چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
انسیه خزعلی

حوزه/ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بحث خانواده‌محوری یکی از ارکان دولت مردمی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تاکید رئیس جمهور شهید همواره بر این بود که همه امور باید با نگاه به حفظ خانواده، ارتقاء خانواده، تحکیم خانواده و ایجاد زمینه برای تشکیل خانواده برای جوانان باشد.

خزعلی گفت: در بسیاری از برنامه‌هایی که در شورای عالی جوانان برگزار می‌شد، تلاش شهید رئیسی بر این بود که زمینه‌های تشکیل خانواده فراهم بشود؛ بنابراین خوابگاه‌های متاهلی که ایشان دستور دادند ساخته بشود، استفاده از امکانات دولتی و سالن‌ها و مراکزی که می‌توانست برای ازدواج تسهیلاتی را فراهم کند، از جمله مواردی بود که شهید آیت الله رئیسی به صورت مستقیم ورود می‌کردند و می‌خواستند انجام شود. یا تسهیلاتی که طبق قانون برای ازدواج بود و شهید دکتر رئیسی، تلاش کردند سریع‌تر پرداخت شود.

وی افزود: از جمله مواردی که رئیس جمهور شهید، پشتیبانی کردند؛ این بود که برای دهه شصتی‌هایی که تجرد در آن‌ها بالا رفته بود، بتوانیم تسهیلاتی بالاتر از افراد عادی داشته باشیم؛ از جمله جهیزیه و تسهیلات بیشتر ازدواج، که بحمدلله به کمک دستگاه‌های دیگر انجام شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همینطور از برنامه‌هایی گفت که رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم برای آسیب زدایی از خانواده مطرح می‌کردند برای مثال، در همان ماه‌های اول بود که در سفر استانی رئیس جمهور شهید به ایلام که مساله زیاد شدن طلاق مطرح شد؛ ایشان بلافاصله به معاونت دستور دادند برنامه‌ای را برای پیشگیری از این آسیب داشته باشیم. بنابراین، ما برنامه "نوهمسران" را تدوین کردیم که هم اکنون در چند استان در حال انجام است.

خزعلی گفت: این طرح، مثل پزشک همراه، مشاوران همراه برای نو همسران در نظر گرفته شد که سال اول برای همه رایگان است و در ۵ سال اول ازدواج برای دهک‌های یک تا هفت رایگان خدمات مشاوره‌های پیشگیرانه به همسران ارائه می‌شود.

وی همچنین گفت: این حرکت خیلی خوبی بود برای اینکه زوجین بتوانند از روز اولی که عقد ازدواج آنها بسته می‌شود، بتواند مهارت‌های لازم را ببینند و مشاوره‌های مورد نیاز را دریافت کنند. یعنی قبل از اینکه مشکل بوجود بیاید، قبل از قوه قضائیه، بهزیستی و نیروی انتظامی. این سبک مشاوره مشاوره‌ی پیشگیرانه است قبل از اینکه اختلافی پیش بیاید که دیگر یا راه درمان ندارد و یا درمان سختی دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: این طرح و اجرای آن حرکتی بود که با دستور مستقیم رئیس جمهور شهید و پیگیری ایشان انجام شد.

خزعلی، به عملیاتی شدن طرح‌های بیمه زنان خانه دار در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این طرح نخستین بار در این دولت آغاز شد و از زنان روستایی شروع شد؛ که طی آن، زنان روستایی دارای سه فرزند بیمه اجتماعی شدند و هنوز هم ثبت نام آن ادامه دارد و به آن بودجه اختصاص داده شد.

وی از حمایت رئیس جمهور شهید از زنان شاغل بعنوان گام دیگر ایشان در رفع مسائل بانوان اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور شهید، مرتب دستور می‌دادند مهد کودک حتماً باید در ادارات برپا باشد و جزء مواردی است که نیاز است برای بانوان شاغل در محل کارشان باشد تا مادران نزدیک به فرزندان خود باشند و بتوانند با آرامش به کار خود برسند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در زمینه اقدامات شهید رئیسی در حمایت از بانوان، بحث دور کاری بانوان را یادآوری کرد و گفت: با پشتیبانی شهید رئیسی، مجوز دور کاری بسیاری از بانوان شاغل، گرفته شد که بتوانند به صورت دورکاری مشغول به کار باشند؛ که البته این هم بستگی به مدیران داشت که چه مقداری مدیران همکاری کنند، اما توصیه دائم رئیس جمهور فقید، بر این بود که این تسهیلات را فراهم کنید.

خزعلی افزود: شناور بودن ساعت‌های صبح، برای تسهیل امور خانواده، از دیگر تاکیدها و مصوبات دولت سیزدهم با دستور و پشتیبانی و پیگیری شهید رئیسی بود که بانوان بتوانند بر اساس این شناوری ساعت، به فرزندان و خانواده، بیشتر رسیدگی کنند.

وی همچنین گفت: یکی از اقدامات بی نظیر شهید رئیسی انواع بیمه‌هایی بود که در مدت دو سال و نیم خدمتش ایجاد کرد؛ از جمله بیمه زنان باردار و مادران شیرده تا پایان دوران شیردهی. بیمه کودکان تا پایان هفت سالگی و سبدهای غذایی برای مناطق محروم برای زنان باردارو زنان شیرده در نظر گرفته شد که قبلا سابقه نداشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه بیمه ناباروری در این دولت به صورت صد در صدی پوشش داده شد، گفت: حتی بیمارستان‌های خصوصی در صورتی که این بیمه را نپذیرند، مجوز درمان ناباروری آنها لغو می‌شود.

خزعلی افزود: شهید رئیسی همواره بر اجرایی شدن قوانین بر زمین مانده تاکید داشتند و تعبیر ایشان این بود که مردم "علی الارض " باید تاثیر قانون‌ها و مصوبات را ببینند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha