چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
نشست هم‌اندیشی مدیر حوزه علمیه استان یزد و معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی یزد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: ایمان به خداوند آدمی را متصف به اوصاف الهی می‌گرداند و در نتیجه، معرفت و اتصاف بنده به اوصاف الهی، زندگی را شکوفا و سازنده در جهت محبت و خدمت به دیگران می‌نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد و سرهنگ مجید نعیم یاوری معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان یزد روز گذشته در محل مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس با بیان حدیثی از امیر مؤمنان(ع)، "إِنَّ حَوائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ نِعْمَةٌ مِنَ اللَّهِ عَلَیکُمْ فَاغْتَنِمُوه - نیازهای مردم به شما، نعمتی از سوی خداوند برشماست، پس آنها را غنیمت شمارید و در رفع نیاز مردم بکوشید"، اظهار داشت: فرصت خدمتگزاری به مردم یک توفیق بزرگ و نعمت الهی است که باید با کار و تلاش شبانه روزی برای رفع مشکلات و خدمت رسانی به مردم آن را قدر دانست.

استاد حوزه علمیه استان یزد در تشریح واژه «خدمت»، گفت: «خدمت» از نظر لغوی به معنای پرستاری، تعهد و تیمار، انجام عملی از سر بندگی و دلسوزی برای کسی، تعهد و دلسوزی، مرافقت، انجام کاری نیک در حق کسی و همچنین در معنای مشابه کار کردن برای کسی به کار رفته است.

وی افزود: از نظر کاربردی «خدمت» مفهوم گسترده‌ای دارد و همه امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دربر می‌گیرد و این واژه بر گذشت، فداکاری، ایثار، تحمل رنج و سختی صدق می‌کند، بنابراین خدمت، عملی است که عامل در آن با اندیشه و انگیزه گره گشایی به امور مردم می‌پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس، به اهمیت در نظر گرفتن رضای الهی در همه امور تأکید کرد و گفت: کسب رضای الهی باید محور تمام اقدامات و کردار انسان باشد و در همه امور باید پیش و بیش از هر ملاحظه‌ای خشنودی الهی و مصلحت کشور و مردم را در نظر گرفت.

وی با اشاره به برپایی خودجوش مراسم‌های بزرگداشت شهدای خدمت در کشور، اظهار کرد: آنچه که این روزهای تاریخ ایران اسلامی را رقم می‌زند به این معنی است که اگر مسئولین واقعاً خدمتگزار باشند مردم هم برای آنها سنگ تمام می‌گذارند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس خاطرنشان کرد: ایمان به خداوند آدمی را متصف به اوصاف الهی می‌گرداند و در نتیجه، معرفت و اتصاف بنده به اوصاف الهی، زندگی را شکوفا و سازنده در جهت محبت و خدمت به دیگران می‌نماید.

وی با بیان این پرسش که چرا خدمت رسانی، به عنوان نمونه و مصداقی والا از عمل صالح، مقیّد به ایمان و خداشناسی است، ابراز کرد: اولاً خدمت رسانی، به عنوان یک صفت عالی نفسانی که نقش هدایتگری را در حیات آدمی ایفا می‌کند فی نفسه سازنده اندیشه پاک آسمانی است و با ایجاد انگیزه و هدف والا و ارزشی او را به سوی پاکی‌ها سوق داده و از زندگی او آثار و برکات فراوان معنوی به جای می‌گذارد و عمل را خالص و پاکیزه می گرداند.

وی ادامه داد: در نتیجه، عوامل و اسبابی که به تدریج موجبات تنبلی و بی‌مبالاتی، بی‌مهری و بی‌دقتی، کم‌لطفی و بی‌احساسی و عدم احساس وظیفه و قبول مسئولیت و نهایتاً نگرش انتفاعی و منفعت جویی را فراهم می‌آورد، از اندیشه و انگیزه او رخت می‌بندد، عواملی همچون عجب و ریا و تظاهر، خودبینی و خودخواهی، تقلب و منت گذاری و خودمحوری.

حجت الاسلام والمسلمین شمس تصریح کرد: به همین دلیل، شاید انجام عمل صالح و تقید به خدمت رسانی ملازم و همراه با ایمان است که در آیات زیادی این موضوع ذکر شده است، از جمله سوره مبارکه آل عمران (آیه ۵٧)، سوره مبارکه مائده (آیه ۶٩)، سوره مبارکه بقره (آیه ۶٢) و موارد بسیار دیگر.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس ادامه داد: ثانیاً، به دلیل اینکه ایمان به مؤمن جهت می‌دهد، در ازای کار و خدمتی که انجام می‌دهد توقع مزد و پاداشی از غیر خداوند، به جز آنچه در قبال وظیفه، به عنوان لازمه معیشت و زندگی خود اخذ می‌کند، ندارد، این باور موجب می‌شود بی مهری‌ها و احیاناً ناملایمات و قدرناشناسی‌هایی که از ناحیه مخدومین صورت می‌گیرد در روند حرکت نفّاع و سازنده انسان مؤثر نباشد و هیچ‌گاه تحت تأثیر این عوامل، از عمل ارزشی خویش دست برندارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس اظهار کرد: امام خمینی(ره) در خصوص تعهد و مسئولیت ایمانی چنین می‌فرماید: (ما هرچه خدمت بکنیم به این ملت، کم خدمت کرده‌ایم، برای این که این ملت بود که همه این گرفتاری‌ها به دست او رفع شد، ما باید خدمتگزار باشیم، واقعاً خدمتگزار باشیم و هرچه خدمت بکنیم، باز کم است، این‌ها بندگان خدا هستند، این‌ها کسانی هستند که برای خدا دارند خدمت می‌کنند به این کشور و شکر این است که ما به آن‌ها خدمت کنیم، هر کس در هر مقامی که هست خدمت بکند. «صحیفه امام، ج ٢٠، ص ١٢۶»).

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: اگر جامعه اسلامی را مانند پیکر واحدی بدانیم، اعضای این پیکر ارتباطی حیاتی و سرنوشت ساز با یکدیگر دارند، اختلال و کم کاری در یک عضو، عامل به هم خوردن تعادل بدن خواهد شد و در این هنگام بقیه اعضا باید به کمک آن عضو بشتابند و به آن یاری دهند تا نظم و تعادل به بدن برگردد و حیات و زندگی ممکن شود، این حقیقت در سطح جامعه اسلامی نیز باید پیاده شود، اگر نیازمندی به عللی نتواند خود را همپای دیگران قرار دهد شایسته است دیگران به او یاری رسانند تا عدالت و تعادل اجتماعی در جامعه محقق گردد.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: (یحق علی المسلمین الاجتهاد فی التواصل والتعاون علی التعاطف والمؤاساة لأهل الحاجة وتعاطف بعضهم علی بعض - مسلمانان موظفند در راه پیوستگی و کمک نسبت به نیازمندان، کوشا و جدّی باشند، از عواطف اخلاقی و کمک‌های مالی مضایقه نکنند، به هنگام گرفتاری و نیاز، یار و یاور هم باشند. «کافی، ج ٢، ص ١٧۵، ح ۴» ).

وی ابراز کرد: همچنین امام خمینی(ره) در این خصوص می‌فرمایند: (شما توجه داشته باشید که به اسلام خدمت کنید و به کشور خودتان خدمت کنید، شما وکیل مردمی هستید که همه اسلام را می‌خواهند و همه کشور خودشان را می‌خواهند و شما باید برای این ملت خدمت بکنید، به آن چیزی که شما را وکیل کرده است خدمت بکنید، اگر انحراف پیدا کنید برخلاف ملت، خیانت کرده‌اید به وکالتی که دارید. «صحیفه امام، ج ١٢، ص ٣۵١» ).

حجت الاسلام والمسلمین شمس عنوان کرد: هرگونه اقدامی که به شکلی در راستای خدمت به مردم و جامعه قرار بگیرد و جامعه و مردم را به سوی خیر و نیکی فراخواند، برّ خوانده می‌شود، نیکی و نیکوکاری این نیست که انسان وظایف فردی و عبادی خود را به بهترین شیوه انجام دهد و از سرنوشت دیگران بی‌خبر باشد، بلکه آن انسانی نیکوکار است که همپای اعمال عبادی فردی، به وظایف اجتماعی و تعاون و خدمت به دیگران نیز توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: در آموزه‌های دینی، کسی نیکوکار حقیقی است که علاوه بر پایبندی به عبادات، توان و جسم و جان و مال خود را به خاطر خدا به نیازمندان ببخشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: از امام صادق(ع) نقل شده است: (من خالص الإیمان البرّ بالإخوان والسعی فی حوائجهم فی العسر والیسر - نیکی به برادران دینی و تلاش و جدیت برای رفع مشکلات آنان، در تمام زمینه ها و در هر شرایط، برخاسته از ایمان خالص است. «بحارالانوار، ج ٧١، ص٣١٧، ح ٧۵»).

وی ادامه داد: احسان نیز هم افق با برّ است، احسان هر خدمتی را که برای مردم انجام گیرد و در برابر آن انتظار پاداشی نباشد، شامل می‌شود، مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید: «الإحسان إلی الغیر... هو ایصال خیر أو نفع إلی غیر لا علی سبیل المجازاة والمقابلة، کأن یقابل الخیر بأکثر منه ویقابل الشرّ بأقلّ منه... ویوصل الخیر إلی غیر متبرعاً به إبتداء - احسان به دیگران، نفع و نیکی رساندن به آنان است بدون انتظار پاداش مقابل. «المیزان فی تفسیر القرآن، ج ١٢، ص ٣٣٢»).

در ادامه این نشست گزارشی از فعالیت‌های دو نهاد در زمینه‌های مختلف اعم از رسانه و فضای مجازی و نیز مشاوره عنوان شد و به همکاری متقابل دونهاد تأکید شد.

همچنین در این دیدار سرهنگ "مجید نعیم یاوری" معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی استان یزد ضمن قدردانی از تعامل خوب و همکاری حوزه علمیه استان با پلیس یزد اظهار کرد: آماده همکاری بیش از پیش با این مجموعه در عرصه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha