سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
آية الله اليعقوبي: إن مما نظهر به مودتنا لأهل البيت (عليهم السلام) إقامة مجالس ذكرهم

حوزه/ آیت الله محمد یعقوبی در خطبه های نماز عید قربان با اشاره به اینکه فطرت های پاک مقتضی محبت اهل بیت (ع) است، گفت: برگزاری مراسم عید غدیر سیره و اصول اهل بیت (ع) را حفظ و ترویج می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد یعقوبی در خطبه های نماز عید قربان با اشاره به اینکه فطرت های پاک مقتضی محبت اهل بیت (ع) است، گفت: محبت اهل بیت (ع) در وجود شیعیان ریشه دوانده است و شیعیان با برگزاری مراسم روز غدیر تلاش دارند تا اصول و سیره اهل بیت (ع) را حفظ و ترویج دهند.

این عالم عراقی با اشاره به نعمت های بهشتی و حیات طیبه ای که در انتظار مومنان است، گفت: مومنان در بهشت حیاتی طیبه و توأم با سعادت در بهترین جایگاههای بهشت خواهند داشت و این پاداش اعمال صالح آنان و اطاعت از خداوند متعال است. در مقایسه بین مومنان و ظالمان نیز در قرآن کریم عبارات فراوانی آمده و کلماتی که در قرآن کریم به کار برده شده می تواند انگیزه ای برای عمل به حق و قدم گذاشتتن در راه صلاح باشد و این امر سبک تربیتی تاثیرگزاری است. انسان مومن در دنیا از انجام برخی کارها منع شده اما در آخرت هیچ منعی برای آنان وجود ندارد، همه این نعمت ها به واسطه رحمت خداوند نسبت به مومنان است؛ نعمت هایی که بی شک این نعمت ها قابل مقایسه با نعمت های ناقص و زوال پذیر دنیا نیست.

آیت الله یعقوبی در ادامه به شرح موضوع هدایت اللهی پرداخت و گفت: هدایت بزرگی که خداوند متعال به بندگان خود ارزانی داشته به واسطه بعثت پیامبر گرامی اسلام است، هدایتی که رسول اکرم (ص) در ازای آن هیچ پاداشی از مسلمانان طلب نکرده است زیرا عمل او با اخلاص کامل برای خداوند متعال بوده است و وی تنها سعادت و رستگاری مسلمانان را طلب کرده است.

وی افزود: همه پیامبران عظیم الشان در همه دوران هیچ اجری از پیروان خود طلب نکرده اند. در سوره شعرا نوح، هود، صالح، لوط و شعیب گفته شده: «وما أسألکم علیه من أجرٍ إن أجری إلا علی ربّ العالمین»، یعنی ما از شما هیچ چیزی نمی خواهیم زیرا خداوند پاداش ما را خواهد داد و حضرات معصومین (ع) نیز این گونه بوده اند.

این استاد حوزه علمیه عراق سپس به شرح آیه «إلا المودة فی القربی» پرداخت و گفت: مودت همان محبت است؛ ودود یکی از نام های خداوند متعال است. کلمه «قربی» با حرف «فی» آمده است که نشان دهنده ظرفیت است و در این حالت شامل تعدادی از نزدیکان می شود نه همه آنان، زیرا در آیه عبارت «للقربی» استفاده نشده. همچنین کلمه مودت در آیه شریفه بیانگر این امر است که فطرت سالم و پاک مقتضی محبت اهل بیت (ع) و میل به سمت آنان است زیرا صفات جمال و کمال در آنان گرد آمده است.

پیامبر گرامی اسلام در این موضوع از سایر پیامبران استثنا شده است و ایشان از مسلمانان اجری را طلب کرده اند که همان مودت به نزدیکان ایشان است و این امر البته موضوعی عاطفی نیست بلکه طرحی الهی در جهت ادامه رسالت و رهبری ربانی توسط نزدیکترین افراد به پیامبر اکرم (ص) است و روایات متواتری از فریقین نقل شده است که دلالت می کند مقصود از «القربی» در آیه کریمه «اهل بیت (ع)» هستند. این معنا در آیه کریمه بسیار روشن است و حقانیت اهل بیت برای همه واضح است به طوری که شافعی که خود یکی از بزرگان اهل سنت است در این خصوص اشعاری سروده است و پیش از او کمیت اسدی نیز اشعاری در این باره دارد، اما دشمنان اهل بیت (ع) تلاش دارند که مردم جهان را از اهل بیت دور کنند.

آیت الله یعقوبی در خطبه دوم نماز عید قربان به آیه «ما أصابک من حسنة فمن الله و ما أصابک من سیئة فمن نفسک» اشاره کرد و اظهار داشت: برخی گمان می کنند که بلا و مصیبت هایی که به آن مبتلا می شوند از سوی خداوند متعال است که این عقیده باطل باعث دوری از خداوند می شود، اما انسان مومن باید بداند که مصیبت هایی که به آنها مبتلا می شود به دلیل پیروی از هوای نفس و ارتکاب گناهان است و تمام نیکی هایی که به انسان می رسد از سوی خداوند متعال است زیرا او برای بندگان خود فقط خیر و سعادت را می خواهد و اوست که نسبت به بندگان شفیق و مهربان است پس باید محبت خداوند متعال را در دل انسان ها ایجاد کنیم و طبق روایات به جایگاه عظیمی برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha