یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
مجاهدان تبیین جمعیت

حوزه/ دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت در استان یزد تبیین های کوچک و به ظاهر بی اهمیت را در راهبرد جوانی جمعیت مؤثر دانست و تصریح کرد: دورهمی های ساده برای خانواده ها و بویژه بانوان، یکی از مهم ترین راهکارها برای تحقق جوانی جمعیت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، خانم مائده مهدی پور با اشاره به این که بیش از دو سال و نیم است که در عرصه جمعیت مشغول به فعالیت است اظهار کرد: مجمع فعالان جمعیت استان یزد با هسته ها و زیرمجموعه های مختلف، تبیین موضوعات مهم در عرصه جمعیت را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت های این مجمع در سراسر کشور از مسیر برپایی نمایشگاه در محله ها و مناطق مختلف انجام می شود که در این نمایشگاه ها مواردی مانند ضرورت فرزندآوری، امور مربوط به ناباروری و همچنین خطرات اسقاط جنین مورد بحث و دقت نظر قرار می گیرد.

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت در استان یزد درباره شاخص های جمعیتی این استان نیز خاطر نشان کرد: این شاخص ها وضعیت مطلوبی ندارد؛ اما آمارها نشان می دهد که در یک سال گذشته، از شیب کاهنده جمعیت در استان کاسته و نوعی ثبات نسبی در این موضوع برقرار شده است.

وی با یادآوری برخی برنامه های هفته جمعیت ادامه داد: دورهمی های مادر فرزندی در مساجد و همچنین دورهمی های حامیان حیات جنین و هم افزایی فعالان این عرصه از جمله این برنامه هاست؛ ضمن آن که توجه به این نکته هم ضروری است که فعالیت های مجمع فعالان جمعیت به هفته جمعیت خلاصه نمی شود و در طول سال برقرار است.

مهدی پور به «پویش ملی برکت خونه» نیز توجه داد و گفت: خواهرها و برادرها در این پویش، از خاطرات و بازی‌ ها و لحظات خوش خواهر برادری‌ شان فیلم های کوتاه تهیه و برای دبیرخانه پویش ارسال می کنند؛ ضمن آن که پدرها و مادرها هم از برکت وجود فرزندانشان فیلم گرفته و ارسال می کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به همزمانی هفته جمعیت در سال جاری با دهه کرامت، تلاش کردیم تا برنامه های متنوع فرهنگی هنری در این زمینه نیز با پیوست جمعیت برگزار شود که تقدیر از موجرهایی که خانه خود را به مستاجران دارای ۴ فرزند و بیشتر اجاره می دهند از آن جمله است.

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت در استان یزد همچنین به طرح تقدیر از خاندان های موفق پرداخت و افزود: یکی از این خانواده ها یعنی خانواده میرفخرالدین در یزد، صاحب ۱۱ فرزند است که نُه فرزند این خاندان، خودشان چهار فرزند و یا بیشتر دارند؛ ضمن آن که با حمایت پدربزرگ و مادربزرگ خاندان میرفخرالدین، بیشتر نوه ها نیز در موقع مناسب ازدواج کرده اند و خودشان والدین چهار فرزند و یا بیشتر هستند.

مهدی پور در ادامه خطاب به والدین دارای فرزند در سن ازدواج عنوان کرد: تأخیر در ازدواج و یا تأخیر در ناباروری، می تواند ناباروری های ثانویه به دنبال داشته باشد؛ بنابراین خانواده ها باید با حمایت از جوانان، زمینه را برای ازدواج در وقت مناسب و همچنین باروری در زمان مناسب تسهیل کنند.

وی با تأکید بر این که فرزندان، سرمایه و ارزش برای والدین خود هستند و خانواده ها نباید از این ارزش ها محروم بمانند ادامه داد: خانواده هایی که یک یا دو فرزند دارند؛ می توانند با فرزندآوری جدید، هم به سلامت خود و هم به آینده خانواده و موفق تر شدن کانون گرم خانواده کمک کنند؛ البته این مسیر ممکن است دشواری هایی نیز به همراه داشته باشد؛ ولی قطعا دستاوردهای فراوانی برای خانواده ها فراهم می آورد.

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت در استان یزد با یادآوری اهمیت جهاد تبیین در این عرصه خاطر نشان کرد: گاهی یک کلام کوچک، دورهمی ساده و یا مشاوره کوتاه هم می تواند تأثیر فراوانی در این عرصه داشته باشد؛ همچنان که ما تأثیر این اقدامات کوچک را در برنامه های خود دیده ایم؛ بویژه آن که مردم و خانواده ها همیشه مشتاق آگاهی و دانستن بیشتر بوده و هستند.

پایان پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha