شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
دهه ولایت و امامت

حوزه/ استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه اگر فرهنگ امامت و ولایت حاکم نباشد از اسلام به جز نام، محقق نمی شود، گفت: در طول تاریخ خواسته یا ناخواسته واقعه غدیر مغفول واقع شده است.

حجت‌الاسلام علیجان دلدار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان جنوبی گفت: در روایات متعدد به جریان غدیر توجه و اهتمام ویژه ای شده است، اما در طول تاریخ خواسته یا ناخواسته واقعه غدیر مورد غفلت قرار گرفته که این مهم باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر فرهنگ امامت و ولایت حاکم نباشد از اسلام به جز نام، محقق نمی شود، افزود: اگر دست امیر المومنین(ع) که در غدیر توسط پیامبر اکرم(ص) بالا رفت، بالا نگهداشته می شد سر امام حسین(ع) روی نیزه نمی رفت و اینگونه موارد به علت دوری از فرهنگ غدیر در طول تاریخ به وجود آمده است.

حجت‌الاسلام دلداربا اشاره به این مهم که دین با غدیر سرپا می ماند و دشمن با غدیر مأیوس می‌شود، تأکید کرد: اکمال دین با غدیر معنا پیدا می‌کند و دینی که در آن حجت خداوند نباشد مورد رضایت خدا نیست.

به گفته وی حقیقت فرهنگ دینی بدون غدیر ترویج نمی‌یابد و بر اساس روایات ۷۲ گروه مسلمان با عقاید و افکار مختلف در جهان داریم و بر این اساس می‌توان عنوان مسلمانی را داشت اما فرهنگ اسلامی در وجود فرد تجلی نداشته باشد و نمونه عینی آن داعش است.

وی تأکید کرد: اهمیت غدیر از آن جهت است که در امتدار رسالت قرار دارد و فرهنگ دینی با غدیر سرپا شده و معنا پیدا می‌کند و دشمن با غدیر مأیوس می‌شود.

وی به سنت‌های غدیر مانند اطعام، روزه گرفتن، پیوند اخوت، افطاری دادن و... اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان دین برای ترویج و تعظیم غدیر به این موارد تأکید داشتند و انجام این مناسک نشان از متفاوت بودن این روز نسبت به دیگر روزها دارد چرا که عید غدیر روز خاصی است.

استاد و مبلغ حوزه علمیه بر عیادت از علما، سادات، اطعام و... در این روز تأکید کرد و افزود: انجام همه مناسک تأکید شده به جهت عظمت روز غدیر و در راستای تعظیم شعائر این روز و ارتباط با خداوند و ولایت است.

وی با بیان اینکه در تاریخ اهتمام ویژه ای به روز ۱۸ ذی‌الحجه بوده است، گفت: مواردی مانند سرد شدن آتش حضرت ابراهیم در این روزبوده است که نشان از خاص و مورد توجه بودن این روز دارد.

حجت‌الاسلام دلدار بر توجه، اهتمام و احیای غدیر تأکید کرد و گفت: توجه به غدیر و ولایت باعث مرتفع شدن همه مشکلات، آسیب و نابسامانی‌های جامعه می‌شود.

به گفته وی روز غدیر بحث امامت و ولایت است و بحث ظهور حضرت حجت(عج) نیز چندین مرتبه در خطبه غدیر آمده است که نشان از اهمت آن دارد.

وی با بیان اینکه به غدیر نسبت به اربعین بیشتر تأکید و سفارش شده است، یادآور شد: برای رسیدن به آن نیاز به زمان است و تبیین حقیقت محرم و اربعین باعث شده این مهم جایگاه خود را پیدا کند و برای رسیدن به حقیقت اصلی، باید واقعه غدیر هم تبیین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha