پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
دفتر نماینده رهبر انقلاب در عراق میزبان حجت الاسلام محمد حسن رحیمیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب حتی خمس هدایایی که به ایشان داده می شود را پرداخت می کنند. هم امام(ره) و هم مقام معظم رهبری هیچ گونه دخل و تصرفی در بیت المال برای مصارف شخصی خودشان نداشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان در مدرسه شبهه پژوهی «امتداد خط امام» (شخصیت مکتب ساز) که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مؤسسۀ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی(دفتر قم) برگزار شد، گفت: تصور می شود که ما در جستجوی شاخصی باشیم که برای همه مراتب امامت جامعه اسلامی قابل تعمیم باشد. یعنی در صدر آن پیغمبر اکرم(ص) تا یک امام جماعت در یک روستا می تواند باشد. این شاخص در عصر و زمانه ما شخصیت امام خمینی(ره) است.

ویژگی های امام خمینی(ره) قابل تعمیم به خلف صالح ایشان است

وی افزود: ویژگی های امام خمینی(ره) قابل تعمیم به خلف صالح ایشان یعنی مقام معظم رهبری هم هست. در نمازی که می خوانیم مکتب انسان سازی هست و روزی ۹ بار در نمازهای واجب جمله اشهد انّ محمداً عبده و رسوله را می گوییم. حضرت امام خمینی(ره) در مورد پیامبر اکرم(ص) می گوید: رسول اکرم(ص) «مرآت اتمّ و اسم الله الاعظم» است و مهمترین ویژگی او «عبده» می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به عبد بودن امام راحل(ره) به عنوان مهمترین شاخصه امام در جایگاه یک انسان خودساخته غیرمعصوم اظهار کرد: امام(ره) با آن عظمتش که مسیر تاریخ را عوض کرد، مهمترین شاخصه اش عبد بودن خدا بود. همه سیر مراتب خودسازی امام هم قبل از مسئله تعلیم و تعلم مربوط به خودسازی معنوی و بنده خدا شدنش می باشد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در مورد مراتب معنوی خود اهل کتمان بود. اما تجلی بندگی ایشان در نمازهایش کاملاً مشاهده می شد. یا مثلاً در طول ۱۳ سال تمام که امام در عراق بودند حدود ۴۵۰۰ روز در نجف و ۲۰۰ روز در کربلا حضور داشتند. استقرار ایشان در نجف به صورتی بود که از آنجا خارج نمی شدند مگر برای زیارت های مخصوصه برای زیارت امام حسین(ع). یکی از اشکالاتی که آن زمان برخی از مرتجعین و یا عوامل نفوذی از امام می گرفتند این بود که امام چون که هرشب به حرم حضرت علی(ع) می رود و برخی از مراجع نمی روند، این حرکت آیت الله خمینی(ره) موجب وهن سایر علما می شود!

از پیاده روی های امام هم بهانه ساختند!

تولیت سابق مسجد مقدس جمکران، ساده زیستی را یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی امام خمینی(ره) برشمرد و خاطرنشان کرد: در همان زمان که امام در نجف مستقر بود با پای پیاده به مسجد شیخ انصاری برای درس و برای اقامه نماز و همچنین به مدرسه آیت الله بروجردی و شب ها هم به حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) رفت و آمد داشتند. همین موضوع نیز برای برخی نفوذی ها وقتی هیچ بهانه ای در مورد سیره و سبک زندگی امام نداشتند، موجب شد بگویند که این رفتار امام موجب وهن به سایر علماست.

امام خمینی(ره) ذوب در قرآن بود

وی ارتباط امام خمینی(ره) با قرآن کریم را ارتباطی عمیق و مداوم دانست و بیان داشت: یکی از لذت بخش ترین ساعاتی که در طول عمرم در محضر امام(ره) بودم، ماه رمضان سال ۱۳۶۷ بود. بعد از ظهر بود و امام من را فراخواندند تا رادیو را که دچار مشکل شده بود برایشان تنظیم کنم؛ آن جا بود که امام را در حال تلاوت قرآن در خلوت خودشان با آن نورانیت و معنویت خاص دیدم. امام روزانه ساعاتی را ویژه تلاوت قرآن و انس با این کتاب آسمانی قرار داده و ذوب در قرآن بود و در تمام ایام شهادت ائمه(ع) مراسم ذکر مصیبت داشتند.

تمام ویژگی های اخلاقی امام خمینی(ره) را در مقام معظم رهبری می توان دید

وی در ادامه این برنامه یادآور شد: تمام ویژگی های اخلاقی حضرت امام خمینی(ره) را در مقام معظم رهبری می توان دید. ایشان نیز علاوه بر ایام فاطمیه و دهه اول محرم در سالروز شهادت همه ائمه نیز مراسم ذکر مصیبت را به پا می دارند. این اشتراکات اخلاقی و رفتاری نه از باب تقلید بلکه به این دلیل است که خاستگاه فکری هردوی این شخصیت های بزرگ یک مکتب و یک گفتمان است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان گفت: نتیجه این شاخص اصلی شخصیت حضرت امام(ره) که بنده خدا بودن است، موجب شد که دیگر ایشان بنده ریاست، بنده مقام، شهرت، مرجع شدن و مال دنیا نباشد. در سایه بندگی خدا همه چیز مقهور اندیشه امام شد.

امام کسی بود که از دنیا فرار می کرد و دنیا به او رو آورد

وی با اشاره به اینکه اخلاص در بندگی خدا انسان را به جایگاه های رفیع در دنیا و آخرت می رساند، ادامه داد: امام کسی بود که به خاطر دلدادگی به خدا از دنیا فرار می کرد، امّا دنیا به او رو آورد، از محبوبیت فرار می کرد ولی به اوج محبوبیت رسید و از قدرت و ریاست امام گریز داشت اما به اوج قدرت رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند که در زمانی از حضرت امام سؤال کردم از چه زمانی به فکر تشکیل حکومت اسلامی افتادید؟ ایشان در پاسخ گفتند من هر وقت و در هر زمانی به دنبال این هستم که تکلیف شرعی چیست و رضای خدا در چه چیزی است که باید آن را به جا آورم. حضرت امام در همه مقاطع به دنبال انجام تکلیف الهی بودند و این نیز یکی دیگر از ویژگی های محوری شخصیت مکتب ساز امام(ره) بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اصلی ترین کسی که در روز انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب ابراز مخالفت کرد، خود ایشان بود. این ویژگی های رهبری جامعه اسلامی برای همه ما مایه درس آموزی است.

مقام معظم رهبری حتی خمس هدایایی که به ایشان داده می شود را پرداخت می کنند

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان ادامه داد: هیچ مرجعی در تاریخ شیعه به اندازه حضرت امام خمینی(ره) وجوه شرعی در اختیارش قرار نگرفت ولی ایشان یک ریال از آن را در زندگی شخصی خود مصرف نکرد. مقام معظم رهبری نیز این گونه هستند. رهبر معظم انقلاب حتی خمس هدایایی که به ایشان داده می شود را پرداخت می کنند. هم امام و هم مقام معظم رهبری هیچ گونه دخل و تصرفی در بیت المالی که در اختیارشان هست برای مصارف شخصی خودشان نداشته اند.

وی با برشمردن برخی دیگر از صفات اخلاقی امامین انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایشان از بیت المال یک ریال هم به عنوان حقوق دریافتی نداشته اند و هزینه های زندگی خود را از هدایا و نذوراتی که برایشان ارسال می شود، تأمین کرده اند. این شخصیت های بزرگ به تبع جایگاه و محبوبیتی که دارند، افراد بسیاری در سراسر دنیا عاشق و دلداده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان بیان داشت: حضرت امام(ره) از تمام هدایا و نذوراتی که به ایشان رسید، چیزی به عنوان ثروت و ارثیه برای فرزندانشان به جای نگذاشته و همه آن ها را در اواخر عمر شریفشان انفاق نمودند.

رهبر معظم انقلاب به خوبی اجرا کننده خطوط فکری حضرت امام بوده و هستند

وی افزود: تجلی و ظهور عملی تفکر امام و خط امام در وجود رهبر معظم انقلاب به خوبی دیده می شود. مقام معظم رهبری همه ساله در سالگرد ارتحال حضرت امام در سخنرانی هایشان به تبیین خط امام می پردازند. در مقام عمل نیز مقام معظم رهبری به خوبی اجرا کننده خطوط فکری حضرت امام بوده و هستند.

حزب الله لبنان مولود متأثر از تفکر امام خمینی(ره) بود

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به اینکه حزب الله لبنان مولود تفکر امام خمینی(ره) است، گفت: کسی که بعد از امام حزب الله را به جایی رساند که در جنگ سی و سه روزه معجزه آفرینی کرد و در حال حاضر نیز در حمایت از غزه حماسه می آفریند، مقام معظم رهبری بود.

وی در پایان آیت الله العظمی خامنه ای را خلف صالح امام خمینی(ره) دانست و بیان داشت: آن کسی که راه و خط امام را در سطح جهانی به نقطه اوج رساند رهبر معظم انقلاب بوده است. حضرت امام فعال بود و دشمنانش منفعل، ایشان مهاجم بود و دشمنانش مدافع و همین روحیه را در مقام معظم رهبری نیز می بینیم که عملیات وعده صادق تنها یکی از نشانه های این امر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha