شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
اسرائیل

شصت و سومین پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری با عنوان «راهبردهای رسانه ای رژیم صهیونیستی در ۷۵ سال اشغالگری» در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس حسینی در این نشست ابتدا مفهوم شناسی از رسانه و راهبردهای رسانه ای ارائه کرد و سپس به ۶ راهبرد رسانه‌ای که رژیم صهیونیستی از بدو تاسیس در تمام رسانه‌های خودشان اعم از رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب، شنیداری و دیداری و… در پیش گرفته است، اشاره کرد.

وی با تبیین این راهبردها با خوانشی قرآنی و مبتنی بر نظریه های رسانه، اظهار داشت: اولین راهبرد رسانه‌های رژیم صهیونیستی تحریف حقایق یا جعل حقایق است. بر اساس این راهبرد رسانه‌های رژیم صهیونیستی یک حادثه کوچک را آنقدر بزرگ نشان می‌دهند که به بزرگ‌ترین موضوع زمان خود تبدیل می‌شود مثل دستگیری یک جاسوس یهودی در یکی از کشورها؛ آنها تمام امکانات رسانه‌ای خودشان را به کار می‌برند و رسانه‌های غرب را تحت فشار قرار می‌دهند تا موضوع را بزرگ جلوه دهند اما در برابر آن یک قتل عام بزرگ درباره مسلمانان را خطای یک خلبان به شمار می‌برند و یا با توجیهات ایدئولوژیکی از کنار آن می‌گذرند.

ارائه دهنده نشست ادامه داد: این راهبرد را می‌توان مبتنی بر نظریه برجسته سازی هم توضیح داد. در نظریه برجسته سازی که مدعی تاثیر رسانه‌ها بر شناخت و نگرش مردم و تعیین اولویت‌های ذهنی آنها از طریق انتخاب و برجسته سازی بعضی از موضوعات و رویدادها در قالب خبر و گزارش‌های خبری است می‌توان توضیح داد بر اساس این نظریه رسانه‌ها می‌توانند تعیین کنند که مردم درباره چه چیزی فکر بکنند اگرچه نمی‌توانند درباره چگونگی فکر کردن اظهار نظر کنند البته این نظریه فقط اولویت گذاری درباره موضوعات و رویدادها نیست بلکه فرایندی پیچیده دارد.

وی فرایند برجسته سازی را ۶ مرحله برشمرد و گفت: از همه این‌ فرایندها رسانه‌های صهیونیستی برای جعل حقایق یا تحریف حقایق استفاده می‌کنند. اولین فرایند برجسته سازی این است که رسانه‌ها بعضی از موضوعات را برجسته و مهم جلوه می‌دهند، دومین فرایند برجسته سازی پوشش گسترده رسانه‌ای یک موضوع یا رویداد برای جلب توجه عموم مردم است. سومین فرایند این است که موضوعات و رویدادها را دارای چارچوب می‌کند و حوزه‌ای از معانی را به آنها اختصاص می‌دهند. چهارمین فرایند برجسته سازی استفاده رسانه‌ها از زبان خاص رسانه‌ای برای درک موضوعات و اهمیت آن است. پنجمین فرایند برجسته سازی وصل کردن موضوعات و رویدادها به مسائل سیاسی و اخلاقی است. ششمین فرایند برجسته سازی استفاده از اشخاص معروف و معتبر درباره موضوع است. همه این فرایندهای برجسته‌سازی در رسانه‌های رژیم صهیونیستی برای جعل حقایق یا تحریف حقایق وجود دارد و به عنوان یک راهبرد به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، دومین راهبرد رسانه‌ای رژیم صهیونیستی را ایجاد شایعه خواند و افزود: این راهبرد که در قرآن با عنوان والمرجفون فی المدینه تعبیر شده است کسانی که اخبار متزلزل در جامعه پخش می‌کنند این‌ها کسانی هستند که فی قلوبهم مرض هستند قلب‌های مریضی دارند. رسانه‌های صهیونیستی با شایعه پراکنی می‌خواهند در جبهه مقابل خود ترس، وحشت، سردرگمی، یاس و ناامیدی ایجاد بکنند مثلاً اعلام می‌کنند یکی از نیروهای امنیتی ما به سلول نظامی یک جنبش جهادی نفوذ کرده است با این خبر می‌خواهند در جبهه مخالف خودشان سردرگمی، شک و ترس ایجاد بکنند.

وی سومین راهبرد رسانه‌های رژیم صهیونیستی را تلبیس و تلفیق حق با باطل و اظهار بی‌طرفی دانست و تصریح کرد: آنها در رسانه‌های خود به گونه‌ای ظاهر می‌شوند که مخاطب فکر می‌کند این‌ها هیچگونه سوگیری ندارند و خبری که ارسال می‌کنند عینی و مطابق با واقع است و هیچگونه کذب و جانبداری در آن وجود ندارد.

ارائه دهنده نشست ادامه داد: چهارمین راهبرد رسانه‌ای رژیم صهیونیستی روایتگری اول است؛ تمام تلاششان این است که به عنوان اولین منتشر کننده اخبار بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی به شمار بروند.

وی پنجمین راهبرد رسانه‌ای رژیم صهیونیستی را ایجاد تفرقه یا تفرقه افکنی خواند و گفت: تمام تلاش آنها این است که بین عرب‌ها و مسلمان‌ها ایجاد اختلاف و دودستگی بکنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، مظلوم نمایی را ششمین راهبرد رسانه‌ای رژیم صهیونیستی برشمرد و یادآور شد: رسانه های رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را می‌کنند تا بر اساس داستان‌ها و اخبار جعلی خودشان را مظلوم جلوه دهند و با اینکه در نهایت سفاکی قرار دارند آنها تلاش می‌کنند اسلام را مساوی تروریست و آمریکا را مظهر حقوق بشر و دموکراسی بدانند.

ارائه دهنده نشست در پایان خاطرنشان کرد: این‌ها بخش‌هایی از راهبردهای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی بود که با تمسک به آنها دنبال امپراتوری رسانه‌ای در دنیا است. در برابر آنها رسانه‌های مقاومت باید با تبیین‌گری و روایتگری درست چهره منحوس و سفاک آنها را به مردم نشان دهد و حقایق را به گونه‌ای مطلوب به جهانیان ارائه دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha