جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
ازدواج دانشجویی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت ازدواج از منظر اسلام، «معنویت و گذشت» را رمز سعادت، کامیابی و آرامش زندگی مشترک دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار یکصد و ده زوج دانشجوی دانشگاه‌های مشهد که مراسم ازدواج آنان همزمان با دهه «ولایت و امامت» در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد؛ ضمن تأکید بر اهمیت ازدواج از منظر اسلام، به آیه شریفه «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً، یکی از نشانه‌های خداوند آن است که برای شما از جنس خودتان همسری آفرید که در کنار او آرامش می‎گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود» اشاره و اظهار کرد: میزان بهره انسان از مسائل مختلف مادی و معنوی، به نوع نگاه او وابسته است؛ نگاه صحیح به ازدواج نیز منجر به تشکیل زندگی بهتر و مستحکم‌تر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ازدواج امری معنوی است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال انسان را اشرف مخلوقات در زمین قرار داده، اگر ازدواج صورت نگیرد خلقت انسان ناتمام می‌ماند، از این رو یکی از اهداف ازدواج حفظ، تداوم و بقای نسل بشر به عنوان گل سر سبد مخلوقات خداوند است.

تولیت آستان قدس رضوی نگاه صحیح و معنوی به ازدواج را موجب برطرف سازی بسیاری از اختلافات خانوادگی و ناهنجاری‎های اجتماعی دانست و گفت: بسیاری از مشکلات خانوادگی و اجتماعی به سبب این است که به ازدواج تنها به عنوان امری مادی و اشباع غرائز حیوانی نگاه می‌شود، از این رو اندک چالش‌های زندگی نیز غیرقابل تحمل می‌شوند؛ نگاه صحیح و معنوی به ازدواج می‎تواند درصد بالایی از مشکلات خانوادگی را برطرف کند و نقش بسزایی در سازگاری، کامیابی و سعادت یک زندگی مشترک دارد.

وی با بیان اینکه ازدواج از آیات الهی و موجب آرامش و آسایش خاطر انسان است، گفت: نگاه به ازدواج باید نگاهی متعالی و قدسی باشد؛ تداوم خلقت بشر با ازدواج صورت می‌گیرد و از مهم ترین اسباب ایجاد مودت و محبت در زندگی مشترک «عفو و گذشت» است، متأسفانه بسیاری از اختلافات زناشویی، خانوادگی و ناهنجاری‌های اجتماعی به دلیل عدم وجود «گذشت» ایجاد می‎شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم مسلمانان را به «عفو و صفح» فرمان داده است، اظهار کرد: قرآن مسلمانان را به عفو، گذشت و بخشش، امر کرده است؛ اگر بخواهیم حرکت اباعبدالله الحسین(ع) و نهضت عاشورا را در یک کلمه خلاصه کنیم، آن کلمه «گذشت» است.

وی عمل به نهضت حسینی را برطرف کننده بسیاری از مشکلات جوامع بشری دانست و ابراز کرد: امام حسین(ع) برای خدا و اسلام از همه هستی خود گذشت؛ «گذشت» واژه‎ای مقدس و دارای مراتب مختلف است؛ عاشورا قله «گذشت» است، اما «گذشت» در مراحل مختلف زندگی می‎تواند جاری باشد و تنها در مقابل دشمنان معنا پیدا نمی‎کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ازدواج پیوند دو سلیقه و فرهنگ متفاوت بوده، بنابراین بروز اختلاف نظر نیز امری عادی است؛ تصریح کرد: تفاوت‌های دو انسان می‌تواند اصطکاک‌هایی ایجاد کند؛ اما آن چیزی که زندگی مشترک را پایداری و مستحکم می‎کند، «گذشت» است.

وی با تأکید بر اینکه زوجین برای تعمیق و شیرینی زندگی مشترک باید «نگاه متعالی به ازدواج» و «گذشت» را همواره سرلوحه قرار دهند، عنوان کرد: زندگی که با معنویت و گذشت توأمان باشد، زمینه‌ساز خیر دنیا و آخرت و تکامل و تقرب الهی زوجین و موجب تربیت نسلی صالح و مفید برای اجتماع خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی خانواده را کانون عشق، صفا و سعادت و تربیت نسلی طاهر دانست و تصریح کرد: «گذشت» تلخی‌ها را به شیرینی مبدل می‌کند؛ زندگی که در آن همواره جنجال باشد ابتدا موجب عدم رضایت پروردگار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha