دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ |۲۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 1, 2024
تبریز

حوزه/ دوره‌ی بصیرت خانواده‌های کارکنان پایور تیپ ۲۵ ارتش جمهوری اسلامی ایران با موضوع زیست عفیفانه در مجتمع فرهنگی شهید چمران با حضور دبیر ستاد امر به معروف استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، دوره بصیرتی خانواده های کارکنان پایور تیپ ۲۵ ارتش جمهوری اسلامی ایران با موضوع زیست عفیفانه در مجتمع فرهنگی شهید چمران با حضور حجت الاسلام محمدحسن نستوهی دبیر ستاد امر به معروف استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

حجت الاسلام نستوهی در این جلسه در خصوص مفهوم زیست عفیفانه، اظهار کرد: عفت در لغت به معنای خود نگهداری، در اصطلاح اخلاقی یعنی خویشتن‌داری در برابر تمایلات افراطی به لذت‌های مادی و نفسانی. در دین ما عفت یکی از فضایل اخلاقی است و در تفکر اسلامی یعنی پاکدستی در زمینه تمام شهوات، به این ترتیب عفت یکی از اصول زیربنایی علم اخلاق است.

وی ادامه داد: زیست عفیفانه به این معنی است که هر فردی برای خود یک چهارچوب رفتاری و نوعی سیستم خودکنترلی قائل باشد. یک انسان سالم باید بتواند اهداف خود را به صورت هدفمند کنترل کند. این اهداف به گونه‌ای تنظیم شده است که برای او منافعی را در پی داشته باشد و مضراتی را از زندگی او دفع کند، به نوعی شبیه همان رفتار تقوامحوری است که در مضامین اسلامی به آن اشاره شده است.

دبیر ستاد امر به معروف استان آذبایجان شرقی بیان کرد: عفاف قدرت کنترل نفس و خود کنترلی و خود مدیریتی نسبت به خواهش‌ها و نفس‌هاست و دامنه وسیعی دارد، اما در حالت عمومی مسئله عفاف را بیشتر در برابر مسائل جنسیتی و جنسی به کار می‌بریم، این در صورتی است که در اصل عفاف در کلیه شئون زندگی کاربرد دارد، به عنوان مثال عفاف مالی همان قناعت است.

حجت الاسلام نستوهی با اشاره به اینکه زیست عفیفانه واژه و مفهومی در هم تنیده در جامعه ایرانی با سبقه زیاد تاریخی دارد، عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم نگاه ایجابی به این موضوع داشته باشیم، چرا که باور داریم زیست عفیفانه در رگه های تاریخی جامعه ایران جریان دارد و ما باید سمت نقطه‌های خلأ برویم که یکی از این خلأها اهتمام بیشتر ما به مسئله زنان است.

دبیر ستاد امر به معروف استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پدر و مادر و سیستم آموزش رسمی کشور در ارتقای سواد رسانه‌ای، خویشتن داری و خودکنترلی فرزندان موظف و مؤثر است، افزود: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان درک درست و عمیقی از مسائل جنسی ندارند باید چند قاعده را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: اول اینکه زمانی را برای استفاده فرزند از فضای مجازی مشخص کنیم و بعد هم سیستم سخت افزاری و نرم افزاری را برای افراد در این سن و سال محدود نماییم و در مورد این مسائل هم آموزش‌های مناسبی را ارائه دهیم.

حجت الاسلام نستوهی در پایان گفت: اگر علل و عوامل تحولات فرهنگی اجتماعی را درست بجا و بموقع بررسی نکنیم و برای مسائل آن راه حل و برنامه مفید اثربخش نداشته باشیم به معضلات بزرگ‌تر با معادله‌های چند مجهولی مواجه خواهیم شد که تغییر در سبک پوشش و حیا زدایی و بد پوشی یکی از آثار آن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha