جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
یمن

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اصلاحیه قانون انتخابات تایید شد

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی به ارائه گزارشی از آخرین طرح ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان پرداخت و گفت: طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.وی افزود: همچنین بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که مربوط به جداول است از دیگر مصوبات مجلس است که توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و به تایید شورای نگهبان رسید.سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت و اطلاعات با فدراسیون روسیه و همچنین لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی انتظامی بین ایران و قرقیزستان به تأیید شورای نگهبان رسید. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی که درباره جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت بود، پس از اصلاحات، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و جهت اجرا، مراحل ابلاغ را طی خواهد کرد.طحان نظیف عنوان کرد: بررسی طرح استفساریه ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از دیگر مواردی است که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت که زمان لازم‌الاجرا دانستن این مصوبه مورد ایراد قرار گرفت و خلاف اصل ۷۳ تشخیص داده شد. همچنین طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی نیز با وجود اصلاحات مجلس هنوز ایراداتی دارد که به مجلس بازگردانده شد.

منبع:ایسنا

یمن آیزنهاور را هدف گرفت

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله موشکی به ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در دریای سرخ در پاسخ به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به صنعا و چند شهر دیگر یمن و شهادت و زخمی شدن ۵۸ نفر خبر داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای از حمله موشکی به ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور در پاسخ به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به پایتخت و چند شهر دیگر این کشور و همچنین تداوم حمایت از مردم مظلوم غزه خبر داد.

منبع:شبکه خبر

ترامپ محکوم شد

خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا، در ۳۴ مورد جعل سوابق تجاری مجرم شناخته شد. پس از آنکه هیئت منصفه دادگاه نیویورک، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا، را بابت پرداخت حق السکوت (به بازیگر فیلم های غیراخلاقی) گناهکار دانست، او از دادگاه خارج شد.جرم جعل اسناد تجاری حداکثر چهار سال حبس را در پی دارد، هر چند کسانی که مجرم شناخته می‌شوند اغلب مجازات کوتاه تری، جریمه نقدی یا مشروط دریافت می‌کنند.

منبع:شبکه خبر

سومین روز انتخابات گرم شد

سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی از ۸ صبح شنبه – ۱۲ خرداد – آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت که در دو روز گذشته ثبت‌نام ۹ کاندیدا در انتخابات قطعی شده است. محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان و عبدالناصر همتی از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی، سعید جلیلی، محمد خوش‌چهره، محمود احمدی‌بیغش از جبهه اصولگرا و علی لاریجانی با سابقه اصولگرایی در گذشته و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر، اسامی این ۹ کاندیدا را تشکیل می‌دهند.ستاد انتخابات کشور از کاندیداها خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

وحیدی وارد کردستان شد

احمد وحیدی، وزیر کشور دقایقی پیش با استقبال اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان به منظور سخنرانی در مراسم نکوداشت «شهدای خدمت»، افتتاح پروژه‌های مخابراتی، بهره‌برداری از پروژه شهرداری الکترونیک و بازدید از چندین طرح عمرانی و صنعتی از طریق فرودگاه سنندج وارد استان کردستان شد.سفر یک روزه وزیر کشور به استان کردستان شامل بازدید از مجتمع فولاد کردستان در شهرستان بیجار و جلسه با نخبگان این شهرستان خواهد بود.در بخش دوم سفر، وزیر کشور به سنندج سفر کرده و در نشستی با فرمانداران شرکت خواهد کرد که محوریت آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.سخنرانی در مراسم نکوداشت سیدالشهدای خدمت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش از جمله برنامه‌های سفر وزیر کشور به کردستان است.

منبع:ایسنا

بیماری اسکبیس در افغانستان شیوع پیدا کرد

شفاخانه ابوعلی سینای بلخی در شهر مزار شریف، درباره افزایش آمار افراد مبتلا به بیماری جلدی «اسکبیس» که در میان مردم به «گَرگ» شناخته می‎شود، هشدار داده است.پزشکان بخش بیماری‌های جلدی در شفاخانه ابوعلی سینای بلخی می گویند: در ماه‌های پسین، شیوع این بیماری میکروبی و واگیردار، به دردسر تازه‌ای مبدل شده و با افزایش گرمای هوا، میزان ابتلا به آن رو به‌ ازدیاد است.مسئول بخش زیبایی و پوستی شفاخانه‌ ابوعلی سینای بلخی، بیماری پوستی اسکبیس را یک بیماری خطرناک توصیف و از افزایش آمار مبتلایان به آن در مقایسه با سال های گذشته ابراز نگرانی کرد.علی‌اصغر ملک افزود: هم اکنون روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ بیمار به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که ۳۰ درصد آنان به بیماری ساری اسکبیس مبتلا هستند.

منبع: خبرنگاران جوان

رسولی قهرمان پرتاب شد

در جریان برگزاری رقابت‌های دوومیدانی تور قاره‌ای که به میزبانی کشور نیجریه در حال برگزاری است، حسین رسولی پرتابگر کشورمان موفق شد با ثبت حدنصاب ۵۷.۳۵متر و با کسب عنوان قهرمانی به کار خود در این مسابقات پایان دهد.گفتنی‌است این مسابقات یکی از رویدادهای دارای امتیاز برای دست یافتن به ورودی بازی‌های المپیک پاریس است.لازم به ذکر است، حمیده اسماعیل نژاد، سبحان احمدی و مهدی پیرجهان دیگر نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها هستند که امروز (شنبه) به میدان خواهند رفت.

منبع: خبرنگاران جوان

الهلال قهرمان جام پادشاهی شد

در دیدار نهایی جام پادشاهی عربستان، تیم‌های الهلال و النصر به مصاف هم رفتند که این دیدار پس از تساوی یک بر یک در جریان بازی، با پیروزی الهلال در ضربات پنالتی به پایان رسید.در این مسابقه الهلال با گل دقیقه ۷ میتروویچ از حریف پیش افتاد و اخراج اوسپینا دروازه بان النصر در دقیقه ۵۶ کار را برای این تیم سخت‌تر کرد. اما علی البلیهی مدافع پرحاشیه الهلال در دقیقه ۸۷ به دلیل درگیری با بازیکن حریف از زمین اخراج شد و تنها چند ثانیه بعد النصر توسط آیمن احمد گل تساوی را زد تا کار به وقت‌های اضافه کشیده شود. در دقیقه ۹۰ این بازی کولیبالی هم از الهلال اخراج شد تا این تیم وقت‌های اضافه را ۹ نفره بازی کند. برخورد قیچی برگردان زیبای رونالدو به تیر دروازه الهلال هم از جمله صحنه‌های زیبای وقت‌های معمول این بازی بود.وقت‌های اضافه هم گلی در برنداشت تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. در این ضربات اگرچه یاران رونالدو تا یک قدمی پیروزی پیش رفتند، اما در نهایت الهلال با نتیجه پنج بر چهار پیروز شد تا هر دو جام این فصل فوتبال عربستان را برده باشد و رونالدو و تیمش فصل را بدون جام به پایان برسانند.

منبع: خبرنگاران جوان

۸ تن در ارتفاعات کاشان مفقود شدند

روح‌الله فدایی، سخنگوی آتش‌نشانی کاشان اظهار داشت: یک مورد حادثه کوهستان جمعه شب به ستاد فرماندهی ۱۲۵ آتش‌نشانی کاشان در کوه‌های درین (سیاه کوه) اطلاع داده شد.وی افزود: طبق اطلاعات اولیه گم‌شدگان ۸ مسافر از شهر اصفهان بوده که به کوه‌های سیاه‌کوه در روستای درین کاشان صعود کرده بودند، ولی در مسیر برگشت راه را گم کرده و تا این لحظه اطلاعی از این افراد در دست نیست.فدایی تصریح کرد: تیم‌های تخصصی امدادنجات کوهستان، آتش‌نشانی و هلال‌احمر سریعا به محل اعزام شدند و هم‌اکنون درحال عملیات هستند.

منبع: خبرنگاران جوان

سنتکام مدعی حمله گسترده موشکی یمن در دریای سرخ شد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) ادعا کرد که چهار سامانه هوایی بدون سرنشین (UAS) جنبش انصارالله را منهدم و یک سامانه دیگر در دریای سرخ را سرنگون کرده است.سنتکام افزود انصارالله دو موشک بالستیک ضد کشتی (ASBM) شلیک کرد که هیچ تلفات یا خسارت مادی در پی نداشت.سنتکام در بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی مدعی شد "این حملات تهدیدی قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه هستند. این اقدام برای حفاظت از آزادی ناوبری و ایمن‌تر کردن آب‌های بین المللی برای ایالات متحده، ائتلاف و کشتی‌های تجاری انجام شد. "

منبع: خبرنگاران جوان

فرانسه شرکت های اسرائیلی را ویزا نداد

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که به دستور مقامات دولتی، شرکت‌های صهیونیستی را از حضور در نمایشگاه سالانه تسلیحات و صنایع دفاعی در نزدیکی پاریس منع کرده است.به گزارش میدل ایست مانیتور، سخنگوی برگزارکنندگان مراسم تصریح کرد که امسال در نمایشگاه تسلیحات فرانسه غرفه‌ای به اسرائیل تعلق نمی‌گیرد.وزارت دفاع فرانسه در خصوص دلایل منع حضور رژیم صهیونیستی گفت: «شرایط میزبانی شرکت‌های اسرائیلی در این نمایشگاه در زمانی که رئیس‌جمهور ما از اسرائیل خواسته است عملیات در رفح را متوقف کند، دیگر برآورده نمی‌شود».

منبع: خبرنگاران جوان

بزرگترین بیمارستان مادر کودک افتتاح شد

بزرگترین مرکز درمانی مادر و کودک کشور در ایرانشهر امروز /شنبه /با حضور بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اظهار کرد: قرار بود در دومین سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان بزرگترین بیمارستان مادر و کودک کشور با ۱۱۴ تخت بستری، بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع مساحت در۲ طبقه در ایرانشهر به دست شهید آیت الله رئیسی به بهره‌برداری برسد اما تقدیر به گونه ای دیگر رقم خورد.دکتر صالح الدین بویا با بیان اینکه برای ساخت این بیمارستان بیش از ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال از زمان ساخت تا تجهیز هزینه شده افزود: برای تکمیل این پروژه ملی هیچ محدودیت مالی وجود نداشته که بهره برادری از این پروژه تحولی عظیم در حوزه درمان جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

منبع:ایرنا

بندر ایلات متروکه شد

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» از صفر شدن فعالیت بندر ایلات (ام الرشراش) در جنوب فلسطین اشغالی به دنبال عملیات مداوم نظامی و تنبیهی ارتش یمن در دریای سرخ خبر داد.روزنامه جروزالم پست در گزارشی به نقل از بخش پژوهشی کنگره آمریکا افزود که ارتش یمن از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر۲۰۲۳(۱۵ مهرماه۱۴۰۲) دستکم ۵۳ نوبت به اهداف صهیونیستی در سرزمین های اشغالی حمله کرده است.این روزنامه اضافه کرد: جنبش انصارالله یمن نه تنها به طور مستقیم به اسرائیل (سرزمین های اشغالی) حمله می کند بلکه کشتی هایی را که تلاش می کنند از طریق دریای سرخ و تنگه باب المندب به بندر ایلات وارد شوند، هدف قرار می دهد و این موضوع، فعالیت های اقتصادی بندر ایلات را به صفر رسانده و متوقف کرده است.

منبع:ایرنا

کوردوبا توافقات با اسرائیل را تعلیق کرد

دانشگاه کوردوبا» (UCO) اسپانیا با اعلام تعلیق توافق‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز رژیم صهیونیستی، حمایت خود از توقف قطعی تجاوزهای اسرائیل علیه غزه را ابراز کرد.دانشگاه کوردوبا تاکید کرد که با دانشگاه‌ها، سازمان‌ها یا موسسه‌های اسرائیلی که تعهد قاطع خود را به صلح و رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه ابراز نکرده‌اند، موافقت‌نامه‌ای امضا نخواهد کرد.بر اساس توافق هیات مدیره دانشگاه کوردوبا، این مرکز آموزش عالی اسپانیا بار دیگر بر «تعهد خود به صلح» تاکید کرد و از رژیم صهیونیستی خواست تا «به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و از حملات به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی خودداری کند».

منبع:ایرنا

نیروگاه‌های برق‌آبی برای تولید اعلام آمادگی کردند

روابط عمومی شرکت آب و نیرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: سدها و نیروگاه‌های شرکت آب و نیرو همزمان با مهار سیلاب، کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از هدر رفت آب و توسعه صنایع مختلف و کشاورزی مناطق مختلف کشور، با انجام بازرسی‌های فنی دوره‌ای و با آمادگی کامل به استقبال پیک مصرف تابستان ۱۴۰۳ و تولید برق پایدار می‌روند. در این بیانیه با اشاره به وضعیت کنونی مخازن سدهای در حال بهره‌برداری این شرکت آمده است، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن این سدها شده و علاوه بر ذخیره مناسب آب، به منظور مدیریت بهینه مخازن سدها، نزدیک به ۳۱۰۰ گیگاوات ساعت انرژی تجدیدپذیر و پاک تولید کرده‌اند.

منبع:شبکه خبر

اردنی ها به خیابان ها ریختند

مردم اردن در تظاهرات خود که در حمایت از مردم غزه برگزار کردند بسته شدن سفارت آمریکا و اخراج سفیر آمریکا را از کشور خود به علت حمایت‌های دولت واشنگتن از جنگ غزه خواستار شدند.هیچ راهی برای پیروزی جز با حمایت لازم و کافی از نیروهای مقاومت و با تمام اشکال و راه‌های ممکن و پشتیبانی از آنها وجود ندارد. تا بتوانند در برابر نیروهای اشغالگر که جنگ آنها ضد غزه به ۲۳۸ روز رسیده است تاب بیاورند.

منبع:شبکه خبر

خلیج فارس مواج شد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به بررسی نقشه‌های پیش بینی هواشناسی، از امروز تا روز دوشنبه با افزایش سرعت وزش بادهای شمالی، خلیج فارس مواج و متلاطم خواهد بود.طلیعه محمدی افزود: همچنین در این مدت در برخی نقاط استان وقوع گردوخاک محلی و نفوذ گردوغبار فرامنطقه‌ای دور از انتظار نیست.وی گفت: جهت وزش باد شمال غربی تا غربی با سرعت ۱۴ تا ۳۸ گاهی بیش از ۴۶ کیلومتر در ساعت و بر روی دریا از عصر امروز ۱۸ تا ۴۸ گاهی تا بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.کارشناس هواشناسی استان بوشهر اضافه کرد: ارتفاع موج دریا ۳۰ تا ۹۰ گاهی تا ۱۲۰ سانتیمتر، از ظهر امروز به‌تدریج از قسمت‌های شمالی خلیج فارس ۹۰ تا ۱۸۰ گاهی تا بیش از ۲۴۰ سانتیمتر پیش‌بینی می‌شود.به گفته محمدی فردا در بندر بوشهر زمان مد اول دریا ساعت ۰۴:۰۹ دقیقه بامداد، جزر اول ساعت ۱۰:۰۴، مد دوم ساعت ۱۵:۱۶ و جزر دوم ساعت ۲۱:۳۷ دقیقه خواهد بود.

منبع:شبکه خبر

بازار خودرو راکد ماند

بررسی بازار خودرو طی ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که بازار خودرو همچنان راکد و آرام بوده و قیمت‌ها نیز ثبات نسبی دارند. بر این اساس قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۶۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم ۷۴۲ میلیون تومان به فروش رفت. اما پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۵۲ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان و پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ در حدود ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورد.تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار به قیمت ۹۳۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۷۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است.همچنین دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در طول ۲۴ ساعت گذشته در حدود ۶۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۸۰ میلیون تومان به فروش رفت.همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۲۳ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۰۵ میلیون تومان قیمت خورده است.اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۷۷۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۸۲۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.

منبع:مهر

اسپانیا ۲ محصول متا را تعلیق کرد

ناظر حفاظت از اطلاعات اسپانیا دستور تعلیق موقت ۲ محصول متا در فیس بوک و اینستاگرام را داد که مختص انتخابات آتی پارلمان اتحادیه اروپا در اینستاگرام هستند. به گفته AEPD، ناظر اطلاعات اسپانیا این ابزارها «اطلاعات روز انتخابات» (EDI) و « واحد اطلاعات رای دهنده»(VIU) نام دارند و احتمالا قوانین حفاظت از داده این کشور را نقض می کنند.در همین راستا سخنگوی متا گفت: ابزارهای مخصوص انتخابات ما به طور خاص با توجه به حریم خصوصی کاربر و براساس قانون GDPR اتحادیه اروپا طراحی شده اند. هرچند ما با ارزیابیAEPD مخالف هستیم، اما با درخواست آنها همکاری کرده ایم.

منبع:مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha