دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ |۲۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 1, 2024
دفاع از پایان نامه

حوزه/ دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «الگوی ارتباطی زن در سوره قصص با تاکید بر مصادیق عصری» دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم خدیجه عرب طلبه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآنی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «الگوی ارتباطی زن در سوره قصص با تأکید بر مصادیق عصری»، با راهنمایی خانم لیلا سادات داودی و حجت الاسلام اصغر هادی دفاع کرد.

خانم عرب در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: زن به عنوان بخشی از جامعه بشری و پرورش دهنده بخش دیگر جامعه بشری، تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر صلاح و فساد جامعه بشری دارد، عدم شناخت الگوی مناسب برای این طیف از جامعه انسانی سبب شده بسیاری از زنان با پیروی از جنبش‌هایی که داعیه احقاق حقوق زن را دارند رو به نقش‌های اشتباه و غیر متناسب با فطرت انسانی و زنانه خود در در همه ابعاد ارتباطی مثل فرزندی، همسری، مادری و اجتماعی روی آورند.

وی ادامه داد: سوره مبارکه قصص یکی از سوره‌های قرآن کریم است که خداوند متعال در آن، الگوی هدایت بخشی برای زن در عرصه‌های مختلف زندگی‌اش ارائه کرده، در این پژوهش به شیوه تحلیلی توصیفی در قالب ۴ فصل، این الگو را به تصویر کشیده است.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان گفت: اولین عرصه‌ پس از تولد، عرصه فرزندی برای والدین است که ارتباط دختران حضرت شعیب علیه السلام با پدرشان، نشان می‌دهد که زن به عنوان فرزند در ارتباط با والدین خود موظف به احسان به آنان و حفظ حرمت ایشان و ارتباط کلامی مناسب است، دومین عرصه همسری است که در این سوره، آسیه همسر فرعون الگوی مناسب در مقام همسر است و نشان می‌دهد زن در مقام همسر می‌تواند با محبت و حفظ اقتدار تاثیرگذاری مثبت و منفی بر همسر داشته باشد.

وی سومین عرصه را، عرصه مهم مادری عنوان کرد و یادآور شد: مادر حضرت موسی(ع) در مقام یک مادر موحد، می‌تواند الگوی مناسب برای زن در مقام مادر ارائه دهد، مادر می‌تواند با برقراری رابطه صحیح عاطفی، معرفتی و رفتاری به تربیت نسلی بالنده بپردازد، در کنار همه این عرصه‌ها زن مسلمان می‌تواند با الگو گیری‌ از دختران حضرت شعیب، در اجتماع حضور داشته و با رعایت ضوابط و اولویت‌ها، تاثیرگذار می‌باشد.

گفتنی است محقق در پایان هرنوشتار، مصادیق عصری الگوی استخراج شده از این سوره مبارکه را نیز بیان کرده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha