یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 21, 2024
نتایج ارزش‌های اخلاقی در مکاتب دینی و غیر دینی

حوزه/ در همه مکاتب اخلاقی غیر دینی، ارزش اخلاق به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جامعه حاصل می‌شود؛ اما در نگاه دین نتیجه‌ ارزشهای اخلاقی در عالم ابدی برای انسان حاصل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رسانه رسمی حوزه به انتشار گزیده ای از سخنان متفکرین انقلاب اسلامی با عنوان «گفتمان ناب» پرداخته است که در این شماره، سخنان مرحوم آیت الله مصباح یزدی در مورد «آثار و نتایج ارزش‌های اخلاقی در مکاتب دینی و غیر دینی»، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

در همه مکاتب اخلاقی غیر دینی، ارزش اخلاق به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جامعه حاصل می‌شود.

صاحب‌نظران بشری معمولا مباحث اخلاقی را درباره امور اجتماعی مطرح می‌کنند و نتایج آن را چیزهایی مثل راحتی، آسایش، اعتماد، زندگی آرام و... می‌دانند که به جامعه می‌رسد و همه انسان‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند.

برای مثال می‌گویند: اگر دروغ‌گویی و خیانت رایج شود، هیچ کس در زندگی اجتماعی آرامش پیدا نمی‌کند؛ بنابراین فایده اخلاق، همین منافعی است که در همین عالم نصیب جامعه می‌شود و انگیزه‌ مردم برای کسب اخلاق فاضله این است که اولا نزد دیگران محترم و محبوب باشند و ثانیا زندگی راحت و آسوده‌ای داشته باشند، اما اخلاق دینی تقریبا نقطه مقابل این نظر است.

در این مکتب همه زندگی دنیا مقدمه است و نسبت به نتایجی که از رفتارها و کسب ملکات اخلاقی حاصل می‌شود، توجه اصلی به مرحله بعد از دنیاست.

از دیدگاه دین بحث از منافع دنیوی تطفلی است و ارزش‌های اخلاقی ارزش‌هایی است که نتیجه‌ آن‌ها در عالم ابدی برای انسان حاصل می‌شود.

از نظر اسلام ارزش‌های اخلاقی مراتب دارد و از اندکی بالاتر از صفر شروع می‌شود و به سوی بی‌نهایت پیش می‌رود و ما حد و حصر خاصی نمی‌توانیم برای آن‌ها تعیین کنیم، ولی از یک نظر می‌توان گفت: ارزش‌های اخلاقی از دیدگاه دین، حد نصابی دارد که اگر کمتر از این باشد، ارزش اصیلی نیست.

از این نگاه ارزش اصیل مربوط به رفتار یا کسب ملکاتی است که نتیجه‌ای برای زندگی ابدی داشته باشد که در سایه ایمان به خدا و عمل به دستورات دین حاصل می‌شود.

منبع: «جلسه درس اخلاق، ۱۳۹۸/۲/۱۹»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha