یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
آشتیان

حوزه/ کارشناس جمعیت در آشتیان بیان کرد: یکی از عواقب ناگوار کاهش باروری، سالمند شدن جمعیت است و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، نشست فرهنگی با موضوع ضرورت و اهمیت فرزندآوری و جمعیت در مدرسه علمیه خواهران امام خمینی(ره) آشتیان و با حضور خانم عبدالحسینی کارشناس جمعیت این شهرستان و طلاب و دانش آموختگان برگزار شد.

خانم الحسینی بیان کرد: براساس آخرین اطلاعات حاصل از سرشماری سال ۱۳۹۰ در کشور، میزان باروری زنان در کشور به کمتر از حد جایگزینی رسیده است، یعنی تعداد فرزندان هر خانواده یک و یا دو فرزند است که اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد در طی سی سال آینده رشد جمعیت کشور منفی خواهد شد و از آن پس هر ساله از جمعیت کشور کاسته خواهد شد.

وی گفت: یکی از عواقب ناگوار کاهش باروری، سالمند شدن جمعیت است و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

کارشناس جمعیت شهرستان آشتیان اظهار داشت: کشور ما از نظر سرعت پیر شدن رتبه سوم را در جهان خواهد داشت، کمبود نیروی انسانی جوان، خلاق و فعال در جامعه مشکلات زیادی برای کشور ایجاد خواهد نمود، حال برای پیشگیری از بحران کاهش جمعیت و سالمندی چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟ که یکی از راهکارهای مؤثر افزایش تعداد ازدواج ها همراه با کاهش سن ازدواج می باشد.

عبدالحسینی تصریح کرد: در طی سال های اخیر از یک سو از تعداد موارد ازدواج در کشور کاسته شده و از سوی دیگر به سن ازدواج دختران و پسران اضافه شده است. میانگین سن ازدواج پسران در کشور حدود ۲۷ و دختران ۲۴ سال است، با توجه به اینکه سن مناسب باروری ۱۸ تا سال است و دختران حدود ۱۲ سال فرصت دارند تا بتوانند تعداد فرزندان دلخواه خود را با در نظر گرفتن اصول سلامت باروری به دنیا بیاورند.

وی در پایان افزود: افزایش سن ازدواج موجب کاهش طول دوره باروری در زنان می شود، بنابراین ترویج ازدواج آسان مبتنی بر آموزش های اسلامی می تواند در پیشگیری از بحران کاهش جمعیت نقش مهمی داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha