سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
1

حوزه/ کتاب «کربلا شناسی (لحظه‌های حضور در آستان مقدس امام حسین(ع))» اثر محمدجواد مهری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «کربلا شناسی (لحظه‌های حضور در آستان مقدس امام حسین(ع))» اثر محمد جواد مهری در ۱۸۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

این اثر، یک جلد از مجموعه شش جلدی، برای آشنایی کاربردی با پنج شهر تاریخی - زیارتی عراق تنظیم شده است و علاوه بر معرفی اماکن تاریخی و زیارتی عتبات عالیات، آداب سفر به عتبه مقدسه، دانستنی‌های زیارت، فضیلت شهر، ثواب زیارت، زیارت‌نامه مربوطه به همراه ترجمه، زندگانی مدفونین در این اماکن، زبان‌شناسی، نقشه راهنمای آستان ‌های مقدس و فاصله شهرها با محاسبه کیلومتر را نیز در بر دارد.

مجلد پیش رو با عنوان «کربلا شناسی» نکات کاربردی سفر کربلا و زیارت اماکن آن را برای مخاطب بیان کرده است.

ساختار اثر

این کتاب در هشت گفتار تألیف شده است؛ گفتار اول با عنوان «کربلاشناسی» جغرافیای کربلا، پیشینه تاریخی کربلا و فضیلت زمین کربلا را بیان می‌کند.

گفتار دوم با عنوان «اهمیت زیارت امام حسین(ع)» زیارت امام حسین(ع) در ایام خاص، دعا زیر گنبد امام حسین(ع)، شفا در تربت امام حسین(ع) و روزشمار واقعه عاشورا را به نگارش درآورده است.

نویسنده در گفتار سوم با عنوان «شناختنامه امام حسین(ع)» همسران و فرزندان امام حسین(ع) (رباب، شهربانو، لَیلی، ام اسحاق و سُلافه(یا مَلومه)) را مورد بررسی قرار داده است.

«حرم شناسی» عنوان چهارمین گفتار از کتاب حاضر است که اهم مباحث آن عبارتند از حائر حسینی(ع)، گودال قتلگاه، دفن سر مطهر امام حسین(ع)، مزار فرزندان امام حسین(ع)، مزار فرزندان امام حسن(ع)، مزار فرزندان زینب(ع)، مزار فرزندان ام البنین(ع)، مزار فرزندان عقیل(ع)، مزار فرزندان جعفر طیار(ع) مزار حبیب بن مظاهر، مزار ابراهیم مجاب(ع).

در گفتار پنجم «کیفیت زیارت امام حسین(ع)» شرح داده شده است.

ششمین گفتار با عنوان «شناختنامه ابوالفضل العباس(ع)» توسل به حضرت ابوالفضل(ع)، مدفونین حرم حضرت ابوالفضل(ع) مقام کف العباس(ع) و کیفیت زیارت حضرت ابوالفضل(ع) را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در گفتار هفتم با عنوان «سایر اماکن زیارتی کربلا» تَلِّ زینبیّه، خیمه‌گاه، مقام صاحب الزمان(ع) و مزار حرّ بن یزید ریاحی را مورد تأکید قرار داده است.

«اربعین حسینی» عنوان هشتمین و آخرین گفتار از کتاب مذکور است که در آن اهمیت اربعین، چرایی پیاده روی؟، مسیر پیاده‌روی نجف - کربلا و کیفیت زیارت اربعین تبیین شده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha