جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
کد خبر: 1165823
۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
مرکز مشاوره

حوزه/ مشاور تغذیه مرکز مشاوره معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان به اهمیت غذا بر نسل انسان و معنویت و همچنین تأثیر آن در شکل‌گیری فضائل و رذایل اخلاقی اشاره کرد و گفت: انسان برای رسیدن به رشد معنوی نیاز به اصلاح تغذیه دارد و طبق آیات قرآن توفیق عمل صالح در سایه تغذیه «حلال و طیب» است.

محبوبه سادات حسینی، مشاور تغذیه مرکز مشاوره معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، با اشاره به موضوع اهمیت مراقبت از سلامت خانواده، گفت: تغذیه یکی از موضوعات محوری در سلامت است که متاسفانه در جامعه امروز بسیار تحت الشعاع قرار گرفته و از متون دینی و روایات بر می‌آید که بین تغذیه و خصوصیات روحی و اخلاقی رابطه‌ای مستقیم برقرار است.

وی اضافه کرد: جسم ما بستر روح ماست و وقتی جسم ضعیف شود فرد از لحاظ روحی نیز تضعیف می‌شود، به عنوان مثال مادری که کم خون هست این کمبود آهن به شکل پایین آمدن آستانه تحمل، زودرنجی و... خود را، نشان می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه سه واژه حلال، حرام و طیب در قرآن در رابطه با تغذیه بیان شده، افزود: غذای حلال و حرام را تقریبا همه مسلمانان می‌شناسند، ولی غذای طیب و طیبات که در قرآن ذکر شده که با عمل صالح ارتباط دارد را، باید بیشتر صحبت کرد، در قرآن کریم در آیه شریفه «یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا» به ما دستور می‌دهد، رزق «حلال و طیب» بخوریم، لذا تأثیر غذا بر نسل انسان و معنویت و تأثیر آن در شکل‌گیری فضائل و رذایل اخلاقی بر کسی پوشیده نیست.

مشاور تغذیه مرکز مشاوره تصریح کرد: به مؤمنان دستور داده شده که فقط از غذاهای پاکیزه و حلال استفاده کنند، پس علاوه بر حلال بودن غذا به طیب بودن آن نیز سفارش شده است.

وی با استناد به آیه ۵۱ سوره مومنون که می‌فرماید: «کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً» به رابطه بین غذای طیب و انجام عمل صالح اشاره کرد و افزود: طبق آیات قرآن، در آنچه می‌خوریم، حلال و طیّب و پاکیزه بودن را فراموش نکنیم، لذا طبق آیات قرآن توفیق عمل صالح، در سایه‌ی تغذیه حلال و طیب است.

این مشاوره تغذیه یادآور شد: غذای طیب غذایی است که خداوند پاک و دست نخورده روزی انسان کرده و با طبع انسان سازگار است و انسان‌ها در آن دخل و تصرفی نکرده‌ و ماهیت آن را تغییر نداده، در واقع غذای طیب مرتبه بالاتری نسبت به غذای حلال دارد.

حسینی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موارد اثر تغذیه بر روح و روان در بستر مزاج اتفاق می‌افتد، گفت: غذاهای مختلف بر حسب مزاجی اثری قوی بر انسان دارند که در پیشگیری و در درمان بیماری‌ها موثر هستند.

وی با اشاره به اینکه مادرها پرچمدار سلامتی در خانواده هستند و بینش و آگاهی آنها در بحث سلامت بسیار مؤثر است و با سیاست و ظرافت می‌توانند بسیاری از موارد اثرگذار در سلامت را در خانه پیاده نمایند، اظهار داشت: در همین راستا دوره مراقبت از سلامت خانواده ویژه مادران درحال برگزاری است و به موضوع اثرگذاری تغذیه بر روابط اعضای خانواده با یکدیگر نیز پرداخته می‌شود.

حسینی اضافه کرد: وقتی فرد اینگونه از لحاظ جسمی به تعادل نزدیک‌تر شود خلقا و روحا نیز شرایط برای رشد او فراهم‌تر خواهد شد، از طرفی با شناخت ضعف و قوت‌های خود از طریق شناخت مزاج بهتر می‌تواند به توافق و همدلی بیشتری با همسر و سایر اعضای خانواده برسد.

وی در پایان با بیان اینکه اگر بخواهیم رشد معنوی داشته باشیم باید غذا خوردن را اصلاح و سعی بر استفاده از غذاهای «حلال و طیب» کنیم، به دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنا رِزْقاً حَلالًا طَیِّباً واسِعاً» اشاره کرد و افزود: خداوند ما را یاری کند که با رزق حلال و خوراک طیب، نسلی قوی از لحاظ جسمی و روحی به جامعه اسلامی تحویل دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha