یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
باقری کیا

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به‌ضرورت مشارکت در انتخابات گفت: کشور خانه ملی ماست و مسئله ریاست‌جمهوری، مدیریت خانه ملی و متعلق به همه ملت ایران است پس باید همه در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین باقری کیا، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، به تبیین ضرورت مشارکت همه ملت ایران در انتخابات پرداخت و گفت: مدل حکمرانی و حکومتی در نظام جمهوری اسلامی و در بین مدل‌های حکومت در جهان، مدل دموکراسی دینی و مبتنی بر دو عنصر اسلام و مردم است.

وی ادامه داد: لذا در نظام جمهوری اسلامی که دموکراسی دینی حاکم است، کشور بر اساس مردم‌سالاری و در چارچوب ضوابط و قوانین دین پیش می‌رود و در این مدل حکومتی، اساساً بحث مشروعیت و مقبولیت مطرح است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که مشروعیت امر آسمانی است که می‌بایست خداوند عنایت کند و مقبولیت را نیز مردم به آن نظام می‌دهند، تصریح کرد: سمت‌هایی که در جمهوری اسلامی داریم و مسئولیت‌ها، بر اساس همین سیستم، بخشی انتصابی و بخشی انتخابی است؛ یعنی آن مسئولیت‌هایی که تعیین‌کننده آن خداوند و اولیای خدا هستند انتصابی و آن مسئولیت‌هایی که تعیین‌کننده‌اش مردم هستند را انتخابی می گوئیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین باقری کیا مسئله ولایت‌فقیه را انتصابی دانست زیراکه خداوند متعال تعیین‌کننده آن است و ریاست‌جمهوری را انتخابی عنوان کرد زیراکه مردم آن را بر می‌گزینند و خاطرنشان کرد: ولایت‌فقیه بدین معناست که در دوران غیبت کبری و در نبود معصوم رئیس دین ولی‌فقیه و صاحب دین خداوند است و رئیس را هم باید خداوند تعیین کند.

وی با بیان این که در انتصاب از سوی خداوند متعال نیز دو انتصاب اصلی و فرعی مطرح است، ابراز کرد: اگر مقامی را خداوند متعال در قران تعیین کرده انتصاب اصلی و اگر توسط روایات و ائمه تعیین شدند انتصاب فرعی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به‌ضرورت مشارکت در انتخابات عنوان کرد: هر انسان ایرانی دارای دوخانه خانوادگی و ملی است و کشور خانه ملی او می‌باشد؛ همان‌طور که خانه شخصی خانوادگی مدیریت و برنامه‌ریزی لازم دارد برای کشور هم که خانه ملی ماست، نیاز به مدیر و برنامه‌ریز وجود دارد و لذا مسئله ریاست‌جمهوری، یک مسئله مدیریت خانه ملی و متعلق به همه ملت ایران است پس باید همه ملت ایران در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha