پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
مهدویت و انتظار

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها با اشاره به سند ملی فرهنگ مهدویت و انتظار، تصریح کرد: نمی‌شود به صورت متفرق به قله مرتفع مهدویت رسید، باید کار تشکیلاتی بشود و هماهنگی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست علمی بررسی وضعیت سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار، عصر یکشنبه ۱۳ خرداد در مرکز تخصصی مهدویت شهر قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور در امور استان ها در این نشست به ارائه گزارشی از مراحل تدوین و تصویب سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار پرداخت و دیدگاه‌های خود پیرامون تحقق‌بخشی مصوبات سند و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در این عرصه را مطرح کرد.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور در امور استان ها گفت: همه گروه‌ها و جناح‌هایی که در طول تاریخ بشر مسلک و مکتب و ایده‌ای را تبیین کرده‌اند، یک هدف غایی برای خود ترسیم می‌کردند و به عنوان منتظران وصول به آن هدفِ غایی مقدماتی را برای جامعه‌ی هدف‌شان ارائه می‌دادند.

تراث شیعه مملو از مباحث مهدویت است

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال با تاکید بر لزوم ارائه دلیل و برهان عقلی در رابطه با بحث مهدویت در عصر کنونی، به فراوانی منابع فراوان در تراث شیعه در باب مهدویت اشاره کرد و گفت: علما زحمات بسیاری کشیده‌اند و در تبیین موضوع مهدویت فروگذار نکردند اما حاکمیت پای کار در طول تاریخ کمتر بوده ولی امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی تحرکات بسیار مفید و موثری به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی معتقد است که باید مقدمه حاکمیت حضرت مهدی (عج) را فراهم کند، افزود: اشتباه می‌کنند جریان هایی که می‌گویند برافراشتن پرچم پیش از ظهور باطل است، در حالی که در زمینه اثبات حکومت زمینه‌ساز پیش از قیام حضرت ادله فراوانی وجود دارد.

نمی‌توان به صورت متفرق به قله مرتفع مهدویت رسید

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها با تاکید بر اینکه نمی‌شود به صورت متفرق به قله مرتفع مهدویت رسید، خاطرنشان کرد: باید کار تشکیلاتی بشود و هماهنگی صورت بگیرد تا بخش های فرهنگی، نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها هر کدام گوشه کار را بگیرند و مقدمات شکل‌گیری فرهنگ مهدویت و انتظار به گونه‌ای که زمینه حاکمیت حضرت مهدی (عج) را فراهم کنند.

گزارشی از مراحل تدوین و تصویب سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال به ارائه گزارشی از مراحل تصویب سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار پرداخت و در این راستا افزود: در تاریخ چهارم مرداد ۱۳۹۹ در ششمین جلسه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدند که حوزه علمیه متولی یک تشکیلاتی باشد که مباحث مهدویت را از صفر تا صد در نظام حکمرانی اسلامی دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه این ماموریت به مدیریت حوزه‌های علمیه کشور محول گردید، افزود: بلافاصله در همان روزها از سوی مدیریت حوزه‌های علمیه به مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت به عنوان یک ماموریت سپرده شد و این مرکز به همراه یک جمع ۳۰ نفره از پژوهشگران و صاحب‌نظران و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متکفل کار مهدویت جمع شدند و با یک مشاوره گسترده با ۵۰ نفر از شخصیت‌های علمی، پیش‌نویس سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت را تدوین کردند.

امضای سید شهیدان خدمت پای سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها افزود: پس از اینکه سند آماده شد، در جلسه ۸۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ به تصویب رسید و با امضای سید شهیدان خدمت شهید رئیسی به مدیریت حوزه و ۲۱ نهاد و وزارتخانه‌ای که باید به عنوان اعضای ستاد بررسی و اجرای سند انجام وظیفه کنند ابلاغ گردید.

انتهای پیام

حجت‌الاسلام فرخ‌فال در توضیح چارچوب و تشکیلات سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار نیز گفت: همانطور که در این سند و خصوصا در بخش پنجم، ششم و هفتم بیان شده است، ریاست این ستاد بر عهده مدیر حوزه‌های عملیه یا قائم مقام او است. دبیر ستاد تولیت مسجد جمکران است و دبیرخانه ستاد نیز در مسجد جمکران تشکیل خواهد شد.

وی افزود: پس از آنکه مدیریت حوزه‌های علمیه قائم مقام را موظف به مقدمات تشکیل ستاد کرد چندین جلسه برگزار شد که در جلسه دوم آئین‌نامه اجرایی این سند توسط مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت و شخصیت‌های علمی آماده گردید و همچنین اعضای ستاد که معاونین وزرا و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان‌ها و چند نفر از شخصیت‌های حقیقی و علمی بودند مشخص شدند.

حجت‌الاسلام فرخ‌فال سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار را یک سند جامع دانست که ممکن است مانند هر سند دیگری به مرور زمان و تجارب اجرایی و برنامه‌ریزی قوی‌تر و کامل‌تر شود.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در پایان اظهار امیدواری کرد تا با اهتمام همه سازمان‌هایی که از نگاه حقوقی عضو ستاد راهبری سند فرهنگ مهدویت و انتظار هستند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تشکیل جلسات ستاد و همچنین اجرای عملیاتی گسترده آن در سطح حوزه‌های علمیه و سراسر کشور باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha