پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
انتخابات

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان با تاکید بر این که دنیا به احترام شهید رئیسی تمام قد ایستاد، گفت: تقویت نظام و ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی در سطح جهان می‌تواند با مشارکت عمومی و حداکثری در انتخابات شکل بگیرد.

خبرگزاری حوزه - حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات یکی از اساسی‌ترین نکاتی است که در حکومت‌های مردم پایه می‌تواند ملاک دقیقی برای نشان دادن مقبولیت هر نظام سیاسی تلقی گردد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که به هژمونی و حرف آخر بودن یک کشور در عرصه دیپلماسی و سیاست کمک می‌کند، میزان مقبولیت آن کشور در میان مردم است. معیار افزایش میزان این مقبولیت در میان مردم نیز کارآمدی و کارآیی دولت در رفع احتیاجات و خواسته‌های مردم به طور حقیقی و واقعی است. از طرفی بایستی مشارکت مردم و پس از مشارکت مردم در هر انتخابات، نظارت، مطالبات و حمایت مردم از دولت‌ها به طور جدی جریان پیدا کند که دولت‌ها بتوانند به طرز شایسته‌ای مسائل و مشکلات مردم را کاهش دهند و به تعالی و ارتقای شخصیت و زندگی مردم بپردازند.

از این رو خبرنگار خبرگزاری حوزه در موضوع اهمیت حضور پرشور و حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سراغ حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) رفت و با وی به گفت‌وگو پرداخت.

اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات پیش رو چیست؟

جامعه اسلامی، جامعه پرتکاپو و پر تلاشی است که به ارتقای جهت گیری‌های سیاسی و دینی نیاز دارد. مشارکت در انتخابات در فضای کنونی از این جهت اهمیت دارد که جامعه ایرانی و نقش آفرینان نخبه و عمومی را به صورت حداکثری ارتقا داده و به بازنگری در بسیاری از رویکردها و راهبردهای ناکارآمد بینجامد.

اداره جامعه با تکیه بر مشارکت عمومی و حداکثری می‌تواند به دغدغه مندی آحاد جامعه پاسخ دهد. هرکدام از اعضای جامعه اسلامی دغدغه ارتقای جامعه، اصلاح وضع موجود و تقویت زمینه‌های رشد را در خود دارند. مشارکت حداکثری به طور حتم می‌تواند به عزم عمومی جامعه کمک کند. ما همواره نیاز داریم از حیث اراده عمومی و سهیم کردن آحاد جامعه به تقویت جامعه بپردازیم.

دستیابی به حکمرانی مردمی مرهون تقویت عزم عمومی و تقویت و ارتقای عزم نخبگانی است. مشارکت در انتخابات می‌تواند بسیاری از تردیدها را در نقطه‌ای به اطمینان برساند. از طرفی نیز می‌تواند جهتگیری‌های ناهمسو را در نقاطی به هم پیوند بزند و وجه وفاق و اجماع عمومی ایجاد کند. این امر مستلزم آن است که همه مردم با بصیرت ارتقا یافته به صحنه بیایند.

یعنی اگر من بخواهم گزینه‌ای را از میان گزینه‌های متعدد گزینش کنم، متکی بر شناخت حداقلی و بلکه متوسطی از آن هاست. هر یک از آحاد جامعه می‌تواند با تلاش و صرف وقت به تناسب فرصت خود ارتقای وضعیت پیدا کند، بصیرت خود را ارتقا دهد و شور و نشاط عمومی در جامعه را تقویت کنند و مشارکت به صورت حداکثری تحقق یابد.

اگر مردم در کارآمدی یا ناکارآمدی یا توانمندی برخی افراد کارگزار تردید دارند می‌توانند از طریق مشارکت در انتخاب رئیس جمهور به بازنگری تصدی افراد بپردازند. ریل حرکت انقلابی در جامعه ما توانسته جوانان جهادی و انقلابی را به صحنه بیاورد و یک جامعه انقلابی را به پیروزی رسانده و بیش از چهار دهه موفقیت‌ها، تلاش‌ها و مجاهدت‌های پرباری را به عرصه سیاسی وارد کند.

اما همه اینها می‌توانند ارتقا پیدا کنند. هم شور انقلابی می‌تواند تشدید شود و هم در افرادی که از ضعف‌ها به ستوه آمده‌اند خون تازه‌ای وارد کند و امید جدیدی به جامعه اسلامی ایرانی وارد سازد.

برخی از مردم به خاطر خستگی از تورم، تردیدهایی نسبت به مشارکت پیدا کرده‌اند، ولی وقتی روند خدمت شهید آیت الله رئیسی را دیدند که به‌رغم وجود برخی افراد ناصالح در بدنه کارگزاران جامعه، اما هنوز بسیاری از افراد وجود داشته‌اند و دیده نشده‌اند که چه خدمت‌ها و مجاهدت‌هایی را به جامعه کرده‌اند، بنابراین عزم آن‌ها تقویت می‌شود و شور و نشاط بدنه جامعه با این تلاش‌های مخلصانه تقویت شده است. به همین جهت لازم است که قدردان اینها باشیم و جامعه نخبگانی را نیز با نشان دادن عزم و شور انقلابی بسیاری از مردم مجاهد تقویت کنیم. طبیعی است که اداره بخش‌هایی مهم از جامعه به دست نخبگان خواهد بود و تصدی مناصب و مشاغل مؤثر از طریق افرادی می‌تواند تقویت شود که آن نگاه انقلابی در آنها اشراب شود.

وقتی مردم و آحاد جامعه به عرصه انتخابات وارد می‌شوند نخبگان نیز روح جدیدی پیدا می‌کنند. چنان که ارتقای شور انقلابی نیز در چنین بسترهایی شکل می‌گیرد. رفع بسیاری از نابسامانی‌ها، کنار زدن برخی از نفاق‌ها و افراد ضعیف الایمان و کسانی که ارادت کمی به انقلاب دارند می‌تواند از این طریق به شعف و شور انقلابی کمک کنند. بنابراین مشارکت آحاد جامعه تأثیر فراگیری در همه عرصه‌های اجتماعی سیاسی دارد. چنان که تقویت نظام و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در سطح جهان می‌تواند با تقویت مشارکت عمومی شکل بگیرد.

مشارکت حداکثری رمز ارتقاء جایگاه ایران در عرصه بین الملل است / دنیا به احترام شهید رئیسی تمام قد ایستاد

اهمیت نگاه و تداوم واقعی راه شهدای خدمت توسط کاندیداها و دولت آینده را چه طور می بینید؟

ما نخبگان فراوانی داریم که ارادت عمیق به شهید رئیسی داشته و دارند که حتی خود را ادامه دهنده ایشان می‌دانند. حتی آن‌ها وجود او را الگوی قوی و جدی در برخی امور، مؤلفه‌ها و ویژگی های اساسی دیدند. دیدن شهید رئیسی و زندگی با او نوید بخش حرکت‌های عمیقی در میان الگوهای کارگزاری بوده است. کارگزارانی که پس از شهادت ایشان در میدان به خود تلنگری زدند و دیدند که می‌توانند بهتر از گذشته باشند و مخلصانه‌تر از گذشته نقش آفرینی کنند و دیدند که می‌توان و امکان دارد که به جامعه خدمت عمیقی کرد.

خدمتی که بسیاری از ابعاد آن می‌تواند در عرصه و چشم انداز عمومی جامعه نباشد، اما خدا ناظر آن باشد و از آن‌ها آگاهی داشته باشد. آن‌ها دیدند که خداوند پاسخ تلاش‌های بی‌شائبه ایشان را در همین دنیا داد و پاداش و اجر جزیلی برای آنها در نظر گرفت. مردم اگر ببینند همین که افرادی در جامعه هستند که شهید رئیسی را الگوی خود قرار داده‌اند، خود به تنهایی بهترین جهش در عرصه خدمت است. برخی که چه بسا نسبت به ایشان نقد داشتند وقتی دیدند مردم چگونه از رئیس جمهور شهید قدردانی کردند. این قدردانی نمی‌توانست به صورت ظاهری و دنیوی تعریف شود، بلکه با اراده الهی بود که به صورت ملی و بلکه فراتر از آن فراملی و جهانی برگزار شد.

گل خوش بوی خدمت تاثیر خود را دارد. هرچند همواره می‌‎توانیم کارهایی کنیم که در چشم مردم دیده نشود و به چشم نیاید، ولی خداوند قدردان آن فعالیت‌های مخلصانه خواهد بود و این الگوی خدمت در این عرصه شکل گرفت و مردم دیدند که می‌توانند کارگزاران خدومی داشته باشند که به آن‌ها تکیه کنند.

حضور و مشارکت بالای مردم در این انتخابات می‌تواند چه دستاوردهای بین المللی را رقم بزند؟

برخی از رؤسای جمهور و مسئولین کشورهایی در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی شرکت کردند که کشورهایشان ارتباط جدی با جمهوری اسلامی نداشت. رئیس جمهور یکی از کشورهای شمال غرب آفریقا که تا به حال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران نشده بود در این مقطع برای بزرگداشت ایشان به ایران آمد. کشورهای بزرگی مثل هند، روسیه و ... ارادت ویژه‌ای از خود نشان دادند که به خاطر آن عزم جدی بود که در قالب مشارکت فراگیر مردم در حمایت از شهید رئیسی و حتی بعد از آن در تشییع پیکر شهدای خدمت شکل گرفت. شهید رئیسی توانست موفقیت‌های بزرگی را رقم بزند. در حقیقت می‌توان ابراز داشت که موفقیت‌های بزرگ متکی بر پشتوانه‌های مردمی است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران با تفاوت بنیادینی سایر حکومت‌ها دارد. حکومت جمهوری اسلامی از آرای واقعی مردم برآمده که تغییرات متعدد در میان دولت‌ها و روی کار آمدن دولت‌هایی با گرایش‌های مختلف شاهد جدی برای آن است. تنوع انتخاب‌ها نشان‌گر مشارکت و رأی مردم بوده که می‌تواند همچنین خود را در عرصه بین المللی نشان دهد. وقتی رئیس جمهور با مشارکت عمومی وارد کار شود، پشتوانه جدی برای نقش آفرینی در عرصه بین المللی دارد.

اخلاق‌مداری کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنان چه کمکی به مشارکت حداکثری می کند؟

حکومت مردم مدار بر این مسئله متکی است که مشارکت به صورت اخلاق مدارانه سامان بگیرد. نقد کاندیداهای انتخاباتی حق و تکلیف مردم است. مردم و به ویژه در جامعه نخبگانی موظفند فردی را مورد گزینش قرار دهند که بتواند از حیث کارآمدی و جهت‌گیری در اداره جامعه به طور مناسب عمل کند. طبیعی است که روز انتخابات رأی مردم متکی بر رویکردهای اخلاقی باشد، حتماً آن حکومت خود را موظف خواهد دید که در مقاطع بعدی نیز اخلاق مدارانه وارد عرصه شود.

این امر بسیار مهمی است که می‌تواند به ما کمک کند و ستادهای انتخابی هر قدر بتوانند اخلاق مداری را با توجه به نقدها به طور اخلاقی و نه تخریبی و دروغ پردازی رعایت کنند الگویی از انتخابات منطبق با معیارهای اصیل اسلامی را نشان خواهند داد. اخلاق مداری و دقت می‌تواند به این عرصه کمک کند تا به جامعه خدمتی بی شائبه را شاهد باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha