جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: ارزش هر فرد از جمله امامزادگان، به میزان دفاع آنها از امام زمانشان بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در آیین بزرگداشت زکریا بن آدم اشعری قمی(ره) وکیل ارجمند امام رضا(ع) که به مناسبت روز ملی تکریم امامزادگان در بقعه متبرکه علی بن بابویه برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید از ابراهیم و ادریس یاد کنید، حتی از افراد غیر معصوم همچون آسیه همسر فرعون هم نام برده شده و آنها را به عنوان مثالی از انسان‌های نیک معرفی کرده است.

وی افزود: امیرالمومنین علی(ع) هم در نهج البلاغه از افرادی نام می‌برد و آنها را الگویی برای دیگران می‌داند که از جمله آنها عمار و خباب هستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه یاد کردن از شخصیت‌ها سنتی قرآنی و دینی است گفت: این مسئله بدان جهت صورت گرفته که از زندگی آنها درس بگیریم وگرنه صرف نام بردن فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: شهر قم از قدیم حتی قبل از حضرت معصومه(س) مطرح بوده و مرحوم کشی در کتاب رجال خود می‌نویسد امام صادق(ع) شخصی را بسیار گرامی داشتند و زمانی که او رفت، امام فرمودند او عمران بن عبدالله قمی است، مردی اهل شهر نجبا و قم شهری است که هر ستمگری بخواهد آن را نابود کند، خدا خود او را نابود خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه یکی از دلایل کمتر دیده شدن امامزادگان و اصحاب ائمه اطهار(ع) در قم را وجود بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) دانست و گفت: علی بن بابویه قمی، شخصیتی بزرگ و استاد کلینی بوده که صاحب کتاب شریف اصول کافی است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: از جمله شخصیت‌های بزرگی که در قم سکونت داشته‌اند، زکریا بن آدم قمی است؛ البته دو شخص به نام زکریا در مزار مقدس شیخان مدفون هستند که پسر عموی یکدیگر بوده و نام دیگری، زکریا بن ادریس است.

وی با بیان اینکه دو بحران مهم تاریخی و اجتماعی در زمان زکریا بن آدم رخ داده است گفت: یکی از این بحران‌ها، ظهور فرقه واقفیه است، کسانی که به امامت امام رضا(ع) اعتقادی نداشتند ولی زکریا بن آدم مانع از نفوذ آنها در قم شد؛ بحران دیگر مربوط به امام جواد(ع) است که عده‌ای امامت او را قبول نداشتند و می‌گفتند فردی هفت ساله نمی‌تواند امام باشد ولی زکریا باز هم جلوی آنها ایستاد و از امام جواد(ع) دفاع کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به ویژگی‌های علمی زکریا بن آدم اشعری اشاره و ابراز کرد: او یکی از عالمان و محدثان بزرگ دوران خود به شمار می‌رفت و با ولایتمداری، در مقابل جریان‌های انحرافی زمانه خویش ایستادگی کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: ارزش هر فرد از جمله امامزادگان، به میزان دفاع آنها از امام زمان خویش است چنانکه حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) هم حتی وقتی مردم به او مراجعه کردند و ایشان را امام نامیدند، فرمودند همگی به خانه برادرم (امام رضا) می‌رویم و تابع او هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha