چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
همایش معیشت جمهور

همایش «معیشت جمهور» با سخنرانی جمعی از متخصصین اقتصاد و رونمایی از طرح «کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی» به همت قرارگاه ملی احیای دولت اسلامی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سالن کوثر دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همایش «معیشت جمهور» با سخنرانی جمعی از متخصصین اقتصاد و رونمایی از طرح «کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی» به همت قرارگاه ملی احیای دولت اسلامی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سالن کوثر دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد.

اصلاح سیاست‌ ارزی برای مهار تورم، ارزیابی آثار سیاست‌ کنترل نقدینگی بر مهار تورم، الگوی عملیاتی مهار تورم با کاهش نرخ دلار، نقش مخرب بانک‌های خصوصی در افزایش نرخ ارز و تورم، دلارزدایی از اقتصاد داخلی و خارجی، تجربه موفق مهار تورم در سال ۱۳۷۴ با کنترل نرخ ارز و سیاست‌های پولی و مالی پیشنهادی برای مهار تورم، محورهای این همایش را شکل داد.

در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه و عضو هیئت نظارت جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی، به تبیین عوامل عدم تحقق مشارکت مردم در امر بازسازی اقتصاد کشور پرداخت.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، در سخنان خود به «وادادگی ارزی، خلق پول و افزایش نقدینگی و انحصار گسترده سرمایه» به عنوان سه محور چرخه سه‌گانه باطل اقتصاد ایران اشاره کرد و همچنین راهکارهایی را در این زمینه ارائه نمود.

دکتر رضا غلامی، دکترای اقتصاد و مدیرکل نظارت و هماهنگی در سیاست‌های زیربنایی و تولیدی معاون اول رئیس‌جمهور در دولت نهم، به تبیین مهم‌ترین و فوری‌ترین اقدامات دولت چهاردهم برای مدیریت بازار ارز پرداخت.

وی با بیان اینکه نرخ ارز مهم‌ترین علت تورم است و نه نقدینگی، افزود: ورود قدرتمند حکومت به بازار رسمی و غیررسمی ارز و حرکتی منسجم و هدفمند به سمت اعلام نرخ ارزی که رفاه حداکثری را در پی داشته باشد الزامی است.

غلامی همچنین به راهکارهایی عملیاتی برای مداخله قدرتمند حکومت در بازار ارز به صورت فهرست‌وار اشاره کرد.

در ادامه، دکتر محمدجواد توکلی، رئیس سابق پژوهشکده اقتصاد وزارت اقتصاد و دارایی و رئیس انجمن اقتصادی حوزه علمیه، به تجربه موفق مهار تورم در سال ۱۳۷۴ از طریق کنترل نرخ ارز پرداخت.

توکلی با بیان اینکه در پی اجرای سیاست تعدیل اقتصادی در دوره دوم ریاست‌جمهوری مرحوم رفسنجانی، کشور با تورم ۴۹.۴ درصدی مواجه شد، گفت: با عدول از سیاست تعدیل اقتصادی و اعمال سیاست تثبیت نرخ ارز، طی یک سال تورم به ۲۳.۲ درصد کاهش یافت و رشد اقتصادی از ۳ درصد به ۶ درصد افزایش یافت.

وی، دکتر پرویز داودی، دکتر محمدخان وزیر اقتصاد و دکتر ناصر شرافت جهرمی قائم مقام وقت وزارت اقتصاد را مجریان این تجربه موفق اقتصادی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصیرپور، دبیر قرارگاه ملی احیای دولت اسلامی نیز در آئین رونمایی از طرح «کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی»، انتخابات را بهترین فرصت برای اصلاح ریل و مسیر اقتصادی کشور برشمرد.

وی بر لزوم توجه به برنامه‌ها به جای توجه به اسامی و عنوان‌ها تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه باید برنامه اقتصاد مقاومتی را به نامزدهای معتقد به نظام و انقلاب ارائه کند و هر کدام متعهد به اجرایی کردن آن شد، از وی حمایت نماید.

در پایان این همایش از طرح مشترک «کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی» که حاوی راهبردهایی عملیاتی برای بهبود معیشت مردم و کاهش تورم و از بین بردن آقایی دلار در اقتصاد ایران است رونمایی شد.

گزارش تفصیلی این همایش بعدا منتشر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha