یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
کد خبر: 1162350
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
قرآن

حوزه/ پژوهشگر رشته تفسیر در رابطه با مؤلف محوری و چالش های فراروی آن در تفسیر قرآن گفت: توجه به قصد مؤلف موجب پیشگیری از تحریف معنوی و فهم بی‌ضابطه قرآن می‌شود.

سیده معصومه تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با مؤلف محوری و چالش های فراروی آن در تفسیر قرآن عنوان کرد: یکی از نظریه ها در تفسیر قرآن لحاظ کردن قصد مؤلف است.

پژوهشگر رشته تفسیر ادامه داد: توجه به قصد مؤلف موجب پیشگیری از تحریف معنوی و فهم بی‌ضابطه قرآن می‌شود.

وی اضافه کرد: چگونگی فهم معنای متن، از جمله پژوهش‌های مشترک برخی از دانشمندان در رشته‌های مختلف است و در این زمینه پرسش‌ها و شبهات مختلفی وجود دارد به همین خاطر بررسی آن ضروری است.

تقوی با بیان اینکه انواع نظریه‌ها در تفسیر متون، مؤلف محوری، مفسر محوری و متن محوری است، تصریح کرد: منظور از مؤلف‌ محوری، در نظر گرفتن قصد و نیت مؤلف در تفسیر متون است.

وی اضافه کرد: مفسر محوری، به معنای محور قراردادن مفسر و پیش فرض های او در تفسیر متن است و متن محوری به معنی در نظرگرفتن ساختار زبان و عناصر درونی متن بدون توجه به نیت مؤلف است.

پژوهشگر علوم و معارف قرآن گفت: از آنجا که فهم متون تعیّن دارد و معیارپذیر بوده و معنای متن و اعتبار تفسیر به مراد مؤلف وابسته است؛ مؤلف محوری اثبات می شود. مؤلف محوری با چالش های روش شناختی و مبناشناختی مواجه است. اگر فهم تاریخی باشد و متون به صورت موجبه کلیه، قرائت های مختلف بپذیرد در حقیقت هیچ فهمی صورت نگرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha