چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
اورنگ

حوزه / در برخی از آثار نمایشی به ویژه سریال‌های شبکه نمایش خانگی سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد نظر نیست.

سید رضا اورنگ کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه بسیاری از تولیدات نمایشی با فرهنگ بومی همخوانی ندارد، گفت: آثاری که امروز در شبکه نمایش خانگی تصویر می‌شود آنگونه که باید با اخلاقیات بومی و دینی ما همخوانی ندارد البته این نقد به تلویزیون و سینما نیز وارد است اما چون در پلتفرم‌ها شکل جدی‌تر دارد بیشتر به چشم می‌آید.

وی افزود: در برخی از آثار نمایشی به ویژه سریال‌های شبکه نمایش خانگی سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد نظر نیست زیرا کارهای مربوطه در پلتفرم‌ها از سریال‌های خارجی الگوبرداری می‌کنند! وقتی الهام‌بخشی تولیدات داخلی، سریال‌های خارجی ‌شوند مسلماً رواج فرهنگ بیگانه رخ می‌دهد با این تفاوت که در سریال‌های نمایش خانگی، ظاهراً اسامی و داستان ایرانی هستند اما سبک زندگی غربی است.

منتقد سینما تاکید کرد: بخش‌هایی که عهده‌دار نظارت بر محصولات نمایشی را بر عهده دارند باید از حضور افراد خبره و کارشناس سود برند زیرا اگر بخواهیم نگاهی دقیق به بحث فرهنگ‌سازی داشته باشیم افرادی که در این رابطه کار می‌کنند باید این عرصه را بشناسند و نسبت به آن تعلق خاطر داشته باشند. نکته دیگر اینکه هیئت‌های نظارتی باید از اظهار نظرهای سلیقه‌ای پرهیز کنند.

اورنگ ادامه داد: برای اینکه نظارت بر محصولات نمایشی در سینما، پلتفرم‌ها و تلویزیون یکی باشد باید یک قانون مشخص از طرف مجلس تصویب شود تا با تغییر دولت‌ها، نظارت دستخوش اظهار نظرهای سلیقه‌ای نشود اتفاقی‌که متاسفانه در سال‌های اخیر بارها رخ داده است برای نمونه فیلم و سریالی در یک دوره مجوز نمایش نمی‌گیرد اما در دوره بعد به او این اجازه داده می‌شود!

وی در انتها با بیان اینکه نظارت در حوزه سریال‌های خارجی باید کاملاً کارشناسانه باشد، گفت: برای اینکه به یک فیلم یا سریال خارجی اجازه نمایش داده شود نباید تنها به ظاهر اکتفا کنیم بلکه باید معنای آن اثر نیز با سبک زندگی ایرانی اسلامی مغایرتی نداشته باشد این مسئله در زمان حال آنگونه که باید رخ نمی‌دهد. بهترین مثال در این رابطه سریال‌های ترکیه‌ای هستند. این آثار در زمانی با نقدهای جدی مواجه بود اما امروز به راحتی در شبکه نمایش خانگی نشان داده می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha