سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
الکافی

مدرس و پژوهشگر علوم حدیث با اشاره به تلاش ماندگار مرحوم شیخ کلینی در نگارش مجموعه کتاب کافی گفت: درخشش این اثر در تاریخ حدیثی شیعه و اسلام همیشگی است و نسل های مختلف از برکات آن منتفع شده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید علیرضا حسینی شیرازی طی سخنانی در برنامه اکران نسخه کامل مستند «الکافی» که به همت انجمن سواد رسانه طلاب و با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سینما اشراق برگزار شد، با اشاره به اهمیت کتاب کافی مرحوم شیخ کلینی در تحلیل واقع بینانه از احادیث شیعی ابراز داشت: ما سال هاست که در تقابل با حدیث در چرخه ای افتاده ایم که که این روند، ارتباط تاریخی مناسبی با میراث حدیثی شیعه ندارد.

استاد حوزه افزود: مهم ترین حوزه ای که به داوری حدیث شیعه پرداخته، حوزه علمیه بغداد است آن هم در عصری که شاگردان مرحوم شیخ مفید دست به قلم برده اند.

وی همچنین گفت: یکی از بهترین و کامل ترین کتاب های حدیثی شیعه، کتاب کافی است که ماحصل تلاش های بسیار ارزنده شیخ کلینی است و البته ما در بررسی این اثر گرانسنگ نباید از تحلیل شرایط زمانه نگارش کتاب یعنی اوایل قرن چهارم هجری قمری غافل شویم.

این نویسنده و پژوهشگر علوم حدیث ادامه داد: مرحوم کلینی باید از سه قرن نخست هجری گذر کرده و از لابلای منابع متعدد این قرون، بهترین احادیث را در کتابش ارایه کند و حقیقتاً زحمتی که این بزرگوار در این راستا کشیده برای همیشه در تاریخ شیعه و اسلام می درخشد.

وی بیان داشت: یکی از انتقاداتی که نسبت به مستند "الکافی" مطرح شده ناظر به تنوع و تکثر افرادی است که با آن ها مصاحبه شده و این که مثلاً چرا همه این افراد روحانی نیستند و حال آن که به نظر بنده اتفاقاً این از نقاط مهم و قوت این مستند به شمار می رود که نگاه جامع تر و دقیق تری به تلاش های شیخ کلینی در نگارش مجموعه کتاب های کافی اعم از اصول و فروع دارد.

مسعود طاهری، کارگردان مستند"الکافی" نیز بیان داشت: کتاب کافی یکی از مهم‌ترین منابع برای بررسی شناخت اندیشه شیعه است؛ اهمیتی که شیعه به عناصری مانند عقل، نوع توحید خاص از منظر تشیع، امام معصوم به عنوان حجت خدا و... می‌داده موجب شده که موضوع تشیع در فیلم «الکافی» از جنبه‌های احساسی در نگاه به تشیع گذر کند و به رویکردی علم‌محور درباره مسائل اصلی مورد نظر شیعه برسد.

ارگردان مستند"الکافی" افزود: البته باید توجه داشت که مستند کافی تنها برای قشر متدین نیست، بلکه این کار با این نگاه تولید شده که حتی اگر غیر شیعه و غیر مسلمان هم بیننده آن باشد از آن بهره ای ببرد.

وی با تأکید بر این که نگاه ما در تولیدات رسانه ای باید پدیدار شناسانه باشد، خاطرنشان کرد: اگر نگاه ما پدیدار شناسانه باشد، صرفا دیگر کارهای ما مخصوص درون شیعه نمی مانند، بلکه با یک نگاه جامع تری تولید و عرضه شده و بدین سان، مخاطبان متعددی را به خودش جلب و جذب خواهد کرد

طاهری بیان داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت که این مستند سرگذشت مهم‌ترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است و قصد دارد تطورات اندیشه شیعه را نیز به مخاطب بشناساند.

ارگردان مستند"الکافی" یادآور شد: در این مستند نخست به بافت مذهبی و جغرافیایی جامعه شیعی و منطقه کوفه، قم، ری و در ادامه به بغداد می‌پردازیم، پس از آن حوادثی که برای جامعه شیعه اتفاق افتاده که پیش‌زمینه‌ به‌وجود آمدن این کتاب و مولفش است، بررسی می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیاوش سیاستی FR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    0 0
    این یه تقابل است و نظرسنجی نیست