شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
نشست

حوزه/ اختتامیه همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ از ساعت ۸ الی ۱۲ در مجتمع امین قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین بناری در نشست خبری همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی که شش تیر ۱۴۰۳ در سالن جلسات مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی برگزار شد، عنوان کرد: مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و انقلاب اسلامی از بدو تولدش مسأله فلسطین را یکی از مسائل اصلی خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: از سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام خمینی (ره) مسئله فلسطین را مسائل اصلی خودشان قرارداده بودند و در مبارزه با رژیم ستم شاهی نیز یکی از ایراداتی که مطرح می کردند مسئله ارتباط رژیم گذشته با رژیم غاصب بوده است.

رئیس همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در مواضع مختلف این مسئله را یکی از مسائل اصلی سیاست خارجی اسلام قرار دادند و در مناسبت های مختلف نکاتی را در این زمینه بیان کردند از جمله اینکه «امروز یکی از مهم ترین مسائل جهان اسلام مسئله فلسطین است که در راس همه مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب، و نژاد و زبان قرار دارد».

وی افزود: «مسئله فلسطین فوری ترین مسئله جهان اسلام است»، «فلسطین مسئله‌ای است که موفقیت و پیروزی جهان اسلام وابسته به آن است»، «امروز همه‌ دنیای اسلام باید قضیه‌ فلسطین را قضیه‌ خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی می‌گشاید» از دیگر سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با فلسطین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بناری اظهار کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که اگر فلسطین به پیروزی برسد پیروزی کل جهان اسلام است و شکست در مسئله فلسطین می تواند شکستی برای کل جهان اسلام باشد، در حقیقت مسأله فلسطین یک آزمون بزرگ است که آینده جهان اسلام را می تواند تعیین کند به همین خاطر رهبر معظم انقلاب می فرمایند «مسئله‌ فلسطین برایمان یک مسئله‌ تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، مسئله‌ عقیده، دل و مسئله‌ ایمان است».

رئیس همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی با بیان اینکه در مسأله فلسطین شاهد یک خیزش جهانی علیه رژیم اشغالگر قدس هستیم، اضافه کرد: امروزه مسئله فلسطین نه تنها برای جهان اسلام بلکه به عنوان مسئله اول جهان قرار دارد و حتی کسانی که در کشورهای لائیک هستند واکنش نشان دادند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مقاومت و به عنوان کشوری که پیشرو است و جنبه رهبری در مبارزه با رژیم اشغالگر قدس دارد مسئله فلسطین و زنده نگه داشتن مسئله فلسطین برای آن بسیار مهم است و جامعه المصطفی به عنوان یک نهاد بین المللی که در بیش از ۶۰ کشور نمایندگی دارد رسالت ویژه ای در این زمینه دارد به همین خاطر همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی به بیش از شش زبان برگزار کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بناری با بیان اینکه گفتمان سازی و زنده نگه داشتن مسأله فلسطین از اهداف اصلی این همایش است، اضافه کرد: به مناسبت ۷۵ سالگرد اشغالگری، ۷۵ پیش نشست در داخل و خارج از کشور از جمله کشورهای مختلف در غرب آسیا، شرق آسیا و آفریقا برگزار شده است.

وی تولید اندیشه را از اهداف دیگر همایش دانست و گفت: تبلیغات تاثیر موقت دارند اما اندیشه و علمی که تولید و مکتوب شده است می ماند و در این زمینه نیز مقالات خوبی دریافت شده است همچنین دانشگاه های مطرح کشور و نهادهای حوزوی نیز مشارکت فعال در این همایش داشتند.

برگزاری ۷۵ پیش نشست با حضور شخصیت‌های فرهنگی، تبلیغی و سیاسی از ۱۵ کشور

دکتر سید مهدی طاهری، دبیر علمی همایش عنوان کرد: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی یکی از مراکز علمی با رویکرد اسلامی در جامعه المصطفی است که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد انتقال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری همایش بین‌المللی ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی کرده است.

وی با بیان اینکه روشنگری در مورد اشغال بیت المقدس و فلسطین و تبیین تاریخچه و ریشه های شکل گیری مسئله صهیونیسم از جمله اهداف این همایش است، گفت: بعد از طوفان الاقصی شبهات فراوانی علیه فلسطین، حماس طوفان الاقصی ایجاد شد به همین خاطر در صدد تبیین و روشنگری درباره تاریخچه این اتفاق برآمدیم.

دبیر علمی همایش افزود: تبیین ابعاد و زوایای جنایات رژیم اشغالگر قدس در طول ۷۵ سال، مقابله با رویکرد رسانه ای غرب و اسرائیل در وارونه جلوه دادن حقیقت فلسطین و دنیای اسلام برای افکار عمومی و ارائه تحلیل درست در مورد عملیات طوفان الأقصی و آثار آن بر تضعیف هژمونی پوشالین اسرائیل در منطقه و جهان از دیگر اهداف این همایش است.

وی بابیان اینکه اعلام رسمی همایش در اسفند ۱۴۰۲ بود، اظهار کرد: بعد از اعلام رسمی همایش مجوز پایگاه استنادی جهان اسلام (isc) اخذ شد و فراخوان همایش به ۶ زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، ترکی استانبولی و اردو صورت گرفت.

طاهری با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ مرکز داخل و خارج از کشور در این همایش همکاری داشتند که ۱۰ مرکز همکار جامعه المصطفی و ۳۰ مرکز بیرونی بودند، تصریح کرد: ۱۰ مرکز همکار جامعه المصطفی در ۴ استان قم، اصفهان، گلستان و مرکزی و ۶ کشور لبنان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، تانزانیا و سریلانکا از جمله نهادهای همکار بودند.

وی افزود: ۱۴ مرکز دانشگاهی از ۷ استان ایران قم، تهران، مازندران، خراسان رضوی، همدان، لرستان، سیستان و بلوچستان، ۵ مرکز حوزوی، ۳ مرکز فرهنگی، ۳ مرکز پژوهشی و ۵ مرکز رسانه ای از دیگر مراکز همکار بودند.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه اولین پیش نشست ۸ فروردین ۱۴۰۳ در کشور لبنان و آخرین پیش نشست ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ شهر مقدس قم برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری پیش نشست در ۶ کشور ایران، لبنان، ترکیه، پاکستان، افغانستان و تانزانیا و ۹ استان کشور تهران، قم، گلستان، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، مازندران، لرستان و همدان با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، تبلیغی و سیاسی از ۱۵ کشور ایران، لبنان، فلسطین، عراق، یمن، سوریه، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آرژانتین، تانزانیا، بورکینا فاسو، ساحل عاج و کومور از جمله اقداماتی بوده است که در این همایش صورت گرفته است.

طاهری گفت: برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «مسأله فلسطین در کلام حضرت آیت الله خامنه ای به ۲ زبان فارسی و عربی بین طلاب و کارکنان المصطفی در شهرهای قم، گرگان و اصفهان، زمینه سازی نگارش مقاله برای محققان، معرفی کتب در زمینه فلسطین و مقاومت در کانال همایش و ایجاد میز مطالعات فلسطین و مقاومت با همکاری پژوهشکده منطقه ای پژوهشگاه المصطفی (س) از دیگر اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ مقاله از بیش از ۲۰ ملیت مختلف به دبیرخانه همایش رسیده است که ۲۲۷ مقاله فارسی و ۵۳ مقاله به سایر زبان ها است، اضافه کرد: مقالات دریافت شده به ۶ زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، ترکی استانبولی و اردو است.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه اختتامیه این همایش پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ از ساعت ۸ الی ۱۲ در مجتمع امین از برگزار می‌شود، تصریح کرد: ارائه مقالات برتر به ۵ زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو، رونمایی از تندیس و دو کتاب همایش کتاب گزارش ۷۵ پیش نشست همایش و کتاب چکیده ۳۰۰ مقاله همایش به ۶ زبان از جمله برنامه‌های روز همایش است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha