شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
کد خبر: 1166309
۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
1

حوزه/کتاب شرک در نقاب توحید (وهابیت؛ خوانشی شرک‌آمیز از توحید) توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تضاد تفکر اسلام با تفکر وهابیت، تضادی اصولی و مبنایی است. این تضاد، به هیچ‌وجه ناشی از بدفهمیِ طرفین از یکدیگر و سوءتفاهم نیست، بلکه تضاد در عقیده و تعاریف و مفاهیم طرفین است.

به عبارتی ساده‌تر، تعریف وهابیت از توحید، با معیار و شاخص اسلام که مبتنی بر قرآن و سنت رسول الله (صلی الله علیه و آله) می‌باشد، شرک و کفر است و با اسلام همخوانی ندارد؛ متقابلاً توحید اسلام هم نزد وهابیت، شرک و کفر تلقی می‌شود.

براین اساس، بر مبنای عقیده وهابیت، نه‌تنها مسلمانان، مشرک‌اند، بلکه العیاذ بالله قرآن نیز کتابی شرکی است و به‌واسطه این تضاد، انبیاء و صالحین و اولیاءالله نیز تکفیر می‌شوند!

از آنجا که تاکنون کسی به‌صورت منظم و مفصل از تحریف قواعد شریعت در باب توحید، توسط محمد بن عبدالوهاب و پیروان وی سخنی به میان نیاورده و به تضاد بین دو گفتمان وهابیت و اسلام در باب توحید نپرداخته است، کتاب شرک در نقاب توحید به تبیین و بررسی تحریف قاعده اسلام در باب توحید، از ناحیه وهابیان در عصر حاضر می‌پردازد.

سیر بحث در نوشتار اثر به این شکل است که ابتدا قاعده وهابیت در باب توحید (توحید ربوبی، تبیین شرک مشرکین و توحید الوهی یعنی تفسیر عبادت) و تضاد بین دیدگاه آنان در این‌باره و دیدگاه اسلام بررسی شده است؛ آنگاه به خاطر پیوند بین مسئله سماع موتی (شنوایی مردگان) و نظام توحیدیِ موردنظر محمد بن عبدالوهاب، در قالبی جدید و کاربردی، به تبیین انحرافات وی در همین‌باره پرداخته است.

آخرین بخش این کتاب به مسئله توسل به دعای اولیا (استشفاع) و استغاثه اختصاص داده شده و انحرافات وهابیان در این‌باره نمایان شده است.

به نوشته نویسنده کتاب در مقدمه آن، تحصیل توحید، به مقدماتی بستگی دارد که آغاز آن، دستیابی به فهم صحیح در این‌باره است. فهم صحیحِ توحید، امر بسیار ساده‌ای است؛ کافی است انسان افزون‌بر پذیرش احکام و براهینِ صریح عقلی، به قواعد روشنی که شریعت در این‌باره تشریح کرده، تن دهد؛ براهین و قواعدی که با فطرت انسانی، تطابق صددرصد دارد.

این اثر در سه بخش توحید، سماع موتی، شفاعت و استغاثه تدوین شده است. در بخش نخست کتاب چهار فصل توحید ربوبیت، شرک مشرکین، توحید الوهیت و شیعه پرچمدار توحید و مبارزه با شرکت را پیش‌رو داریم که نویسنده کتاب در فصل اول به بررسی ویژگی‌های ربوبی و نقد معیار وهابیان، تعریف شرک در ربوبیت و بیان چند نمونه از آن می‌پردازد.

در فصل دوم بخش اول شرک مشرکین در ربوبیت، شبهات پیرامون شرک ربوبی مشرکین و تفاوت نگاه موحد و مشرک به الله و خصایص رب بودن در سه گفتار بررسی می‌شود و فصل سوم این بخش نیز در سه گفتار به تعریف جامع و مانع عبادت، بررسی دعا و مشتقات آن و بررسی حدیث «الدُّعاءُ هوَ العبادة» و همچنین معنای «من دون الله» از دیدگاه وهابی‌ها اختصاص دارد.

دو تیتر «اهل بیت (علیهم‌السلام) و غالیان» و «علمای شیعه و غالیان» در فصل چهارم این بخش برجسته شده است. ذیل تیتر نخست مطرح می‌شود که غالیان بدترین مخلوق‌اند، غالیان کافر و مفوضه مشرک‌اند، بشّار کافر و مشرک است و ذیل تیتر دوم نیز دیدگاه شیخ مفید در کافر نامیدن غالیان و دیدگاه علامه مجلسی در کافر دانستن غالیان بیان شده است.

بخش دوم کتاب با عنوان «سماع موتی» از پنج گفتار تصحیح مفاهیم در خصوص سماع موتی، بررسی و نقد ادله مخالفین سماع موتی، تحلیل و بررسی ادله موافقین سماع موتی، فتاوای علمای اهل سنت درباب سماع موتی و شبهاتی درباره بحث سماع موتی تشکیل شده است.

در بخش سوم کتاب که شفاعت و استغاثه نام دارد، نیز می‌خوانیم: نصوص اسلامی و مسئله طلب و درخواست از رسول‌الله (صلی الله علیه و آله)، اقوال علمای اهل سنت در خصوص طلب از رسول‌الله (صلی الله علیه و آله)، اقوال علمای حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی در جواز طلب شفاعت و استغاثه بعد از وفات، آیا توسل به هر مخلوقی جایز است؟ و آیا «استغاثه» نیز همچون طلب شفاعت جایز است؟

کتاب شرک در نقاب توحید (وهابیت؛ خوانشی شرک‌آمیز از توحید) به کوشش مرتضی توکلی در قطع رقعی، ۳۳۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha