چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
رفیعی

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی در سلسله جلسات سخنرانی و بیان معارف اهل بیت(ع) حرم مطهر رضوی به تبیین نشانه های کمال عقل از منظر امام رضا(ع) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی که با حضور جمعی از زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) بارگاه ملکوتی رضوی برگزار شد، به تبیین یکی از احادیث امام رضا(ع) پرداخت و گفت: در این حدیث نورانی ۱۰ خصلت که نشانه کمال عقل انسان است بیان شده است.

وی تصریح کرد: عقل موهبتی الهی و ذاتی است و میزان آن در انسان‌های مختلف فرق می‌کند. هر انسانی اگر از همان میزان عقلی که دارد درست استفاده کند به سعادت دست خواهد یافت. امام رضا(ع) فرموده‌اند: لایَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّی تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال یعنی عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که ده خصلت را دارا باشد.

این کارشناس دینی اولین نشانه کمال عقل از منظر امام رضا(ع) را "َلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ دانست" و بیان کرد: اولین نشانه انسان عاقل این است که از او امید خیر باشد و انسان‌های دیگر به خیر او امید داشته باشند.

وی افزود: "الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُون" یعنی کسی که به کمال عقل رسیده باشد مردم از بدی او در امان هستند و شر و بدی او به کسی نمی‌رسد و همچنین "یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ" است یعنی خیر اندک دیگری را بسیار و خیر بسیار خود را اندک می‌شمارد.

خطیب حرم مطهر رضوی در ادامه با اشاره به فراز بعدی این حدیث نورانی اشاره و اظهار کرد: "لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ" یعنی هرگز از خواسته‌ها و حاجت‌های مردم خسته نمی‌شود و همچنین "أَلْفَقْرُ فِی اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنی" یعنی در عمر خود از طلب دانش خسته نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد:"الذُّلُّ فیِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فی عَدُوِّه" یعنی فقر در راه خدا از توانگری نزد او محبوب‌تر است و "الْخُمُولُ أَشْهی إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ" خواری در راه خدای از عزّت با دشمن را محبوب‌تر می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: دهمین نشانه کمال عقل از منظر حضرت رضا(ع)" لا یَری اَحَدًا إِلاّ قالَ هُوَ هُوَ خَیْرٌ مِنّی وَ أَتْقی" یعنی احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha