چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت‌الاسلام علی وحدانی فر

حوزه/ حجت‌الاسلام وحدانی فر از شیوع تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: حل این مشکل نیازمند نظارت جهاد کشاورزی و علوم پزشکی، ورود دادستانی و حمایت‌های اساسی دولت از بخش تولید کشور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کهگیلویه و بویر احمد، حجت‌الاسلام علی وحدانی فر، امام‌جمعه شهرستان دهدشت به موضوع کشتار غیرمجاز دام و سلامت جامعه پرداخت  و شهرستان کهگیلویه را دارای دامپروری در بخش‌های مختلف عنوان کرد و گفت: شغل اصلی مردم در این منطقه کشاورزی و دامپروری است.

امام‌جمعه شهرستان دهدشت از شیوع بیماری تب مالت در روستاهای این منطقه که بیماری حیوانی قابل انتقال به انسان است خبر داد و افزود: طبق مشاهدات دامپزشکی و آزمایش‌های انجام گرفته، این مشکل مسلم است و یک دغدغه برای مردم است که مشکلاتی در سلامتی مردم شهرستان و استان در پی خواهد داشت.

وی کشتار غیرمجاز و توزیع گوشت دام‌های مبتلا به تب مالت را عامل شدید کردن وخامت اوضاع عنوان کرد و افزود: کشتارهایی به صورت غیرمجاز در خارج از کشتارگاه در نقاط مختلفی از شهرستان انجام می‌شود؛ به دلیل ارزان‌تر بودن مردم نیز از آن‌ها خرید انجام می‌دهند که متأسفانه کار بسیار خطرناکی است.

حجت‌الاسلام وحدانی فر از تشکیل جلسه شورای سلامت صحبت کرد و ادامه داد: در این جلسه بررسی‌ها و مصوباتی داشتیم که مسئولان محترم شهرستان هر چه سریع تر از این کشتار غیرمجاز جلوگیری کنند؛ جلوگیری نکردن از این مسأله هم به ضرر دامدار و هم از نظر سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد؛ فراگیر شدن این بیماری به منزله هزینه‌های سنگین آتی برای جبران آن است؛ بنابراین باید هر چه زودتر این کشتار غیر مجاز برچیده شود.

امام‌جمعه شهرستان دهدشت در ارائه راهکار خود گفت: باید در روستاهایی که تب مالت وجود دارد آزمایش‌های لازم گرفته شود، قرنطینه لازم انجام شود و ارتباط دامی این روستاها با روستاهای هم‌جوار قطع شود تا زنجیره قطع شود و این بیماری در منطقه از بین برود؛ چرای این گوسفندان در منطقه نیز باعث انتقال این بیماری به مناطق سالم می‌شود؛ گوسفندانی هم که به این بیماری مبتلا هستند باید از بین بروند چون مصرف گوشت این‌ها هم باعث انتقال بیماری می‌شود.

وی از نبود هیچ نظارت بهداشتی بر کشتارهایی که خارج از کشتارگاه انجام می‌شود خبر داد و تصریح کرد: هر چند تعداد زیاد است اما این سلاخی‌ها و کشتارگاه‌های غیرمجاز باید جمع آوری شود؛ همه کشتارها باید در کشتارگاه انجام شود و پزشک امین کشتارگاه بر این مسأله نظارت داشته باشد.

حجت‌الاسلام وحدانی فر از نبود نظارت صحیح بر این مسأله انتقاد کرد و گفت: نظارت را باید مجموعه جهاد کشاورزی و علوم پزشکی کشور انجام دهند که متأسفانه این کار را انجام نمی‌دهند؛ دامپزشکی منبع اشاعه این بیماری را پیدا کرده است.

امام‌جمعه شهرستان دهدشت در توضیح چرایی معدوم نشدن گوسفندان منطقه‌ای که وجود بیماری در آن قطعی است، ابراز داشت: برخی مردم حتی اجازه معاینه گوسفندانشان را نمی‌دهند چون می‌دانند پس از خون گیری و اثبات وجود تب مالت در مال این عزیزان به حتم به معدوم کردن آن‌ها منتهی می‌شود، در حالی که این گوسفندان همه مال و زندگی این روستائیان عزیز است.

وی با تأکید بر حاد بودن این مسأله، درخواست کرد: دادستانی ورود کند و دولت و بیمه‌ها با حمایت از این روستائیان که در راستای تولید این مرز و بوم تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند، در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گامی مؤثر در حمایت از تولید کنندگان ضعیف بردارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha