پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید محمود صانعی

معاون فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از اجرای طرح مشاوره تلفنی «صهبای حیات طیبه» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با توجه به اجرای طرح مشاوره در مرکز آموزش‌های غیرحضوری مرکز مدیریت حوزه های خواهران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود صانعی، معاون فرهنگی تربیتی این مرکز به تشریح فعالیت‌های انجام‌شده پرداخت که در ادامه آن را می خوانید:

لطفا در ابتدا به‌صورت اجمالی طرح مشاوره‌ای که در مرکز آموزش‌های غیرحضوری حوزه های خواهران به جریان افتاده را توضیح دهید.

اهمیت مشاوره گرفتن از متخصصان امر، مسأله روشنی است؛ معارف دینی ما به این مهم توصیه نموده‌اند و این سنت عقلائی و دینی چه به صورت رسمی و چه به گونه‌های غیررسمی در جامعه اسلامی، از جمله در حوزه‌های علمیه جریان داشته است. بدین لحاظ، متولیان حوزه‌های علمیه بایستی فضای مناسب، قابل اعتماد و مطمئنی را برای طلاب معزز فراهم آورند تا ایشان بتوانند در موضوعات مختلف از نظر و مشورت متخصصان بهره‌مند شوند.

در این میان طلاب غیرحضوری وضعیت ویژه‌ای دارند؛ چراکه معمولا در مدارس حضور ندارند و در نتیجه آشنایی و ارتباط کافی با اساتید و مشاوران مدارس نخواهند داشت، لذا دغدغه فعال نمودن بخش مشاوره در معاونت فرهنگی تربیتی این مرکز از چند سال قبل وجود داشت، ولی به‌دلیل فراهم نشدن تمهیدات لازم خصوصاً بودجه اجرای این امر مهم به صورت رسمی اجرا نشد؛ البته به صورت غیررسمی و در حد مقدورات همواره در خدمت طلاب بوده‌ایم.

به توفیق الهی و با مساعدت و توجه مسئولان امر در اواخر سال ۱۴۰۱ شرایط اجرای طرح فراهم گردید و موفق شدیم این طرح را در قالب مشاوره تلفنی و با عنوان «صهبای حیات طیبه» آغاز نماییم.

مهم‌ترین اهداف مدنظر از اجرای این طرح عبارت است از ارائه مشاوره دینی و تربیتی در راستای پاسخگویی به درخواست‌های مکرر طلاب؛ زمینه‌سازی برای تشکیل خانواده مطلوب و پایدار؛ آموزش شیوه‌های صحیح تصمیم‌گیری و حل مشکلات؛ حل مسائل خانوادگی در فضایی امن و قابل اعتماد؛ و بهبود روابط عاطفی، روحی و روانی.

در فرایند شروع این فعالیت، ابتدا مشاوران دارای شرایط و صلاحیت‌های لازم شناسایی شدند و پس از بررسی ویژگی‌ها و امتیازات، افراد واجد رتبه‌های بالاتر انتخاب گردیدند.

*مخاطبان این طرح شامل چه کسانی می‌شود و سؤال دیگر اینکه چگونه می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند؟

در حال حاضر عموم خواهران طلبه‌ی حضوری و غیرحضوری، امکان استفاده از این طرح را دارند. البته در نظر داریم حتی اگر خواهران غیرطلبه نیز متقاضی دریافت مشاوره بودند با رعایت اولویت طلاب، در صورت امکان شرایط را برای ایشان نیز فراهم کنیم.

روش ارائه مشاوره به‌صورت «تلفنی» است, متقاضیان محترم می‌توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ صبح از طریق شماره تلفن ۰۲۵۳۱۲۸۵۲۵۲ جهت هماهنگی و اخذ نوبت اقدام نمایند و بر اساس جدول زمانبندی اعلام شده، مشاوره تلفنی رایگان دریافت نمایند. در موعد مقرر، طلبه محترم با مشاور گرامی تماس گرفته و با طرح موضوع، مشاوره و راهنمایی مورد نظر را دریافت خواهد نمود. مدت زمان مشاوره در مرحله اول، ۳۰ دقیقه و در صورت لزوم و تشخیص، امکان دریافت نوبت مجدد ـ با هماهنگی و در اولین فرصت مناسب ـ وجود خواهد داشت.
مراجعان محترم جهت اطلاع بیشتر از فرایند مشاوره در مرکز آموزش‌های غیرحضوری می‌توانند به آدرس http://vufarhangi.whc.ir/news/view/۱۳۳۱۷۸/ مراجعه فرمایند.

*مخاطبان تا چه میزان از این طرح استقبال نموده‌اند و جمع‌بندی شما از ثمرات اجرای طرح مشاوره چیست؟

پس از شروع فعالیت طرح مشاوره معاونت فرهنگی تربیتی مرکز آموزش‌های غیرحضوری حوزه‌های علمیه خواهران، تعداد زیادی از طلاب محترم مراجعه داشته‌اند. اگر بخواهیم به لحاظ آماری گزارشی ارائه نماییم از اواخر اسفند ۱۴۰۱ (شروع طرح) تا پایان سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۱۰ نفر از طلاب محترم مشاوره تلفنی ارائه گردیده است.

با توجه به اینکه مشاور محترمی که با این مرکز همکاری می‌کند از طلاب خواهر دارای تحصیلات عالیه حوزوی و روانشناسی ـ ‌همراه با سابقه موفق مشاوره تخصصی ـ می‌باشد این فعالیت مورد استقبال طلاب محترم قرار گرفته است و پس از گذشت مدت کوتاهی از شروع طرح، سایر اقشار نیز درخواست دریافت مشاوره را داشتند که به حول و قوه الهی زمینه ارائه خدمات به آن بزرگواران نیز با شرایط خاص فراهم گردیده است.

این فرصت زمینه‌ای است تا طلاب در فضایی قابل اعتماد و تخصصی، ضمن طرح مسائل و مشکلات خود، انتخاب صحیحی نسبت به موضوع مورد نظر داشته و مسیر پیش روی خود را با بهره‌مندی از راهکارهای مشاوری امین و باتجربه، با موفقیت سپری نمایند.

تدوین و تنظیم مسائل پرکاربرد در عرصه مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی، از دیگر فعالیت‌های در دستور کار این معاونت است که ان شاء الله با تهیه و باز نشر آن، زمینه استحکام و تعالی خانواده‌ها بیش از پیش فراهم خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha