شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
تصاویر/ سخنرانی آیت الله شب زنده دار در جمع طلاب و اساتید جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی

حوزه/ ما نباید فقط فقه را از مرحوم شیخ انصاری یاد بگیریم؛ سلوک و معنویت و اخلاق و دیانت را هم باید از این بزرگان یاد بگیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله شب زنده دار از اساتید حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه های علمیه در نکاتی اخلاقی به شاگردان خود به بیان حکایتی از مرحوم شیخ انصاری پرداخته که در ادامه می خوانید:

«وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی‏ فی‏ قَوْمی‏ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ» «اعراف/۱۴۲»

حکایتی از مرحوم شیخ انصاری

مرحوم شیخ اعظم انصاری، با آن عظمتش، بر حسب آنچه که در احوالات ایشان هست و ملاحسینقلی همدانی(رضوان‌الله‌علیه) که از شاگردان علمی ایشان بوده، نقل کرده است، آخر هر هفته مرحوم شیخ مرتضی انصاری به منزل آقاسید علی شوشتری که از شاگردان خودش ‌محسوب می‌شدند، می‌رفت.

ملاحسینقلی همدانی(رضوان‌الله‌علیه) نقل می‌کند یک بار رفتم ببینم که مرحوم شیخ مرتضی انصاری برای چه کار به آنجا می‌رود؛ دیدم که مرحوم شیخ نشسته است و آقا سید علی شوشتری دارد ایشان را موعظه می‌کندکه مرجعیت این مشکلات را دارد و آدم باید حواسش ‌باشد.

ما نباید فقط فقه را از مرحوم شیخ انصاری یاد بگیریم؛ سلوک و معنویت و اخلاق و دیانت را هم باید از این بزرگان یاد بگیریم.

بنده یک اجازه‌ی وجوهات از مرحوم شیخ مرتضی انصاری دیدم که به یکی از علمای تهران نوشته و در کتابی چاپ شده است. مرحوم شیخ انصاری با خط خودش نوشته است که اجازه صرف امور حسبیه و وجوهات، مشروط به رعایت احتیاط است.
نکته‌ی دیگری که از این آیه استفاده می‌شود، این است که حضرت موسی ‌علیه‌السلام وقتی می‌خواهد از بین جمعیت به میقات برود، این‌گونه نیست که مردم را رها کند. «وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی‏ فی‏ قَوْمی » .

باید به کسانی که منکر غدیر و وصایت امیرالمومنین‌علیه‌السلام هستند، گفت: چگونه ممکن است که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم برود و مردم را به خودشان رها کند؟ مردم را نمی‌شود به حال ‌خودشان رها کرد. همچنان‌که اگرحضرت موسی علیه‌السلام به میقات می‌رود، خلیفه‌ای به جای خودش می‌گذارد، و الا فساد و انحراف ایجاد می‌شود. این‌ها مجموعه نکاتی است که به ذهن می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسماعیل IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    0 0
    به اصول انقلاب سیاست داخلی و خارجی و عملیات گرا و ادامه دهنده برنامه های رئیس جمهور شهید هستند