چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
رخنه

سریال "رخنه" با وجود برخی نقاط ضعف، از جمله آثار قابل احترام و نسبتاً جذابی به شمار می رود که پخش آن از تلویزیون با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نخستین محصول مشترک وزارت دفاع و سازمان حفاظت اطلاعات این شب ها همچنان از شبکه اول سیما در حال پخش است و رفته رفته بر جذابیت های آن در نزد مخاطب عام افزوده شده به نحوی که در فضای مجازی نیز تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است.

قصه‌ی سریال "رخنه" روایتگر یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های امنیتی و نفوذ در صنعت موشکی است که در آن بازیگرانی چون رامتین خداپناهی، نادر فلاح، علیرام نورایی، امیرحسین صدیق، سپیده خداوردی، مریم کاویانی و… به کارگردانی علی غفاری و حمید لوافی به ایفای نقش پرداخته اند.

این سریال در ادامه ساخت مجموعه هایی چون"گاندو"، "هفت سر اژدها"، " خانه امن" و...، نشان دهنده اهمیت این گونه سریال سازی در رسانه ملی است که البته با مشارکت و همکاری مجموعه هایی چون سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، فرماندهی انتظامی کشور و دیگر نهادها و ارگان های نظامی و امنیتی ساخته شده و می شود جای این امیدواری است که در آینده نیز شاهد ساخت مجموعه های قوی و جذاب و در عین حال پرمحتوا و جریان‌ساز باشیم.

سازندگان این سریال کوشیده اند تا علاوه بر پرداختن به ظرفیت‌های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورند که به طور نسبی در این امر موفق بوده اند.

با این حال از آن جا که موسیقی در عمق بخشیدن به عواطف و احساسات مخاطب یکی از مؤلفه های کلیدی در تولید فیلم و سریال به شمار می رود، به نظر می رسد که در این سریال سازندگان می توانستند استفاده بهتر و کامل تری از این ظرفیت داشته باشند.

از سویی باید توجه داشت که روابط علی و معلولی در بستر قصه و داستان عامل معناسازی و معنابخشی به یک اثر هنری همچون سریال هستند، ضمن آن که توجه به این نکته در بحث شخصیت پردازی نیز بسیار حائز اهمیت است، اما با این وجود در روایت قصه از منظر شخصیت پردازی این سریال بعضاً با ضعف هایی روبروست.

به تعبیر منتقدین، درام و قصه مجموعه ای است که از چهار عنصر تشکیل می شود؛ زمان، مکان، شخصیت و ماجرا و ترکیب درست این چهار عنصر می تواند برای فیلم یا سریال ظرفیت صحیح روایتگری ایجاد کند. از این حیث باید در مجموع به سازندگان رخنه نمره قبولی داد چه آن که در روایت یک قصه ای در این ژانر موفق بوده اند.

این که سریال، روایتگر مناسبات خانوادگی است یکی از نقاط قوت آن به شمار می رود اما یکی از مشکلات جدی این قبیل سریال ها، عدم توجه به اصل ریتم مناسب و جذاب است خاصه در زمانه ای که مخاطب پیگیر سینما و تلویزیون در کم ترین زمان ممکن نظاره گر نمونه های شاخص و جذاب خارجی است و خواه ناخواه در این مجال دست به قیاس می زند.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha