پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
تبلیغ

حوزه/ معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا در بیانیه‌ای به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی گزارشی مختصر از رویکرد جامعه الزهرا علیهاااسلام در تربیت بانوان مبلغ ارائه داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در بیانیه معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا (س) که به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی صادر شده، آمده ست:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ‏ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفی‏ بِاللَّهِ حَسِیباً» (سوره احزاب/۳۹)

با سلام و درود بر پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله، روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را خدمت همه بانوان مبلغ تبریک عرض می نمایم.

خداوند از آغاز خلقت بشر، پیامبران خود را برای راهنمایی و هدایت بشر به سوی سعادت فرستاده و در این فرآیند، مسیر هدایت و رسیدن به سعادت را برای انسان روشن نموده است. پیامبران اولین مبلغان جوامع انسانی بوده‌اند و قدمت تبلیغ به خلقت بشر باز می‌گردد.

در پهنه تاریخ همواره میان متولیان امر هدایت و متواریان وادی ضلالت کشمکشی مستمر برقرار بوده است و این تقابل اکنون نیز به گونهیی پیچیدهتر از پیش جریان دارد. تبلیغ فراخوان بشریت به سوی فطرت فراموش شده است.

مهم‌ترین هدف انبیاء، ائمه و اولیاء دین تبلیغ آموزه‌های دینی بوده است. آنان از هر فرصتی برای تبیین و تشریح احکام الهی استفاده کرده‌اند، به گونه‌ای که نبی مکرم اسلامی صلی الله علیه و آله، «طبیبٌ دوار بطبه» لقب گرفت. در این راستا علما، نهادها و مراکز دینی نیز همواره در تبعیت از انبیاء به این مهم پرداخته‌اند. اما نقش حوزه‌های علمیه همواره مهم و اساسی بوده است.

در عصر حاضر نیز مبلغان دینی وظیفه دارند از همه ظرفیت‌های انتقال مفاهیم دینی در میان اقشار مختلف استفاده کنند. اگر مبلغان بتوانند موضوعات مذهبی و دینی را در فضای جامعه و در بین مردم احیا نموده و خود را در معرض انواع فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی قرار دهند، جامعه را با فرهنگ اسلامی و دینی، همسو و همراه خواهند کرد.

در این موقعیت، مبلغان پیام رسانان الهی به گوش جان انسانهای تشنه حقیقت هستند و شایسته است از تمامی ابزارها و روشهای نوین و پیشرفته بهره گرفته، جان‌های خسته را از چشمه زلال فرهنگ وحی سیراب سازند.

با توجه به اینکه نیمی از جامعه اسلامی ایران بانوان هستند و با توجه به رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی و تغییر نگرش و رویکرد دینی جوانان و نوجوانان، ضرورت حضور موثر بانوان مبلغ توانمند، بسیار واضح و مبرهن است.

بر این اساس جامعه الزهرا علیهاالسلام با نگاه نافذ و آینده‌نگری امام راحل عظیم‌الشأن به‌جایگاه زن در تمدن اسلامی و پیشرفت بشری و ضرورت ایجاد زمینه رشد و کمال بانوان، به‌عنوان حوزه علمیه خواهران در شهر مقدس قم تأسیس گردید.

این نهاد فخیمه با تدابیر و عنایات خاص رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی‌مدظله‌العالی، رهنمودهای مراجع عظام و تلاش‌های مؤسسین، مدیران و تأثیرگذاران عرصه علم، اندیشه و تبلیغ دینی، ظرفیت بی‌بدیلی در تربیت بانوان عالم، مهذّب، زمان‌شناس و متعهد و مسئولیت‌پذیر و نشر و ترویج معارف اسلام ناب محمدی به‌ویژه در مجامع علمی فرهنگی بانوان در عرصه ملی و بین‌‎المللی ایجاد نموده است.

با توجه به سند راهبردی، ماموریت جامعه الزهرا (س) «تبلیغ و ترویج ارزش ها، معارف و فرهنگ اسلام ناب و آموزه‌های مکتب اهل بیت علیهم السلام با تاکید بر موضوعات زن و خانواده به ویژه در مجامع علمی و فرهنگی بانوان» است.

بر این اساس، رسالت اصلی جامعه الزهرا (س)، تربیت بانوانی مهذب، عالم، زمان شناس، انقلابی و دارای حسن معاشرت با مردم در سطوح فراتخصصی، تخصصی و عمومی، موثر در استحکام و تعالی خانواده و دیگر عرصه ها (با ایفای نقش رهبری و مدیریت فکری و فرهنگی بانوان، اجتهاد، تبلیغ، تعلیم و تربیت و تحقیق) به اقتضای هر سطح» است.

مبلغین جامعه الزهرا (س) هم با توجه به این مسئله و فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور با ایشان در ۲۱ تیرماه سال ۱۴۰۲ که فرمودند: «امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ دوّم قرار دارد. مرتبه‌ اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ اوّل است.» رسالت اصلی خود را حضور در صحنههای تبلیغ می‌دانند.

از طرفی فعالیت هدفمند و تاثیرگذار مبلغان خواهر مستلزم برنامه دقیق و مناسب است. به همین جهت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی در پی تحقق اهدافی همچون؛ تربیت مبلغ طراز انقلاب اسلامی؛ ارائه الگوهای تبلیغ دینی برای جهان اسلام؛ تربیت مبلغان فضای مجازی و رسانه و تشکیل مدرسه تبلیغی با آموزش های به روز ویژه بانوان؛ در راستای انجام رسالت خود و تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی فعالیت های خود را از نظر کیفی و کمی گسترش داده است و با برگزاری دوره های عمومی تبلیغ و آموزش مهارت تبلیغ به طلاب و برگزاری دوره های تخصصی، زمینه ارتقای توان مهارتی و معارفی طلاب را در پاسخگویی به نیازهای جوامع هدف و تربیت نیروی انسانی متخصص و مجهز به مهارت‌ها و فنون روز در تبلیغ دین، فراهم نموده است.

دوره‌های تخصصی تبلیغ در دو مرحله مقدماتی و تکمیلی برگزار و دارای دو رویکرد؛ مخاطب محور (مانند تبلیغ در مهدکودک، تبلیغ دانشآموزی، تبلیغ دانشجویی و ...) و موضوع محور (مانند دوره‌های امامت، مهدویت، انقلاب اسلامی، مسائل زنان و خانواده و ...) است.

همچنین دوره های تخصصی تبلیغ مجازی با حضور طلاب توانمند و استفاده از اساتید مجرب و با هدف تاثیرگذاری مبلغان در فضای مجازی برگزار می گردد.

برگزاری دوره های مختلف، بستر و فرصت مغتنمی را برای آشنایی و توانمند سازی مبلغان در زمینه مهارت های تبلیغ، آشنایی با مسائل جدید و به روز رسانی اطلاعات آنان، فراهم نموده است. همچنین جهت ساماندهی اعزام و شبکه سازی مبلغان، تشکیل انجمن تبلیغ نیز در اولویت فعالیت‌های این معاونت قرار گرفته است. تشکیل گروه‌های تبلیغی بانوان و بسترسازی اعزام بانوان به مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، هیئات مذهبی، اماکن عمومی و تفریحی و روستاها از فعالیت‌های بارز مبلغان جامعه الزهرا (س) است.

بسط و گسترش حرکت‌های فرهنگی منسجم و هدفمند در سطوح مخاطبان عمومی و تخصصی داخلی و بین المللی؛ نیز از اهداف این مجموعه است. بر این اساس مبلغان غیرایرانی از ملیت‌های مختلف با تبلیغ تاثیرگذار خود در داخل و خارج کشور گام ارزشمندی در تحقق رسالت جامعه الزهرا (س) در عرصه بین المللی برداشته اند.

با توجه به اهمیت تبلیغ در فضای مجازی و مقابله با هجمه های دشمن در این فضا، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی نیز به فعالیت گسترده و همه جانبه در این راستا پرداخته است. بر این اساس تنوع بخشی به شیوه های تبلیغی به صورت حضوری، چهره به چهره، مجازی و گروهی نیز از فعالیت‌های تاثیرگذار بوده است. در سال ۱۴۰۲ از بین مبلغان ایرانی و غیرایرانی، ۱۵ درصد در تبلیغ چهره به چهره، ۱۹ درصد در تبلیغ در فضای مجازی و ۶۷ درصد در عرصه های تبلیغ حضوری فعالیت داشتند.

در این بین، بیش از ۳۴۰۰ نفر مورد اعزام در موضوعات مختلف ویژه گروه های مخاطب خاص انجام شد که در این میان بالاترین تمرکز بر تبیین شبهات با ۳۵ درصد و مسائل مربوط به زن و خانواده با ۳۱ درصد بوده است.

در پایان بر خود لازم می‌دانیم که جهت پاسداشت و حفظ خون شهیدان خدمت بویژه رئیس جمهور شهید و مردمی، با همه وجود و امکانات در مسیر تبلیغ و ترویج مکتب اسلام فعالیت کنیم و از همه اساتید، مبلغان و طلاب درخواست میکنیم با جهاد تبیین، زمینه حضور حداکثری را در انتخابات پیش رو فراهم کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha