یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
1

حوزه/نشست تخصصی" نقش حقوق بشردوستانه در غزه از منظر حقوق بین الملل و حقوق بشردوستانه اسلامی" با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مجید مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست با اشاره به اینکه حملات مسلحانه و مستمر رژیم صهیونیستی به منطقه مسکونی غزه نقض فاحش قواعد بین‌المللی حقوق بشر دوستانه است، گفت: این رژیم عملاً مرتکب مجموعه متنوعی از نقص‌های بنیادین حقوق بشردوستانه بین المللی در سطحی گسترده از جمله تخریب بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و فرهنگی، زیرساخت‌های شهری حملات کورکورانه‌ای به این منطقه داشته است و با آواره کردن مردم و جنایات نسل کشی جنایات را در سطح گسترده مرتکب شده است .

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: برمبنای ماده ۲۵ کنوانسیون الهه، حمله یا بمباران شهرها، روستاها یا ساختمانهای بی دفاع ممنوع است.

وی ادامه داد: همچنین، ماده ۵۳ کنوانسیون چهارم ژنو اعلام می کند هر نوع آسیب زدن به اموال متعلق به اشخاص خصوصی یا به دولت یا هر نوع از اموال عمومی از سوی قدرت اشغالگر ممنوع است مگر اینکه چنین تخریبی برای عملیات نظامی کاملا ضروری باشد. همچنان که طبق ماده ۱۴۷ کنوانسیون چهارم ژنو، نابودی اموال که به واسطة ضرورت نظامی قابل توجیه نباشد و در سطح وسیع انجام شده باشد، بنابراین اعمال مذکور با توجه به مفاد دیوان کیفری بین المللی به عنوان نقض جدی بوده و قابل تعقیب می‌باشد، جنایت جنگی شناخته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: بر همین اساس می توان هدایت کنندگان جنگ اخیر غزه را به دلیل نقض آشکار اصول و قواعد اساسی حقوق بشر دوستانه احراز کرد و آنهارا طبق ماده ۸ اساسنامه دیوان کیفری بین المللی به عنوان جنایتکاران جنگی مورد محاکمه قرار داد .

مسعودی ادامه داد: سرویس خبری دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه در خصوص وقوع جنایت جنگی در گزارشی تأکید کرده که ارتش رژیم صهیونیستی اصول حقوق بشردوستانه به ویژه اصول ضرورت و تناسب را نقض کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: نمونه‌ای از نقض اصل تناسب در حملة ۳۱ اکتبر رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا دیده میشود. این رژیم اعلام کرد که حمله مذکور با هدف ترور یکی از مقامات حماس که در حملة ۷ اکتبر به رژیم صهیونیستی نقش داشته، رخ داده است. با این حال، میزان آسیب وارده به اسرائیل کمتر از آسیب حمله این رژیم به اردوگاه جبالیا با هدف ترور فرمانده حماس بوده است زیرا در حمله اخیر علاوه بر هدفگیری عضو ارشد حماس، تعداد قابل توجهی غیرنظامی کشته و به اموال آنها نیز آسیب جدی وارد شد که جنایتی جنگی است و می تواند به سطح جنایت علیه بشریت برسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha