جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
كرسي  علمي ترويجي تحت عنوان مباني واصول مردمي بودن نظام اداري اسلام

حوزه/ " مبانی و اصول مردمی بودن نظام اداری اسلام" در قالب برگزاری یک کرسی علمی ترویجی و با ارائه حجت الاسلام والمسلمین علی آقا پیروز عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه, کرسی علمی ترویجی"مبانی واصول مردمی بودن نظام اداری اسلام" با همکاری گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و ارائه حجت الاسلام والمسلمین علی آقا پیروز عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این کرسی که گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انجمن مدیریت اسلامی حوزه نیز مشارکت داشتند، دکتر وحید وثوقی راد عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ودکتر مهدی محمدی نسب جانشین گروه مطالعات مدیریتی مرکز مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان ناقد نیز به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد مباحث ارائه شده توسط ارائه کننده پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین علی آقا پیروز در این کرسی با توجه به مبانی مردمی بودن نظام اداری ابتدا به جایگاه مردم در مدیریت دولتی اشاره کرد و گفت: مفاهیمی مانند"مردم، عائله الهی"، "خدمت به مردم ، نعمت الهی"، "رضایت مردم، معیار موفقیت دولت ها"، " ظرفیت شگفت انگیز توده های مردم و جایگاه والای افکار عمومی" از مبانی مردمی بودن نظام اداری اسلام است.
وی در ادامه به مفهوم سازی مصادیق مردم، جایگاه رفیع افکار عمومی، ظرفیت های مهم توده‌های مردم، اصل پذیرش نظارت عمومی و انتقاد پذیری با تکیه مشی حضرت علی (ع) و آیات و روایات اسلامی به شاخصه های عمومی و خاص مضامین فوق پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین آقا پیروز گفت: در نظام اداری اسلام طرف مقابل حاکمان ، مردم هستند که از آنها به رعیّت تعبیر می شود.و جلب رضایت آنان به عنوان بندگان خداوند ارزش تلقی می شود، در همین راستا امیرالمومنین (ع) برای مالک اشتر تصویر زیبایی از رعیت و تعامل با آنها ارائه می دهد و می فرماید« مردمان دو دسته‏ اند، دسته‏ای برادر دینی تواند ، و دسته دیگر در آفرینش با تو همانند.

دکتر وحید وثوقی راد در ادامه این کرسی با طرح سوالاتی از ارائه دهنده خواست روش احصای مبانی عام و خاص را توضیح دهد و خطاب به وی گفت، ارکان و مبانی از کجا آمده است؟ و همچنین به مطالعات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در زمان حیات مرحوم آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد که حدود ۱۴۰ مبنا از منظر هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی استخراج شده است.

دکتر مهدی محمدی نسب جانشین گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن پرداختن به تفاوت‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم اسلامی، دغدغه خود را از چگونگی نیل از شاخصه‌های ساختار، تشکیلات، مباحث سیستمی و تئوری پردازی از علوم مدیریت رایج بخصوص مدیریت دولتی به مدیریت اسلامی را تببین کرد.

وی همچنین به ارائه تعاریف مختلف بخصوص مردمی بودن گزاره‌های عقلانی نظام اداری، مباحث سبک رهبری و عملیاتی سازی نوع نگاه به مبا حث مشارکتی پراخت و ضمن بیان نقاط قوت کرسی علمی ترویجی بویژه اثرفاخری که این زمینه در حال آماده شدن است، از ارائه دهنده درخواست اعمال اصلاحات را کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha