سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
معنی بکم عرف الله

حوزه/ اگر می‌خواهی خدا را بشناسی از طریق اهل بیت علیهم السلام بشناس. آنها معرف خداوند متعال، نماینده او در عالم وجود، صندوقچه اسرار الهی هستند که سر سلسه آنها پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «شناخت خداوند متعال از طریق اهل بیت علیهم السلام» پرداختند که متن آن بدین شرح است:

چند روایت درباره «ولایت» عرض می‌کنم. روایاتی از اهل بیت علیهم السلام وارد شده است که سی جزء قرآن کریم، به سه قسمت تقسیم می‌شود:

۱. تاریخ: داستان‌های انبیاء و امت‌های گذشته از زمان حضرت آدم تا حضرت خاتم.

۲. احکام و دستورات: دنیا، دنیای جنگل نیست که هر کس هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد، بلکه قانون الهی است و طبق این قانون باید عمل شود تا آسایش عباد برقرار باشد. خداوند متعال پنج حکم برای اولاد آدم قرار داده است که شامل واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات و مباهات می‏باشد. سیر انسان در این پنج حکم است و باید به آن عمل کند؛ چراکه غیر از آن عمل کردن، خارج از عبودیت حق است و انسان در طول حیاتش، هر آنی باید روی یکی از این پنج حکم سیر کند.

بنابراین یک ثلث از قرآن کریم، دستورالعمل بندگی حق است که مراجع و علما وظایف ما را از قرآن استخراج کرده‏اند و در اختیار ما قرار داده ‏اند.

۳. ولایت: به آیاتی از قرآن کریم که در آن حضرت حق نماینده‌های خودش را در عالم وجود معرفی می‌کند، آیات ولایت می‌گویند. یک ثلث قرآن، یا به‏عبارتی ده جز قرآن، معرفی چهارده نور مقدس و بیان مسئولیت و عظمت ایشان است‌.

۱۲۴ هزار پیامبر گذشته زیر نظر چهارده معصوم حرکت می‌کردند و رهنمای آنها در عالم انوار بودند. خداوند متعال معرف چهارده نور مقدس است، چون آنها معرف خدا هستند. خداوند متعال، قدیم و عالم وجود حادث است، عرش، کرسی، کهکشان، ماه و ستاره پیدا شده‌اند و پس از آن ملائکه را آفرید، این پیغمبر و چهارده نور مقدس بودند که خداوند را به ملائکه معرفی نمودند، دستگاه خلقت خدا بسیار عریض است.

نبی اکرم ۲۳ سال در این دنیا مسئولیتشان را انجام دادند، از۴۰ سالگی تا شصت‌وسه سالگی. در بین چهارده نور مقدس، امام صادق علیه‌علیه‌السلام عمر بیشتری داشتند و ۶۵ سال عمر کردند.

پیامبر اکرم (ص) ۲۳ سال در این عالم، در بعضی از عوالم ۴۴ هزار سال، در بعضی ۲۴ هزار سال، در بعضی ۱۴ هزار سال و در بعضی از عوالم ۴ هزار سال طول کشید تا مسئولیتشان را انجام دهند.

چهارده معصوم «اَوَّلَ ما خَلَقَ الله» هستند، اولین خلقی هستند که خدا در عالم وجود ایجاد کرد و سپس از نورِ پنج نور مقدس، عالم وجود را ایجاد کرد. روایات در بیان فضائل چهارده نور مقدس به حد تواتر است و آیات قرآنی، روایات و زیارات عظمت ایشان را بیان می‏کنند.

حضرت حق در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره الرحمن می‌فرماید: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی‌ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ»؛ هرکه روی زمین است، فنا پذیرد و (تنها) ذات پروردگارت که دارای شکوه و اکرام است، باقی می‌ماند. دنیا روزی به آخر می‌رسد و زمان آن را خدا می‌داند.

در آخرین آیه سوره قصص می‌فرماید: «کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»؛ هر موجودی هلاک می‌شود، جز ذات پروردگار.

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «أَنَا أَمِینُ اللَّهِ وَ خَازِنُهُ وَ عَیْبَهً سِرِّهِ وَ حِجَابُهُ وَ وَجْهُهُ»؛ من امین خدا و مخزن علوم اویم، و صندوقچه اسرار حق و وجه خدا هستم.

مراد از «وجه»، چهارده نور مقدس است، در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «بِکُم عَرَفَ‌الله»؛ بوسیله شما چهارده معصوم ما خدا را شناختیم.

و در فراز دیگری از زیارت جامعه کبیره می‏خوانیم: «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکُمْ»؛ آن که خدا را بخواهد، از شما آغاز می کند. کسی که می‌خواهد در خانه خدا برود باید از طریق شما رفته و به خدا برسد.

در روایت معتبری آمده است که: «لَوْ لاَنا مَا عُرِفَ اَللَّهُ»؛ اگر ما نبودیم کسی خدا را نمی‏شناخت.

کسی خدا را نمی‏شناخت تا ما آمدیم و در عالم وجود، خداوند متعال و صفات جمال و جلال قدسیه او را به مردم معرفی کردیم.

لذا در ادامه روایت می‌فرماید: «وَ لَوْ لاَنا مَا عُبَدَالله»؛ و اگر ما نبودیم کسی خدا را عبادت نمی‏کرد.

اگر می‌خواهی خدا را بشناسی از طریق اهل بیت علیهم السلام بشناس. آنها معرف خداوند متعال، نماینده او در عالم وجود، صندوقچه اسرار الهی هستند که سر سلسه آنها پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha