پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
دکتر سید محمدحسین هاشمی

حوزه/ کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای و بین المللی با بیان این که حج، محور ایستادگی مردم و رهایی از مشرکان است، گفت: حج ابراهیمی، در حقیقت اعلام برائت از صهیونیست و حامیان غربی آنهاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب هشتمین وبینار تخصصی «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت» با سخنرانی دکتر سید محمدحسین هاشمی کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای و بین المللی برگزار شد.

دکتر سید محمدحسین هاشمی حج را به عنوان یکی از ارکان اسلام خواند و گفت: طبق دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای حج ضمن این که عملی عبادی است، سیاسی نیز هست و بلکه نه تنها عبادی ـ سیاسی است که عملی است اجتماعی ـ اسلامی به‌گونه‌ای که جهان را به خود متوجّه می‌سازد.

وی گفت: امام خامنه‌ای از این رو خواستار برائت از مشرکان در مراسم حج شده است، چراکه بسیاری از مسلمانان از کشورهای مختلف اسلامی در این ایام در مناسک حج حضور دارند. حج فرصتی است برای مسلمانان تا در سرزمین وحی، از مشرکان، کافران و دشمنان اسلام اعلام برائت نمایند.

کارشناس مسائل منطقه‌ای و بین المللی افزود: اعلام برائت از مشرکان در سال‌های گذشته نیز رخ داده است. اما در دوره اخیر، پس از اینکه جهان اسلام در معرض فاجعه و لشکرکشی وحشیانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی قرار گرفت، اهمیت برائت از مشرکان بیش از پیش افزایش یافت. به همین جهت امام خامنه‌ای فرمودند: حج امسال، حج توحیدی و در عین حال اعلام برائت از این مشرکان و متجاوزین به مسلمین و امت اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین عنوان «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت» در حقیقت اعلام برائت از صهیونیست و حامیان غربی آنها بوده، و حج امسال برائت از مستکبران و به‌خصوص برائت از آمریکاست. حج امسال به تمام معنا برائت است و در عین حال یک حج توحیدی به تمام معنا و یک حج ابراهیمی به تمام معناست. خداوند متعال حج را وسیله ایستادگی مردم و رهایی از مشرکان قرار داده است. این برداشت و این نگاه به حج با نگاه به مناسک دینی دیگر فرق می‌کند، چراکه مناسک دینی دیگر صرفاً عبادت است و برای ما ممکن نیست تا این عبادات را با ابعاد سیاسی تصور کنیم و از این رو امیدواریم با همدلی امت اسلام شاهد یک حج ابراهیمی و توحیدی باشیم که به برائت از مشرکان که در راس آنها آمریکا و صهیونیست‌ها است منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha