یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
ملکی

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: عبودیت چیزی است که وقتی به اوج می رسد رنگ ربوبیت پیدا می کند و بندگی خدا حقیقتی است که اندرون آن ربوبیت و جلوه کامل خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، ضمن تسلیت فرارسیدن سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب، امام راحل(ره)، به اهمیت یادآوری بخش های متجلی در زندگی امام تاکید کرد و گفت: مهمترین شاخصه متجلی در شخصیت امام راحل(ره) عبودیت و بندگی ایشان بود؛ امام عبدخدا بود و عبودیت است که سبب می شود این همه قدرت ها، تجلیات و زیبائی ها دیده شود.

وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام(ص) را نیز از این جهت عبد می شناسیم چراکه مقام عبودیت مقام ویژه ای است، تصریح کرد: در نماز چنین شهادت می دهیم که «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» یعنی در نمازمان به عبد بودن او شهادت می دهیم و به واقع از جهت معارف الهی و نهان خانه درونی باید گفت او عبودیت داشت و عبد خدا بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: عبودیت چیزی است که وقتی به اوج می رسد رنگ ربوبیت پیدا می کند و بندگی خدا حقیقتی است که اندرون آن ربوبیت و جلوه کامل خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که این عبودیت کار را به جائی می رساند که انسان پیوسته کارهای خدایی می کند و افرادی که نگاه می کنند تعجب از این همه تجلیات عبودیت در وجود افراد دارند، خاطر نشان کرد: نمونه این قدرت و تاثیرگذاری بر اثر عبودیت در امام راحل(ره) وجود داشت؛ امام راحل(ره) آنقدر عبودیتشان بالا بود که تا جوانان فهمیدند امام کسالت دارند به بیمارستان رفتند و در کنار بیمارستان صف کشیده و التماس کردند که اگر قلب امام ناراحتی دارد قلب ما را بردارید و به جای قلب امام راحل(ره) بگذارید و این همان جلوه عبودیت است.

وی افزود: این ها همه حکایت از این دارد که در وادی سیر الی الله اگر انسان عبد شد و به مقام عبودیت دست پیدا کرد، تاثیرگذاری و جلوه های زندگی او رنگ و سبقه الله پیدا می کند؛ یعنی صفات و اسماء پروردگار در او ظهور می یابد و لذا روح الله عبدالله و بنده خالص و مخلص خداوند بود که توانست در دل های انسان ها نفوذ و قلوب را تسخیر کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: پیامبر(ص) نیز در مدینه مردم را همچون پروانه در اطراف خود جمع کرد و این حاصل عبودیت رسول الله(ص) و نشان و نماد قدرت و عظمت برای اسلام است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha