یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
کد خبر: 1167085
۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹
المناظرة الخامسة والأخيرة

حوزه/ برخی درشت گویی ها و خروج از چارچوب های اخلاقی و تکه پرانی ها از جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران که روزی پس از جایگاه رهبری، مقدس ترین جایگاه نظام جمهوری اسلامی بود، قداست زدایی می کند و تصویری سبک و به دور از ادب، همدلی و مهرورزی را به مخاطبین انتقال می دهد.

خبرگزاری حوزه | از مدت ها پیش می خواستم در مورد نقش مخرّب مناظره های تلویزیونی با حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بنویسم اما صدا و سیما آنقدر از مفید بودن مناظره ها مصاحبه می گرفت و مطلب پخش می کرد که در برداشت خودم تردید می کردم و احتمال اشتباه برداشت را بعید نمی دانستم، اما مشارکت دور از انتظار مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ثابت کرد که ضرر مناظره ها بیش از منفعت آن است.

نظرسنجی های میدانی پس از شهادت آیت الله رئیسی خبر از مشارکت قریب به پنجاه درصدی مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری می داد اما چه اتفاقی در این ۴۰ روز افتاد که در نهایت مشارکت مردم به ۴۰ درصد رسیده است؟!

اگرچه نقش بی عدالتی، مشکلات معیشتی، دیوان سالاری خسته کننده اداری و همچنین سیاه نمایی های رسانه ای دشمنان که باعث ناامیدی بخش قابل توجهی از مردم، نسبت به آینده کشور شده است قابل انکار نیست اما نباید از نقش مخرب مناظره های تلویزیونی نیز غافل شد.

اگرچه نیت طراحان مناظره خیر است و به دنبال زمینه سازی بیشتر جهت معرفی نامزدهای انتخاباتی و تبیین برنامه های آنها و داغ کردن فضای انتخابات هستند اما با نگاه واقع بینانه به برآیند مناظره ها باید گفت این مناظره ها بیش از آنکه مردم را با برنامه ها آشنا کند ذهن مردم را با نقاط ضعف بیان شده در مناظره ها که بعضی از آنها هم بدون دقت و یا جهت گیری های غرض ورزانه و به منظور منکوب کردن طرف مقابل انجام می شود درگیر می کند و با توجه به اینکه همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سابقه مسئولیت های ارشد در نظام جمهوری اسلامی را داشته اند این نقاط ضعف و اشکالات در اذهان بسیاری از مردم، به مجموعه نظام اسلامی سرایت می کند و آنها را نسبت به آینده کشور دلسرد می نماید.

علاوه بر اینکه برخی درشت گویی ها و خروج از چارچوب های اخلاقی و تکه پرانی ها از جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران که روزی پس از جایگاه رهبری، مقدس ترین جایگاه نظام جمهوری اسلامی بود، قداست زدایی می کند و تصویری سبک و به دور از ادب، همدلی و مهرورزی را به مخاطبین انتقال می دهد.

و امروز با توجه به تجربه دو دهه مناظره سیاسی توسط کاندیداها _که عرصه را از عرصه #جدال_احسن به عرصه #تنازع کشانده است_ حذف مناظره های تلویزیونی و استفاده از ظرفیت های دیگر رسانه ای در راستای معرفی عادلانه نامزدها را به یک ضرورت تغییرناپذیر تبدیل نموده است.

مشارکت پایین مردمی که سیاست زده شده و از دعواهای سیاسی مسئولانشان به ستوه آمده اند و پشت به همه سیاست بازی ها و سیاست ورزی ها کرده اند ناشی از بی توجهی به دستور خداوند متعال است که در آیه ۴۶ سوره انفال می فرماید:

«وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ».

ترجمه: و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است.

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha