پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک بیروت

حوزه/ بین حج و برائت از مشرکین از زمان امام خمینی (ره) و تاکیدات امام خامنه‌ای ارتباطات ناگسستنی ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب ششمین وبینار تخصصی «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت» با سخنرانی دکتر سید عبدالحلیم فضل الله رئیس مرکز مطالعات استراتژیک بیروت برگزار شد.

در این وبینار دکتر سید عبدالحلیم فضل الله با اشاره به اینکه حج تلاشی برای رسیدن به مقصد الهی، اخلاقی، زمینی و آسمانی است گفت: مناسک حج، محور عبادات بوده و مقصدش تقرب به خداوند متعال است و برائت از مشرکین معانی فلسفی، اجتماعی، الهی و سیاسی داشته و بدون شک حج ابراهیمی با برائت از مشرکین کامل می‌شود.

وی ادامه داد: حضور و بروز حج ابراهیمی منتهی به خداوند متعال می‌شود. حج ابراهیمی یک محور دارد و آن هم توحید است و حضور و خواست خداوند در آن جریان دارد و در نفس انسان متجلی شده و بر روح او جاری می‌شود. این فریضه الهی خودش را در بعدهای مختلفی نشان می‌دهد. یکی بعد انسانی که در ارتباط با انسان با انسان معنا پیدا می‌کند و دیگری بعدی است که معنای اجتماعی دارد. سومین بعد نیز بعد سیاسی آن است که بین شعوب و حکومت‌های مختلف اسلامی جریان دارد. حج از زمان حضرت ابراهیم (ع) که منبع اصلی اسلام ناب محمدی(ص) است آغاز شد و در زمان غدیر خودش را بروز داد و در حال حاضر نیز محفلی برای دعوت حقیقی مردم به اسلام شده است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک بیروت افزود: بین حج و برائت از مشرکین از زمان امام خمینی (ره) و تاکیدات امام خامنه‌ای ارتباطات ناگسستنی ایجاد شده است. مشرکین در عصر حاضر کسانی هستند که تفرقه ایجاد کرده و مانع از گرایش مردم به دین اسلام می‌شوند و در طول تاریخ هم مشرکین از تفرقه برای ممانعت از ورود افراد به اسلام و گرایش آنها به دین اسلام استفاده کرده‌اند و ما باید بدانیم فتح و پیروزی زمانی رخ می‌دهد که عقبه مشرکین از بین برود.

وی تصریح کرد: برائت از مشرکین در زمان حاضر با برائت از استکبار جهانی معنا می‌دهد. استکباری که امروزه مانع از توجه انسان‌ها به حقیقت اسلام می‌شود و استکبار با استفاده از ابزارهای نوین باعث مبارزه انسان با نفس پاک خود شده و او را از انجام کارهای درست باز می‌دارد و مفاهیم انسانی مانند ازدواج و خانواده را از بین می‌برد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد؛ استکبار جهانی می‌خواهد انسان فقط معنای دنیوی پیدا کند و از امور اخروی باز بماند. استکبار می‌خواهد انسان به جای اینکه خلیفه خداوند بر روی زمین باشد شریکی در حکومت و سلطنت بوده و فقط به امور دنیوی و خلافت دنیوی توجه داشته باشد.

دکتر سید عبدالحلیم فضل الله ادامه داد: استکبار جهانی در تلاش است تا خدا را از زندگی انسان کنار گذاشته و خود انسان را محور قرار دهد و در جبروت و عظمت همپای خداوند قرار بگیرد. استکبار می‌خواهد انسانی را تعریف کند که در تمام ویژگی‌های الهی با خداوند مبارزه کند. برای همین ما امروز اینجا هستیم تا در مورد ارتباط جدانشدنی و اقتران حج ابراهیمی و برائت از مشرکین صحبت کنیم.

وی گفت: کمک به اسلام نه فقط در اعمال عبادی مانند حج، بلکه باید در اعمال سیاسی نیز جریان داشته باشد. تبعیت از فرامین الهی و دفاع از حقانیت اسلام و مبارزه با مشرکین و برائت از آنها در هر چارچوبی باید جریان داشته باشد و این همان چیزی است که از کشورهای اسلامی می‌توان توقع داشت و در این مسیر باید در مرحله اول بین مسلمین و در مرحله بعد بین مستضعفین جهان و در مرحله سوم وحدت بین همه انسان‌ها باشد. کشورهای اسلامی باید بر عدالت اجتماعی و تکامل عدالت بر ابعاد شخصی اجتماعی و انسانی توجه کنند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک بیروت با اشاره به نقش مقاومت در منطقه بیان کرد: کشورهای اسلامی باید از محور مقاومت پشتیبانی کنند و به این نکته توجه داشته باشند که مقاومت بر حمایت از مستضعفینی بنا شده است که مشرکین با آنها در دشمنی هستند و این مطابق با آیه «اذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَیٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ»،است که می‌فرماید: به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفته‌اند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است. همچنین آیه ۴۰ سوره حج نیز بر این امر اشاره دارد و این یک اصل اساسی و سنت الهی است که مقاومت آن را سرلوحه خود قرار داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پیامبر (ص)، امام علی (ع) و امام حسین (ع) برای حکومت و نفس خودشان قیام نکردند، بلکه آنها برای اصلاح امت قیام کردند. آنها ابتدائاً جنگ را شروع نکردند مگر برای از بین بردن دشمنان. بعد از آنکه دشمنان بر آنها استکبار کردند و آنها را از دیار خودشان خارج کردند، پیامبر (ص) از طرف خداوند متعال اذن گرفت تا با آنها مقابله کند. اگر دفع ظالمین توسط مظلومین انجام نشود تمام شعائر و معالم الهی از بین می‌رود و باید تمام سرزمین‌ها با تقویت جبهه مقاومت اسلامی با ارهاب تکفیری و کسانی که می‌خواهند اختلاف و تفریق بین امت اسلامی ایجاد نمایند مبارزه کنند. این امر لازمه فهم مشترکی از اسلام است که از مناسک حج ابراهیمی و برائت از مشرکین به‌دست می‌آید.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک بیروت در پایان افزود: حج ابراهیمی بر اساس اجتماع مسلمانان بنا شده است و به‌نوعی مکه وطن همه مسلمانان است. این اتحاد بین امت اسلامی همان چیزی است که نزاع بین مسلمانان را برنمی‌تابد. حج باید منجر به دفاع از غزه و مقابله با دشمن صهیونیست و آمریکایی شود. این همان چیزی است که باید خروجی حج ابراهیمی باشد. حمایت از محور مقاومت در تمام منطقه همان چیزی است که باید در سایه حج ابراهیمی به آن برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha