چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
دیدار آیت الله یعقوبی و فرماندهان حشد الشعبی

حوزه/ آیت الله محمد یعقوبی در دیدار با فرماندهان حشد الشعبی ضمن تأکید بر نقش مهم حشد الشعبی گفت: روحیه معنوی اصلی ترین سلاح محور مقاومت در مقابله با استکبار جهانی است.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، آیت الله محمد یعقوبی در دیدار با فرماندهان و مسئولین واحد های عقیدتی مرکز شهید ابو مهدی المهندس اظهار داشت: روحیه معنوی اصلی ترین سلاح محور مقاومت در مقابله با استکبار جهانی است.

آیت الله محمد یعقوبی تأکید کرد: درگیری با نیروهای ظلم و استکبار روز به روز بیشتر می شود و باید با صبر و استقامت با آن مقابله کرد و روحیه معنوی خود را حفظ کرده و آن را دائماً افزایش دهیم، زیرا این سلاح قدرتمندی است که در اختیار داریم و توانسته‌ایم با وجود تجهیزات کمتر و تعداد نابرابر با نیروهای قدرتمند و مستکبر مقابله کنیم. همان طور که در صدر اسلام مسلمانان با وجود تجهیزات و تعداد کم توانستند با نیروهای کفر و جهل مقابله کنند و پیروزی های درخشانی به دست آورند. خداوند متعال می فرماید: «إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَفْقَهُونَ» (انفال، 56) زیرا مخالفان ما افرادی هستند که نه به خداوند متعال ایمان دارند و نه شناختی از او دارند، و هیچ تعهدی به امور دینی که منشأ قوت اخلاقی و عقیدتی است، ندارند و تمام همت آنها به دست آوردن دنیا و لذت های آن است.

این عالم عراقی افزود: سرچشمه استواری، مقاومت، شجاعت و رشادت برادران مجاهد و مردم غزه و در جبهه‌های نبرد با ارتش اشغالگر صهیونیستی که برتری نظامی دارد، همان روحیه معنوی و ایمان به خداوند متعال است. کارشناسان نظامی چگونه صحنه های درگیری با دشمن از نقطه صفر و با استفاده از سلاح های قدیمی را می توانند شرح دهند؟ آیا محقق شدن پیروزی های متعدد بر دشمنی که از لحاظ عددی و تجهیزات برتری کاملی دارد، را می توان با نگاه مادی توضیح داد؟
در همین راستا، وی به بخشی از گفتگوی خود با شهید ابومهدی المهندس در سال 2017 اشاره و بیان کرد: روحیه معنوی در بین اعضای حشد باید حفظ شود. زیرا این روحیه ممکن است تضعیف شود و شور و شوقی که در آغاز نبردها وجود داشت در گذر زمان و طولانی بودن نبرد از بین برود از این رو، باید برای گسترش، رشد و تقویت مداوم این روحیه تلاش کرد. صحابه در صدر اسلام شور و اشتیاق زیادی داشتند و در فعالیت های جهادی خود فانی بودند اما پس از گذشت مدتی روح ایمان در نفوس آنان ضعیف شد و در سالهای بعد عده ای از آنان در جنگ جمل علیه امیرالمومنین علیه السلام جنگیدند.
آیت الله یعقوبی در ادامه به چند نکته مهم اشاره کرد که به شرح زیر است:
1- تأکید بر احساس عظمت نعمت خداوند تبارک و تعالی از سوی رزمندگان، زیرا خداوند متعال شما را نهادی جهادی و تابع مرجعیت پیوند داده است و شما باید از پیوستن به این نهاد احساس افتخار کنید. امام علی (ع) در یکی از خطبه های خود در نهج البلاغه می فرماید: «جهاد یکی از درهای بهشت است که خداوند آن را برای برگزیدگان اولیای خود گشوده است»، توجه داشته باشید که امام نفرموده است که این در برای همه گشوده شده است بلکه می فرماید: برگزیدگان اولیاء الله، یعنی جهاد در دسترس همگان نیست. لذا پیوستن به این مؤسسه افتخاری بزرگ و مسؤولیت بزرگی است. امام علی (ع) همچنین در توصیف جهاد می فرماید: «جهاد، لباس تقوا، زره مستحکم خداوند و بهشت امن اوست». همچنین از رسول گرامی اسلام نقل شده است: «خداوند متعال به وسیله کسی که در راه خدا شمشیر برداشته است به فرشتگان مباهات می کند»، و «فرشتگان تا زمانی که رزمنده شمشیر در دست دارد بر او درود می فرستند»، البته مقصود از شمشیر در این روایت "سلاح" است. در نتیجه این جایگاه کسی است که در راه دفاع از اعتقادات خود ایستادگی می کند و از مردم و مقدسات دفاع می کند.
2- شناخت مسوولیت وابستگی به این نهاد: هنگامی که می گوییم، خداوند به واسطه رزمندگان به فرشتگان مباهات می ورزد و رزمنده بودن افتخار و امتیاز بزرگی است در مقابل هر امتیازی حقوق و واجباتی وجود دارد که ما باید مسوولیت خود را در قبال آن بشناسیم، پس وابستگی به این نهاد مبارک مسوولیت هایی را برای ما ایجاد می کند. ما پیش از آن که وابسته به نهادی باشیم پیرو اهل بیت (علیهم السلام) هستیم و ائمه بخصوص امام باقر، امام صادق و امام رضا (علیهم السلام) در این خصوص سخنانی دارند. امام صادق (ع) می فرماید: «اگر مردی از شما در دین خود ورع داشته باشد و راستگو، امانتدار و با مردم خوش اخلاق باشد، و گفته شود: او جعفری است این امر باعث شادی من خواهد شد و من از او خوشنود خواهم بود»، پس ما باید مسوولیت خود را درک کنیم و حق آن را ادا کنیم.متن قرآن در این مورد صریح است: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ*الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ»، در این آیات معنی "تطفیف" دلالتی وسیع تر از مساله وزن و میزان دارد و شامل کسی می شود که امتیازاتی مادی و معنوی دارد اما کمتر از این امتیازات فعالیت می کند و می بخشد، نیز می شود، پس این فرد در میزان کم گذاشته است. مقصود ما از امتیازات معنوی در اینجا جایگاه رزمنده نزد خداوند متعال، بین مردم و محبت آنان نسبت به اوست و شما اکنون مقدار محبت مردم نسبت به حشد الشعبی را به خوبی درک می کنید. این امور اخلاقی را نمی توان با سایر امتیازات مادی هر قدر هم زیاد باشد مقایسه کرد. ما مجاهدین را چه پاداشی می دهیم؟ به آنها چه می دهیم؟ هر چه بدهیم کم است.

3- نیت خود را اصلاح کرده و مراقب نفس خود باشیم. لازم است که عمل ما برای خداوند متعال خالص باشد. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ». خداوند به شما بهترین پاداش را ارزانی کند زیرا شما به ندای خداوند لبیک گفتید و برای دفاع از مستضعفان، مردان، زنان و کودکانی که تحت ظلم و کشتار گروهی متحجر بودند، جنگیدید. شما باید مراقب نیت خود باشید و خلوص نیت خود را حفظ کنید. پاداش شما نزد خداوند متعال بسیار گسترده است، پس تلاش کنید به درجات علیا دست یابید و در آن کوتاهی نکنید زیرا درجات شما کاهش خواهد یافت.

4- التزام به واجبات دینی و ورع در برابر محرمات. عمل ما باید پاک و مورد قبول خداوند متعال باشد، «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ». التزام به دین و دستورات الهی و دوری از آنچه خداوند متعال از آن نهی کرده است، منشأ ایمان و روحیه معنوی است که با آن می توانیم در مقابل چالش ها ایستادگی کنیم و این موضوع رمز پیروزی ما خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha