شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امروز بیش از دهه‌های گذشته همه دنیا به انتخابات ما چشم دوخته اند و اقتدار ایران در گرو انتخابات باشکوه است. وظیفه ملی، اسلامی و انقلابی همه ماست تا هر جا که هستیم ترغیب کنیم و ارزش مشارکت در انتخابات را منعکس و منتقل کنیم تا به فضل الهی با مشارکت خوب اقتدار ملت ایران افزون‌تر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه ولایت تهران که ظهر امروز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ در مسجد ابی‌عبدالله تهران برگزار شد، با تبریک ایام دهه ولایت و عید بزرگ غدیر خم گفت: از همه عزیزانی که در احیای امر دین و احیا حوزه‌های علمیه، پرورش طلاب، فضلا و روحانیت شایسته تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم.

مدیرحوزه‌های علمیه با اشاره به انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری ایران گفت: انتظاری که از ملت ایران می‌رود مشارکت خوب و باشکوه برای اقتدار روزافزون نظام اسلامی و ملت ایران است.

وی افزود: امروز بیش از دهه‌های گذشته همه دنیا به انتخابات ما چشم دوخته اند و اقتدار ایران در گرو انتخابات باشکوه است. وظیفه ملی، اسلامی و انقلابی همه ماست تا هر جا که هستیم ترغیب کنیم و ارزش مشارکت در انتخابات را منعکس و منتقل کنیم تا به فضل الهی با مشارکت خوب اقتدار ملت ایران افزون‌تر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم دقت در انتخاب و معیارهایی که رهبر معظم انقلاب برشمردند، تاکید کرد و گفت: باید کسی را انتخاب کنیم که به آن معیارها نزدیک‌تر است و در این انتخاب ارزش‌های انقلاب اسلامی و استمرار راه شهدای عالیقدر را مدنظر قرار دهیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ولایت و امامت و موضوع غدیر خم از یک دالان سخت و از عقبه‌های بسیار دشوار تاریخی عبور کرده است و امروز به دست ما و شما رسیده است، اظهار داشت: موضوع غدیر خم و ولایت مولا امیرمومنان (ع) موضوعی است که بعد از رسول خدا (ص) با موانع بسیار سخت مواجه شد. موانعی که می‌توانست غدیر خم و داستان ولایت و امامت را در تاریخ دفن کند.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: موانع بزرگی در مقابل غدیر خم و موضوع ولایت و خلافت امیرالمومنین(ع) قرار گرفت که هر چقدر هم این داستان و موضوع غدیر خم بزرگ بود می‌توانست این موانع موضوع ولایت و غدیر خم را در تاریخ محو کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: موضوع «منع حدیث» یکی از موانع مهم در برابر غدیر خم و ولایت امام علی (ع) بود که توسط خلفا و به ویژه خلیفه دوم و دست نشاندگان بنی امیه طراحی و دامن زده شد.

وی با بیان اینکه آن‌ها به این بهانه که قرآن برای ما کافی است و روایات پیامبر (ص) و احادیث نورانی رسول خدا که می‌توانست مفسر قرآن باشد و در کنار قرآن راه را به بشر نشان دهد را منع کردند، ابراز کرد: ممنوع ساختن حدیث و سنت رسول خدا خسارت‌های فوق العاده سنگینی برای امت اسلام به بار آورد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ممنوعیت حدیث ظاهر فریبنده‌ای داشت. آن‌ها مدعی بودند که اگر احادیث رسول خدا را مجاز بدانیم و اجازه دهیم در جامعه رواج پیدا کند، قرآن تحت الشعاع قرار می‌گیرد. این یک شعار ظاهر پسند و عوام پسندی بود که عده‌ای هم آن را باور کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه غالباً گمراهی‌ها و ضلالت‌ها با شعار فریبنده مطرح می‌شود، افزود: باطل با یک روکش حق ابتدا مطرح می‌شود، پیش می‌رود و بعد باطن خود را نشان می‌دهد.

آیت الله اعرافی با اشاره به جریان مشروطه در تهران گفت: در مشروطه ظواهری آوردند و جامعه را فریب دادند و آرام آرام از دل آن ظواهر فریبنده یک باطل رخ نمود و نهایتاً مشروطه در تهران به یک پرچمی مبدل شد که زیر سایه آن شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند و مشروطه سر از سفارت انگلیس درآورد و به روی کار آمدن رضا خان منجر شد.

وی اظهار داشت: در موضوع منع حدیث شعاری که ظاهر فریبنده‌ای داشت این بود که قرآن اگر بخواهد مصون بماند باید احادیث را به گوشه‌ای راند و از صحنه خارج کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: بزرگان ما در الغدیر، عبقات و کتاب‌های کلامی و تاریخی و در دوره‌های اخیر مثل علامه عسکری موضوع منع حدیث را تحلیل کردند. شکل ظاهر منع حدیث و شعار اولیه آن حفظ قرآن بود که جذاب بود و عده‌ای می‌پسندید. اما باطن منع حدیث به این منجر شد که بخش بزرگی از امت اسلام از مسیر ولایت و امامت و امتداد راستین رسالت دور افتاد. پدیده منع حدیث باطن خطرناک و شیطانی داشت که هدف اصلی این موضوع بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: احادیث درست رسول خدا (ص) راهنمای رسیدن به خاندان پیامبر (ص) بود. چراغ‌های روشن و پرچم‌های برافراشته‌ای بود که خلافت امیرمؤمنان و آینده امت را ترسیم می‌کرد. اگر آن احادیث می‌ماند، دست امت اسلام را می‌گرفت و به درب خانه علی (ع) و خاندان پیامبر (ص) هدایت می‌کرد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه ممنوعیت حدیث صد سال ادامه داشت و تمام مصیبت‌های اسلام از این منع حدیث پیامبر (ص) بود، گفت: احادیث پیامبر اسلام یک مجموعه بزرگی بود که امت را به سمت امامت و ولایت هدایت می‌کرد، اما یک قرن ممنوع و قدغن شد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: شکل ظاهری منع حدیث این بود که ما آن‌ها را ممنوع کردیم تا قرآن رواج پیدا کند، اما باطن آن دفن بستن درب خاندان پیامبر (ص) بود. این مصیبت بزرگی بود که با یک شعار خوب، اما با غرض شیطانی و اهریمنی بسیار گمراه کننده مطرح شد و جریان اصلی عالم اسلام شد.

وی گفت: اگر منع حدیث نشده بود پرچم ولایت امیرالمومنین (ع) برافراشته بود. اگر منع احادیث واقعی پیامبر خدا نشده بود عاشورا پدید نمی‌آمد. جامعه‌ای که حق را می‌شنید امکان نداشت دنبال معاویه و یزید حرکت کند و درب خانه حسن و حسین علیهماالسلام بسته شود و جلوی چشم امت اسلام عزیزترین دردانه رسول خدا در روز عاشورا به آن وضع فجیع به شهادت برسد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: عده‌ای آگاهانه این کار را انجام دادند و جمع زیادی از مردم که حقیقت را نمی‌شناختند این کار را دنبال کردند و حقیقت زیر این شعار مسموم دفن شد. خطرناک‌تر این بود که احادیث واقعی را منع کردند و از سوی دیگر جبهه جعل احادیث غلط و انحرافی را باز کردند. معاویه پول می‌داد برای اینکه احادیث واقعی را منع کنند و در فضیلت معاویه حدیث جعل کنند. از این بدتر این بود که از زمان معاویه بخشنامه رسمی شد که علی بن ابیطالب را در منبرها لعن کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: منع احادیث واقعی، جعل و ساختن احادیث دروغین و ممنوعیت نام علی و رواج دادن سب مولا علی(ع) و خاندان پیامبر(ص)، فرهنگ جامعه اسلامی را دگرگون کرد و امت اسلام را در مسیر دیگری قرار داد.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: غدیر خم و داستان ولایت امام علی (ع) از این معرکه‌های سخت و مهلکه‌ها و موانع بسیار عبور کرده است. این معجزه الهی است که بعد از ۱۳۰۰ سال پرچم مولا امیرالمومنین (ع) برافراشته است.

وی افزود: رسول خدا (ص) می‌دانستند که در آینده چه مصیبت‌هایی رخ خواهد داد و چگونه تحریف خواهد شد. غدیر خم به شکلی مهندسی شد و به شکلی توسط پیامبر (ص) خلق شد که به سادگی در تاریخ دفن نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ما در عصر خود هم این تحریف‌ها را دیده ایم و شاهد بودیم که چگونه امام(ره) بزرگوار را تحریف می‌کنند، ادامه داد: برخی اندیشه‌های بلند انقلابی و تمدنی امام(ره) را به امور نازل و در حد افکار لیبرالیستی تنزل داده‌اند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه وظیفه روحانیت و حوزه‌های علمیه پاسداری از حقیقت دین و ارزش‌های متعالی دین است، افزود: آن کسی که پا به حوزه می‌گذارد باید با نیت شهادت، ایثار و فداکاری در راه اسلام و خدا و خدمت به مردم باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طلاب و روحانیون باید مسیر بیش از چهار هزار روحانی عصر انقلاب اسلامی را تداوم ببخشند، افزود: مرحوم شهید صدر در آخرین سخنرانی خود که منتهی به شهادت ایشان شد فرمود، آن کسانی که در حوزه و در نظام روحانیت راستین آمدند، اگر برای دنیا آمده اند بی جهت آمده اند و باید بروند. کسی که اینجا می‌آید با خدا و با آرمان‌های اسلام معامله می‌کند و باید تا پای جان بایستد.

وی گفت: حوزه علمیه جای علم و دانش است که در بیش از هزار سال بالاترین نظریات و تئوری‌های علمی در حوزه‌های علمیه تولید شده است. علمای ما در طول تاریخ پرچم‌دار علم و دانش و عمق و تحقیق بوده اند و از سوی دیگر پرچم‌دار اخلاق و معنویت و خداخواهی و از سوی دیگر نماد خدمت به مردم و نماد جان‌فشانی برای آرمان‌های بزرگ و هدایت مردم بوده اند.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: ما در حوزه‌هایی پرورش یافته‌ایم که بزرگانی برای خدمت و هدایت مردم به زندان‌ها افتاده و تبعید شده و تا پای دار رفته اند و جانشان را تقدیم کرده اند. این سنت حوزه است. هویت حوزه‌های علمیه و روحانیت راستین ما با جانفشانی، فداکاری، زهد، تقوا و خدمت مردم و هدایت مردم ساخته و پرداخته شده است. امروز هم روحانیت باید پای این عهد بایستد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خطاب به طلاب جوانی که امروز مفتخر به لباس روحانیت می‌شوند گفت: دوستان عزیزی که افتخار پیدا می‌کنید که عمامه دین و نماد فداکاری را به سر بگذارید، این عمامه نماد متعالی دین و انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی برآمده از این تاریخ است.

وی افزود: روحانیت راستین و حوزه‌های علمیه در مقاطع گوناگون استقلال، پیشرفت و عظمت ملت را تضمین کرده اند. این روحانیت آشنا با درد، رنج و سختی هاست و امروز هم پای این پرچم ایستاده است.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه روحانیت هر چه دارد از فداکاری این ملت بزرگ و مردم عزیز و شریف است، خاطرنشان کرد: این ملت بزرگ ایران بودند که از اسلام، تشیع و روحانیت راستین، مراجع بزرگ و امام بزرگوار استقبال کردند، اما روحانیت هم قدر این ملت را دانست و برای خدمت به آن‌ها پای سختی‌ها ایستاده است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه عمامه روحانیت پرچم دین خواهی و نماد خدمت به ملت و استواری در راه خداست، ادامه داد: روزگاری که سختی‌های بیشتری نمایان شود پایبندی به عمامه و پرچم سربازی حضرت ولیعصر (عج) ارزش بیشتری دارد. امروز روز این فداکاری و استواری است. ما پیرو بزرگانی هستیم که آن همه عظمت در تاریخ کشور و امت اسلام و تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه خلق کرده‌اند. این تاریخ بسیار درخشان و افتخارآمیزی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: طبق روایات عمامه یک سنت مستحب است، ولی امروز عمامه یک عنوان ثانوی هم دارد که نماد دین و ارزش‌های الهی است و این عنوان ثانوی امروز برای ما بسیار مهم و باارزش است.

وی ابراز امیدوای کرد که عمامه روحانیت، عمامه پیمان با رسول خدا(ص) و امام عصر(عج) و شهدا و امام شهدا و رهبری و مراجع بزرگ برای استوار ماندن در مسیر خدمت به اسلام و ملت بزرگ ایران باشد.

در پایان این مراسم ۱۵ نفر از طلاب حوزه علمیه ولایت تهران به دست آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.

اسامی این طلاب بدین شرح است: حجت الاسلام سید مهدی موسوی، حجت الاسلام حسین حسین زاده، حجت الاسلام صمد معصومی، حجت الاسلام عدنان حیدری، حجت الاسلام مهدی حسنی، حجت الاسلام احمد احمدپور، حجت الاسلام علی درویشی، حجت الاسلام محمدمهدی بیات، حجت الاسلام حسین دانشی، حجت الاسلام هادی عبدی، حجت الاسلام مسعود امراللهی، حجت الاسلام علی پرنور، حجت الاسلام محمدعلی صفایی، حجت الاسلام رضا زینلی و حجت الاسلام علی رضایی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میم ص IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    0 0
    درود خدا بر آقای اعرافی عزیز