب حدیثی کهن و مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعه حاوی روایات دارای مسند و یک کتاب ویژه است. پس از ترجمه کتاب ادعیه الکافی برای ما عجیب بود که این حجم از دعا در کتاب شریف کافی وجود داشته باشد که همه دارای سند باشد و حتی با سخت‌گیرانه ترین روش‌های رجالی هم بسیاری از آنها اسناد قابل قبولی داشته باشد.

وی در پایان گفت: ترجمه فارسی کتاب الکافی از سوی موسسه دارالحدیث یک کار به صورت جمعی انجام شده و مترجمان آن نیز به نسبت ترجمه‌های دیگر احاطه خوبی داشتند و تلاش کردند که ترجمه شایسته‌ای برای الکافی انجام بدهند که این ترجمه از این حیث بی‌نظیر و حداقل کم‌نظیر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha