دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ |۲۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 1, 2024
تبریز

حوزه/ داداش‌زاده گفت: ساخت نیم ضریح تل زینبیه به دست هنرمندان دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام گرفته و پس از تکمیل پروژه صحن عقیله بنی هاشم(ع) در کربلا نصب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تبریز، علی داداش زاده رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آذربایجان شرقی امروز در جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه، اظهار داشت: ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در طول ۲۰ سال گذشته خدمات ارزنده‌ای برای توسعه و بازسازی حرم‌های مطهر در عراق انجام داده که زبانزد است.

وی افزود: نمونه بارز این خدمات، صحن و سرای حضرت زهرا(س) بود که یک ابرپروژه و افتخاری برای جهان اسلام با مساحت ۲۲۰ هزار مترمربع است و در جوار حرم امیرالمومنین(ع) ساخته شد.

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها حدود ۱۹۵ پروژه کوچک و بزرگ توسط محبان اهل بیت(ع) از طریق ستاد بازسازی اجرایی شده است، گفت: حرم حضرت زهرا(س) که ۱۱ هزار مترمربع بیشتر مساحت نداشت، امروز به ۲۲۰ هزار مترمربع ارتقا یافته است.

داداش زاده ابراز کرد: فاز نخست صحن و سرای حضرت زینب(س) در کنار مرقد امام حسین (ع) نیز با مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع در حال احداث و مرحله نازک کاری است و سه فاز بعدی آن نیز در سال‌های آینده اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که کارهای تملک توسعه صحن و سراها بر عهده شیعیان عراقی و احداث بناها به برکت خون شهدا بر عهده شیعیان ایرانی است، اظهار کرد: شهید قاسم سلیمانی، بنیانگذار ستاد بازسازی بوده و امروز ایران اسلامی تنها کشوری است که اجازه اجرای پروژه مستقل دارد.

وی ادامه داد: ستاد بازسازی آذربایجان شرقی در تمام عرصه‌ها پیشقدم بوده و از سال ۷۹ که هنوز ستاد بازسازی در کشور شکل نگرفته بود، داوطلبانی از تبریز به حرم امیرالمومنین(ع) رفته و اقدام به بازسازی محوطه بیرونی و حسینیه حیدریه کردند و ۲ سال بعد، ستاد بازسازی در کشور شکل گرفت.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آذربایجان شرقی در خصوص دلیل اهمیت اجرای این پروژه‌ها، اظهار کرد: ستاد بازسازی بزرگترین کارآفرین نظام جمهوری اسلامی بوده و بدون ریال اعتبار دولتی، تمام مبالغ نذورات را تبدیل به مصالح ایرانی کرده و آن‌ها را با کمک هنرمندان ایرانی به بنای عظیم ماندگار تبدیل می‌کند.

وی با بیان این‌که برخی پروژه‌های بازسازی به صورت داوطلبانه انجام می‌گیرد، گفت: نذورات به صورت نقدی و طلا جمع آوری شده و در جای خود هزینه می‌شود.

وی افزود: چهارده ستاد منطقه‌ای در نقاط مختلف آذربایجان شرقی برای دریافت احسان و نذورات محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قالب نقدی یا نذورات طلا فعالیت می‌کنند.

وی از اجرای طرح‌ها و امضای تفاهم نامه‌های همکاری با ادارات و آموزش و پرورش خبر داد و ابراز کرد: طرح کاشی حرم برای مشارکت با نذورات مردم در ساخت و توسعه حرم که با نوشتن نام علاقمندان و عاشقان اباعبدالله حسین(ع) در پشت کاشی برای نصب در حرم، اجرایی می‌شود.

داداش زاده تأکید کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی ستاد بازسازی، حمایت و پشتیبانی از مواکب حسینی در اربعین است که تا امروز ۳۰ موکب برای دریافت مجوز ثبت نام‌ کرده‌اند و پیش بینی می‌شود این عدد به ۵۰ تا ۶۰ موکب در مراسم پیاده روی اربعین برسد.

وی با اشاره به اعزام گروه‌های فرهنگی به عتبات عالیات، گفت: در ۲۰ سال گذشته بیش از ۵۰ مورد گروه هنری فرش آذربایجان جهت رفو و بازسازی فرش‌های فرسوده حرم‌های مطهر اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: موکب‌های حسینی تبریز در مناسبت‌های مختلف و حوادث و رخدادها حضور داشته و در زلزله میانه، سراب و خوی به صورت داوطلبانه چند روز خدمات ارائه کردند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha