سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
زمانی فرد

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: عرفه روز دعا است، یعنی اظهار فقر در پیشگاه خداوند متعال و نشان دادن اینکه عبد، صفر مطلق است، در برابر خدا که همه‌چیز است و انسان اگر چیزی دارد مربوط به خودش نیست و خداوند به او داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در جلسه درس اخلاق اداری این هفته مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان که در ساختمان محراب برگزار شد، به تبیین اهمیت موقعیت‌شناسی معنوی و توجه انسان به فرصت‌ها پرداخت.

وی گفت: پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند که از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیم‌هایی می‌وزد، پس خود را در معرض آن‌ها قرار دهید تا نسیمی از آن نفحات به شما بوزد و بعد از آن هرگز به شقاوت نیفتید؛ همچنین حضرت علی(ع) فرموده‌اند که فرصت، چون ابر می‌گذرد، پس فرصت‌های کار خوب را غنیمت شمرید.

این استاد درس اخلاق ادامه داد: دهه اول ماه ذی‌الحجه متمم اربعین حضرت موسی(ع) بود که هنگام نزول تورات صورت گرفت و نیز ایام و وقایعی مثل عرفه و عید قربان در این دهه قرار دارد که نشان از اهمیت آن است.

وی توضیح داد: این نمونه موقعیتی معنوی است که اصل این دهه برای ارتباط معنوی و توحیدی محکم با خدا است، یعنی خدا تبدیل به همه‌چیز انسان شود و غیر خدا به چیزی توجه نشود؛ همان طور که عرفه و قربان، تجلی توحید در زندگی انسان مؤمن است.

وی تصریح کرد: عرفه روز دعا است، یعنی اظهار فقر در پیشگاه خداوند متعال و نشان دادن اینکه عبد، صفر مطلق است، در برابر خدا که همه‌چیز است و انسان اگر چیزی دارد مربوط به خودش نیست و خداوند به او داده است؛ بنابراین انسان اگر با اتفاقات این دهه خود را هم‌سو کند نهایت استفاده را خواهد برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به امتحان بسیار بزرگ حضرت ابراهیم یعنی گذشتن از همه‌چیز برای خداوند متعال، گفت: وقتی تاریخ گذشته و دستورالعمل‌های این دهه را مرور می‌کنیم همه رنگ و بوی توحید می‌دهد و توحید زیربنای همه سعادت‌ها است که اگر انسان به غیر خداوند دل دهد بعدا حسرت خواهد خورد.

وی تأکید کرد: حج با آن عظمت و اعمال پرمحتوا در این دهه واقع شده و توحید در این دهه تجلی می‌یابد و اگر از اول دهه انسان مراقب اعمال خود باشد، در روز عرفه خودبه‌خود حال خوبی خواهد داشت و نیاز به سعی بی‌نتیجه نخواهد داشت چون زمینه‌ها را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه به ما دستور داده شده خود را با روح زمان و موقعیتی که در آن قرار داریم هماهنگ کنیم، گفت: هرچیزی در عالم، روح و ملکوتی دارد و در و دیوار با انسان تعامل دارد و کسی به سعادت می‌رسد که لحظه به لحظه خود را با روح آن زمان و مکان هماهنگ می‌کند.

این استاد حوزه علمیه خراسان، فرصت‌های سیاسی مثل انتخابات را نیز از جمله زمان‌هایی دانست که باید شناخته شود و اگر انسان با آن هماهنگ شود برنامه‌ریزی می‌کند و پشیمانی نخواهد داشت.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha