جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
رمانی با محوریت زندگی امام باقر (ع) در بازار کتاب

حوزه/ رمان آیینی «قلم‌های بی غلاف» با محوریت زندگی حضرت امام باقر(ع) نوشته مریم ولی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نویسنده در این رمان با خلق یک داستان تخیلی و فرعی، به روایت وجوه مختلف زندگی امام باقر (ع)، از آغاز امامت تا شهادت، پرداخته؛ با رعایت این مهم که داستان بستر، روایت اصلی را تحت الشعاع خود قرار نداده و به موازات آن در حرکت است.

نکته قابل تامل در این رمان، پرداختن به وجوهی از حیات امام است که یا مغفول مانده یا از آن به صورت گذرا و در قالب اطلاعات کلیشه سخن به میان رفته است.

تمرکز بر رسالت امام در تقویت اسلام و تشیع در قالب مبارزه فرهنگی ایشان و سوگیری به بدعت‌ها و فرقه‌های رایج در آن زمان و همچنین سیاست ایشان در راهبری امت اسلام، از نکات قابل تامل در این رمان به شمار می‌آید که نویسنده سعی کرده آنها را به گونه‌ای داستانی و فارغ از قالب مرسوم در کتب تاریخ به تصویر بکشد؛ به عبارت دیگر، خواننده در قالب خرده داستان‌هایی پرکشش، تصویر روشن‌تری از رسالت و اهداف امام به دست می‌آورد.

در این رمان، نویسنده با پرداختی متفاوت و داستانی از منش و سلوک پنج تن از خلفای مروانی هم دوره با امام و با به تصویر کشیدن داستان‌گونه جزییات امورات آنان، به واکاوی ابعاد مختلف زندگی و فعالیت‌های امام پرداخته است. داستان بستری که نویسنده برگزیده، داستانی پرکشش و سراسر تعلیق است که خواننده را در فصول مختلف با اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو می‌کند و انگیزه او را به پیگیری داستان بیشتر می‌کند.

داستانی که قبل از امامت امام آغاز می‌شود و با فراز و فرودهای پرجاذبه‌اش تا شهادت امام ادامه می‌یابد؛ روایت زنانی که در مسیری پرالتهاب قرار می‌گیرند و با روایت چالش‌های‌شان، سهم بزرگی از تعلیق‌های این رمان را بر دوش می‌کشند.

خلق داستان در موقعیت‌های مکانی متفاوت، به دلیل متفاوت بودن محل زندگی امام با خلفا، از مواردی است که نویسنده را با چالش روبه‌رو می‌کند که در «قلم‌های بی‌غلاف»، نویسنده با پرداخت مناسب شخصیت‌ها و با درگیر کردن به موقع آنها با سیر داستان، بر این چالش فائق آمده است.در این رمان انتخاب زمان مضارع و ایجاد توهم زبانی منطقی از نکات موثری است که منجر به همراهی بیشتر خواننده با فضای داستان می‌شود.

«قلم‌های بی‌غلاف»، نخستین اثر داستانی از روایت دوره امامت امام باقر (ع) است که نویسنده توانسته آن را در قالبی به دور از فضای رسمی و کلیشه‌ای تاریخ و مستندات روایی، با تکیه بر داستانی لطیف و پرهیجان به تصویر بکشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha