پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
معارفه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام

حوزه/ آئین تکریم و معارفه مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با حضور مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مدیران استانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از ایلام، مهدی رمضانی‌چابک در آئین تکریم و معارفه مدیران‌کل سابق جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، با تسلیت شهادت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و شهدای خدمت، گفت: مهمترین شعار دولت شهید جمهور در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، تحقق عدالت فرهنگی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم قائل به تحقق موضوع عدالت فرهنگی در متن جامعه و صحنه اجرایی است، ابرازکرد: شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، بزرگ‌ترین حامی و تکیه گاه در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کشور بودند و در مباحث فرهنگی و هنری همواره حمایت قاطع داشتند.

مدیرکل اموراستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهید رئیسی بر این باور بودند که حوزه فرهنگ و هنر باید از هر گونه تعرض و محدودیت سلیقه‌ای، مبرا باشد، افزود: در دولت سیزدهم تلاش شد که حوزه تخصصی فرهنگ و هنر با مرجعیت دستگاه حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره شود و دامن پاک هنرمندان به محدودیت های سلیقه ای محدود نشود.

رمضانی‌چابک گفت: در طول مدت سه سال دولت سیزدهم، یک فضای پرنشاط، آرام و با کمترین محدودیت سلیقه‌ای تجربه شد و قانون و خط قرمزهایی که قانون مشخص کرده، ملاک بود.

شهید جمهور حامی و تکیه گاه تحقق عدالت فرهنگی در کشور بود

وی بیان کرد: در این مدت، تحقق عدالت فرهنگی در سطح شهرستان‌های مختلف کشور دنبال شد و امسال برای اولین بار اعتبارات خاصی در اختیار روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها برای فعالیت های فرهنگی و هنری قرار گرفت و این توجه به شهرستان‌های برای اولین بار در سطح کشور روی داد.

مدیرکل اموراستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های مختلف کشور بیش از ۳۰ برابر به طور متوسط افزایش یافت، افزود: حضور مردم در فعالیت های فرهنگی و هنری در این دولت به منصه ظهور رسید.

رمضانی چابک با بیان اینکه نهضت تولید محتوا با تشکیل قرارگاه شهید آوینی در کشور راه اندازی شد، افزود: این امر، با حمایت و نگاه بلند شهید رئیسی با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی محقق و حضور، مشارکت و اثرگذاری مردم، انجمن‌های فرهنگی و هنری و هنرمندان در میدان فرهنگ و هنر برای اولین بار به طور معناداری نمایان و به منصه ظهور و بروز رسید.

وی با تاکید بر اینکه برای اولین بار انجمن‌های نمایش، موسیقی، ادبی، تجسمی و حوزه قرآن از اعتبارات معین و مشخصی برخوردار شدند، گفت: در حوزه سیاستگزاری فرهنگی، اصلاح ریلی صورت گرفت و به این نقطه رسیدیم که جریان‌سازی فرهنگی باید از شهرستان های بجوشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت کند.

مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش شد که ایده‌پردازی، طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط نهادهای مردمی و مجموعه‌های دغدغه‌مند حوزه فرهنگ و هنری اسلامی و انقلابی اجرا شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش حمایتی، هدایتی و نظارتی داشته باشند.

رمضانی چابک با اشاره به اینکه این مسیر برای حامیان فرهنگ و هنر با حمایت و نظارت وزارت هموار شده است، گفت: بر این اساس نگاه ویژه‌ای به حوزه اربعین و رویکرد فرامرزی ایلام به عنوان یک جریان موثر در حوزه توانمندی استان صورت گرفت و اعتبار اختصاصی برای این رویداد بزرگ در استان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم به حوزه تربیت و کادرسازی در حوزه نیروی انسانی متخصص و متعهد، تشکیل جبهه فرهنگی قوی با مشارکت دستگاه های فرهنگی توجه ویژه ای شد و امید است یک حرکت پایدار و رو به جلو در کشور و استان های مختلف کشور از جمله ایلام داشته باشیم.

مدیرکل اموراستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استان ایلام مشهد بیش از۶هزار شهید و زادگاه سه هزار شهید دوران هشت سال دفاع مقدس است، اظهارکرد: استان ایلام قدمگار زوار عتبات عالیات و مردم این استان مدال افتخار و زرین خادمی زوار اربعین حسینی بر سینه دارند و این افتخار بسیار بزرگی است.

رمضانی جابک با بیان اینکه شهید رئیسی خود را خادم امام رضا (ع) و خادم مردم می‌دانستند که از ویژگی‌های بارز شهید جمهور بود، افزود: رئیس جمهور شهید عزیز مردم بود و با شهادتش عزیزتر شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایلام فخر ما و مایه مباهات است و ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری در این استان وجود دارد که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با اشاره به اینکه قرارگاه رسانه‌ای اربعین به عنوان یکی از ضرورت‌ها در مرکز کشور پیگیری می‌شود، گفت: استان ایلام و مرز مهران هر ساله در ایام اربعین شاهد ورود و خروج میلیونی زائران است و باید این رویداد مهم در قاب نوشتاری، تصویر و عکس برای جهانیان به نمایش گذاشته شود.

در ادامه مراسم همچنین علی هلشی با بیان اینکه اربعین به یکی از مهمترین ابزارهای سیاسی جهانی تبدیل شده، افزود: اربعین یک رویداد آسمانی و عشق الهی است که امروز در عالم جریان‌ساز شده و فعالان اصحاب رسانه و مطبوعات می‌توانند قدرت جهان اسلام را در همه ابعاد به رخ دشمنان این مرز و بوم به نمایش بگذارند.

وی هدف از تشکیل این قرارگاه را اطلاع رسانی لحظه به لحظه از رویداد عظیم اربعین حسینی و مستندسازی عزیمت زائران در مسیرهای منتهی به کربلای معلی، بیان فعالیت‌ها و انعکاس مشکلات زائران برشمرد و اظهار داشت: مرز مهران یکی از امن‌ترین و نزدیک‌ترین مسیرها برای تردد زوار به عتبات عالیات است که همواره مورد استقبال خیل عظیم زوار قرار دارد که در این راستا ایجاد قرارگاه رسانه ای اربعین یکی از ضروریات است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به انتخابات پیش رو ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات آبروی نظام بوده وماموریتی است که همیشه مورد تاکید امامین انقلاب می‌باشد که همه می بایست مثل همیشه پای کار باشیم و همان‌طور که دوره قبل دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را با همکاری هیات نظارت شورای نگهبان به سلامت و با اصول مدنظر مقام معظم رهبری برگزار شد که انتظار می رود در این دوره باشکوه تر از قبل برگزار شود.

هلشی با بیان اینکه تلاش دشمنان برای زیر سؤال بردن جمهوریت نظام و ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه است، انتظار می‌رود همه آحاد مختلف مردم مشارکت فعالی در انتخابات داشته باشند، تصریح کرد: انتخابات عرصه‌ای برای نمایش قدرت نظام در برابر استکبار جهانی است و همه ما باید با اعتقاد کامل در این زمینه حاضر شویم و برای برگزاری انتخاباتی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنیم.

اربعین، یک رویداد آسمانی و عشق الهی است.

وی به برنامه‌های آینده این اداره اشاره کرد و گفت: برگزاری انتخابات سالم و تراز انقلاب اسلامی، کنگره عظیم اربعین، برگزاری هفته فرهنگی ایلام در کشور عراق، اجرای برنامه‌های قرارگاه شهید آوینی، پیگیری تحقق سند تحول و نقشه راه فرهنگی، هنری و رسانه ای استان، همکاری فرهنگی مستمر و ایجاد تعامل با شورای فرهنگ عمومی استان، تقویت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیرخانه فرهنگ عمومی و… بخشی از برنامه‌های آینده این اداره‌کل در استان خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: صیانت از فرهنگ و هویت دینی ملی، رشد و ارتقای فضایل اخلاقی و رواج فرهنگ و هنر اسلامی، تعمیق و ترویج فرهنگ قرآن کریم و عترت طاهرین (ع)، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل های فرهنگ و هنر، صیانت از تنوع و تکثیر فرهنگی، تحقق کامل وظایف و مسئولیت ها در رابطه با حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از دیگر برنامه های در دست اقدام خواهد بود.

هلشی اظهار داشت: رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات بین المللی فرهنگ و هنر با استفاده از ظرفیت‌های مرز مهران، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی استان در جهت تحقق اهداف فرهنگی، گسترش فضاهای فرهنگی و هنری و در نهایت تحول کیفی و بهبود شاخص های فرهنگی استان، جلب نظر صنایع بزرگ استان از جمله نفت و گاز و دیگر صنایع ثروتمند به حمایت از بسته‌های فرهنگی و برنامه‌های راهبردی فرهنگی این اداره کل از اهداف کلانی است که پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی و ابلاغی به تنهایی جوابگوی نیازهای فرهنگی استان نیست، تصریح کرد: برای سرانجام رساندن پروژهای فرهنگی استان باید صنایع ثروتمند از جمله نفت و گاز و سیمان ایلام در راستای مسئولیت‌های اجتماعی کمک کنند تا مشکلات کنونی برطرف شود.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز در این آئین با تسلیت شهادت رییس جمهور فقید و هییت همراه، اظهارکرد: با لطف و عنایت خداوند توفیق یافتم که طی دو سال خدمتگذار مردم شریف و امام حسینی و اربعینی ایلام باشم.

علی هوشمند به فعالیت‌هایی انجام شده در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: تدوین نقشه مهندسی فرهنگ استان، برپایی قرارگاه رسانه‌ای اربعین در شهرستان مهران و موکب شین در سه راهی کارزان با همکاری حوزه هنری، بسیج هنرمندان و بسیج رسانه استان، ارتقاء رتبه استان با ۱۰ پله صعود به جایگاه بیست و یکم کشور از نظر جذب اعتبارات نسبت به کل کشور از جمله اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان است.

وی افزود: رشد سالانه مساجد کانون‌های هنری و فرهنگی، تهیه و اجرای نمایش (کرنر زیر درختان بلوط) برای تکریم شهدای زمین فوتبال چوار و تحقق سفارش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برگزاری جشنواره تئاتر طنز (تی‌تالی) در حوزه نشاط اجتماعی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری، جشنواره رضوی و توجه به حوزه‌های مختلف هنری از جمله نمایش، تجسمی و فرهنگ بومی از دیگر اقدامات این اداره کل طی سه سال گذشته بوده است.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه انتخابات سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایجاد قرارگاه رسانه‌ای انتخابات با عنوان خانه من و استقرار صندوق اخذ رأی در محل این اداره‌کل برای حضور اصحاب فرهنگ هنر و رسانه از اقدامات ابتکاری این اداره کل بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام نیز در این مراسم، به خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم و دنیا اشاره کرد و گفت: تربیت انسان و افرادی که توانستند که سرنوشت جهان را تغییر دهند از جمله خدمات نظام اسلامی بوده است که با افکار و عملشان به بشریت خدمت کردند.

ابوالحسن مهدوی به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان و جوانان آمریکا، اظهارکرد: انسان‌هایی مانند شهیدان قاسم سلیمانی و آیت‌الله رئیسی در واقع روح حاکم بر جامعه بودند و ما همانند ماهیان دریا شناور در این روح حاکم بودیم و زمانی که از عظمت روح این عزیزان محروم شدیم در آن زمان متوجه عظمت و بزرگی فقدان آنها شدیم.

وی بیان کرد: روح حاکم بر جهان انسان‌هایی هستند که در دامن انقلاب اسلامی تربیت شده اند، شهادت آیت‌الله رئیسی این امر را ثابت کرد و امروز می‌بینیم که در کشورهای مختلف جهان، برای شهدای خدمت آئین‌های گرامیداشت برگزار می شود، چرا که چنین شخصیت‌هایی، مرواریدهایی هستند که از دل انقلاب اسلامی بیرون آمده و در تاریخ جهان اثرگذار بوده‌اند.

مدیرکل اموراجتماعی استانداری ایلام با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه به دانشجویان آمریکا فرمودند که شما در سمت درست تاریخ ایستاده اید و اسقامت کنید، افزود: سمت درست تاریخ، ایستادگی و مقاومت برای حق و حقیقت است و امروز روشنفکران غربی منادی فلسفه اسلامی هستند.

مهدوی یادآور شد: افرادی شبیه امیرعبداللهیان که میدان‌های وعده صادق را به هم متصل کرد و این شخصیت انقلابی محصول جمهوری اسلامی است که در هیچ جای دنیا نمی‌توان شبیه چنین شخصیت‌هایی پیدا کرد و بسیاری از مسئولان ما همین شاخصه‌ها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی همین انسان‌های متفکری بوده که دنبال کاهش رنج بشریت با معنویت و اخلاق هستند.

وی ادامه داد: امید است که هوای فرهنگ و هنر استان ایلام با اربعین حسینی، ایثار و شهادت، اسلام و انقلاب و ائمه اطهار (ع) همواره عطرآگین به فرهنگ اسلامی و انقلابی باشد.

در این آئین استاد مجتبی ایزدی، استاد محمد پیرانی، زهره الفتی، آمنه پورخلیل، سهامه داودیه و انجمن خوشنویسان ایلام و نیز انجمن هنرهای تجسمی استان ایلام هدایایی را به رسم یادبود به مدیر کل سابق تقدیم کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha