پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
سیدعبدالمجید اشکوری

حجت‌الاسلام والمسلمین اشکوری گفت: در حوزه رفتارهای انتخاباتی؛ چه کسانی که می‌خواهند انتخاب شوند و به دنبال گرفتن کرسی‌های قدرت برای اداره جامعه هستند و چه آنان که می‌خواهند انتخاب کنند باید نشان دهند که دارای رفتارهای تمدنی بسیار فعال، با نشاط و با انگیزه هستند و اصلاً در شأن مردم ایران نیست که شاهد رفتارهای هنجارشکنانه و ساختار شکنانه انتخاباتی باشند.

مشارکت مردمی تضمین کننده قدرت هر کشوری است. در حقیقت یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ارزیابی آسیب پذیری هر کشور و دولتی، میزان نفوذ سخنان دولت‌مردان در میان مردم خواهد بود. به طور طبیعی هر دولتی که بتواند با مردم خود به بهترین ادبیات سخن بگوید و به حل مشکلات آن‌ها بپردازد و از سویی مردم نیز با مشارکت حداکثری خود نشان بدهند که چقدر موضوعات و مسائل اداره کشور برایشان اهمیت دارد، قدرت دیپلماسی آن کشور در عرصه بین المللی افزایش خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین نقاط موفقیت دولت شهید آیت الله رئیسی این بود که زبان مردم را به خوبی می‌دانست و از طرفی دنیا نیز به زبان ایران گوش فرامی‌داد. حال در انتخابات پیشِ‌رو حل مشکلات در گرو انتخاب رئیس جمهوری است که تداوم دهنده راه شهید رئیسی باشد

خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه رفت و با وی پیرامون اهمیت و لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات و دستاوردهای آن در عرصه بین المللی به گفت‌وگو پرداخت.

اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات پیش رو چیست؟

نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم سالار دینی است. اسلام اصلی به نام امر به معروف و نهی از منکر دارد که یک واجب شرعی برای همگان به شمار می‌رود. وقتی امر به معروف و نهی از منکر بخواهد در سطح اجتماعی ایجاد شود، به ساختارها نیاز دارد تا دنبال شود. ما معروف داریم و بایستی تحقق پیدا کند. وقتی که شخص در نظام مردم سالاری دینی به پای صندوق‌های رأی می‌رود، می‌خواهد در محیط انتخابات ریاست جمهوری به کسی که در حوزه قوه مجریه از طریق رأی و انتخاب ما، معروف را ایجاد کند و در مقابل منکرات بایستد. به همین دلیل حضور افراد در انتخابات ضرورت و اهمیت دارد.

حال اگر من مسلمان نباشم و در داخل ایران زندگی کنم، اما می‌دانم که امنیت ملی، حفظ منافع ملی، حفظ قدرت ملی، تحقق اهداف ملی و ... همگی ارتباط معناداری با حضور ما در انتخابات دارند؛ یعنی نوع انتخاب من در حفظ امنیت ملی کشور مؤثر است. به همین جهت حتی اگر من مسلمان نباشم که به عنوان یک واجب شرعی بایستی در انتخابات شرکت کنم، یقیناً به این دلیل که حفظ امنیت ملی به لحاظ عقل سیاسی بر همه مسلمانان واجب شرعی است، برای چنین فردی و نیز تمام افراد دیگری که دغدغه کشور را دارند، واجب سیاسی می‌شود.

حفظ منافع ملی، قدرت ملی، تحقق اهداف ملی برای اینکه من در مقابل این عناصر مسئولیت دارم، برای من ایجاد مسئولیت اجتماعی می‌کند که در انتخابات شرکت کنم. همچنین ارتباط معناداری میان انتخاب و نوع انتخاب من با این عناصر وجود دارد. به همین دلیل برای من واجب است که شرکت کنم تا این مسئولیت اجتماعی که از آن به واجب سیاسی تعبیر می‌کنیم را انجام داده باشیم. حال شرکت در انتخابات برای مردم ایران هم واجب سیاسی و هم واجب شرعی است. به لحاظ شرع، عقل و مسئولیت اجتماعی ما موظف به شرکت در انتخابات هستیم. این همان عنصری است که مردم سالاری دینی ما را تشکیل می‌دهد که بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت نگاه و تداوم واقعی راه شهدای خدمت توسط کاندیداهای ریاست جمهوری و دولت آینده چیست؟

جمهوری اسلامی ایران در حقیقت از کشوری که تحت استبداد و استعمار بوده، بعد از انقلاب اسلامی به یک نظام مردم سالار و مستقل تبدیل شده بود. چنین کشوری می‌خواهد بر این اساس گام‌های مؤثری را بردارد تا به پیشرفت و تعالی برسد. شهید جمهور، آیت الله رئیسی با این فهم و درک داشتند گام‌های مؤثری را در این مسیر طی می‌کردند. ما روز به روز داشتیم به این مسیر که همان رفتن به سمت قله‌های پیشرفت و استقلال است، گام‌های مؤثری را بر می‌داشتیم. به همین علت بر ما تداوم این مسیر واجب است. جلوگیری و عدم تحرک در این مسیر به معنای برگشت از پیشرفت یا مانع شدن در مقابل آن خواهد بود.

مردم ایران چنین حسی را دارند که می‌گویند دولت شهید آیت الله رئیسی، یک دولت در تراز انقلاب اسلامی است. دولتی که از طریق اجرای برنامه‌های صحیح می‌خواهد ملت ایران به پیشرفت برسد و روز به روز استقلال کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود. دولت آیت الله رئیسی که دولت تراز بود، ما این طور ابراز می‌کنیم که دولت بعدی بایستی قوی‌تر این مسیر را ادامه دهد و دنبال کند. بنابراین به تداوم این حرکتی که آیت الله رئیسی در دولت خود دنبال می‌کرد و به تحرک روز افزون در حوزه‌های مختلف پیشرفت و استقلال کشور دنبال می‌کرد، ما نیز وظیفه داریم به تداوم این مسیر بپردازیم.

اگر چنین کاری نکنیم، خود ما مقصر خواهیم بود. دیگر بهانه‌ای نیز نداریم؛ چون نوع انتخاب ما مردم خیلی مؤثر است تا دولتی کارآمد که بتواند راه شهید رئیسی را ادامه دهد انتخاب کنیم، یا یک دولت ناکارآمد انتخاب کنیم که نتواند چنین اهدافی را محقق سازد، دیگر نمی‌توانیم به دیگران ایرادی بگیریم، در حقیقت باید ایراد را به خودمان بگیریم که دولتی قوی انتخاب نکردیم.

حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات می‌تواند چه دستاوردهای بین المللی را رقم بزند؟

یک سری از مسائل ما به منطقه‌ای و یک سری دیگر به مسائل بین المللی تقسیم می‌شوند. بایستی به مسائل منطقه‌ای و بین المللی توجه کنیم. ابتدا به مسائل منطقه‌ای می‌پردازم. منطقه ما دچار مشکلات زیادی است. کشورهای مختلفی که در اطراف ما قرار دارند، مشکلات مختلفی نیز دارند. بخش عمده‌ای از این مشکلات ناشی از ساختارهای سیاسی موجود در این کشورها هست که ساختارهای غلطی هستند. در میان کشورهای منطقه آن کشوری که مردم سالاری دینی را به درستی و در حقیقت دنبال می‌کند، جمهوری اسلامی است که یک الگوی مناسبی برای کشورها و مردم منطقه است که ما به بیداری اسلامی در جهان اسلام و کشورهای منطقه تعبیر می‌کنیم.

آن‌ها شاهد هستند که الگوی مردم سالاری دینی چگونه در رفع معضلات، مشکلات و موانع و دفع دشمنی‌ها مؤثر است. به عبارت دیگر از طریق این ساختار می‌توان معضلات و مشکلات کشور را حل کرد. این موضوع به الگویی برای دیگران تبدیل شده است. بنابراین رفتار جمهوری اسلامی ایران یک الگوی بسیار مناسب برای منطقه است که قدرت جمهوری اسلامی ایران را به شکل تساعدی بالا می‌برد و در میان مردم منطقه نیز که متوجه هستند، به این بیداری می‌رسند که در مسیر رفع مشکلاتشان، همین ساختار سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی است. بنابراین مردم سالاری دینی در میان مردم منطقه و جهان بسیار اهمیت پیدا می‌کند. حضور مردم در انتخابات موجب تشکیل دولتی قوی می‌شود و به حل مشکلات و معضلات منجر می‌گردد.

اما در حوزه نظام بین المللی نیز ما یک جریان حاکم بر عالم داریم که او برای جهان بشری و نه تنها برای ما مشکلات فراوانی را به وجود آورده است. جهان بشری ذیل سیطره این جریان، مشکلات بسیار جدی را تجربه می‌کند. بنابراین در حوزه نظام بین الملل نیز وقتی ما در این مسیر حرکت می‌کنیم، به الگویی برای حوزه نظام بین الملل تبدیل می‌شود. از طرفی عدم توانایی تقابل نظام استکباری با حرکت انقلاب اسلامی ایران، این تأثیر را خواهد داشت.

آن‌ها متوجه می‌شوند تا زمانی که مردم سالاری دینی در این کشور حکمفرما است و بر اساس این بصیرت مردم به کمک دولت و نظام مستقر خود با کارآمدی و هماهنگی که دارند و به تقابل با نظام استکباری می‌پردازند، آن‌ها را متوجه می‌کند که نمی‌توانند در مقابل این جریان ایستادگی کنند و موجب خنثی شدن توطئه آن‌ها می‌شود. این مشارکت حداکثری در گاهی از مواقع دشمن را از تداوم دشمنی‌های خود ناامید می‌کند. حضور ما در انتخابات به همین دلایل هم در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه بین المللی بسیار تأثیرات فراوانی به دنبال دارد.

اخلاق مداری قانونمندی کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها چه تأثیری در فضای عمومی جامعه دارد؟

اصل قضیه این است که ما بایستی نشان دهیم که مردم ایران، همواره مردمی بسیار با فرهنگ و متمدن هستند. تمدن بر اساس قانون‌مندی، قانون‌مداری و ساختارمندی حرکت می‌کند. اگر شما ساختار و قانون نداشته باشید، مدنیت ندارید و نمی‌توانید یک حرکت تمدنی را ایجاد کنید. یک جامعه اگر قانون و ساختار نداشته باشد، به جامعه‌ای غیرمتمدن شناخته می‌شود. ما مردم ایران بایستی نشان دهیم که جامعه‌ای متمدن هستیم که در ذیل قانون مداری، حرکت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را تنظیم می‌کنیم.

رعایت قانون، پس از داشتن قانون یک امر مهم است. اگر در جامعه‌ای قانون وجود داشته باشد؛ اما به آن قانون عمل نشود، دیگر آن جامعه را نمی‌توان جامعه‌ای متمدن دانست. حتی برخی اصطلاحات مانند جامعه بربر و وحشی هم بر چنین جامعه‌ای عنوان می‌کنند. حال اگر بخواهیم با ادبیات مؤدبانه بگویند، می‌گویند این جامعه، جامعه‌ای غیرمتمدن است. جامعه ایرانی با این فرهنگ و با این سابقه تمدنی یک جامعه بسیار بسیار متمدن است.

بنابراین در حوزه رفتارهای انتخاباتی؛ چه کسانی که می‌خواهند انتخاب شوند و به دنبال گرفتن کرسی‌های قدرت برای اداره جامعه هستند و چه آنان که می‌خواهند انتخاب کنند باید نشان دهند که دارای رفتارهای تمدنی بسیار فعال، با نشاط و با انگیزه هستند و اصلاً در شأن مردم ایران نیست که شاهد رفتارهای هنجارشکنانه و ساختار شکنانه انتخاباتی باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    0 0
    با توجه به اینکه دولت مرحوم رئیسی در انجام وعده های انتخاباتی خود مانند ساخت چهار میلیون مسکن و مهار تورم و تک نرخی کردن ان و....موفق نیود لدا دولت بعدی می بایست سیاست های دیگری را در پیش گیرد